• Anonym (One)

Nöjd med ett barn?

Är själv endabarn. Under uppväxten kunde jag efterfråga syskon för att alla andra hade det, men jag hade en helt fantastisk uppväxt med fina föräldrar. Kände mig aldrig ensam, tvärtom väldigt trygg med att mina föräldrar alltid fanns där för mig. Är ni engagerade och bra föräldrar så kommer ert barn ha det jättebra! 

• Anonym (One)
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-24 17:35:50 följande:
    Men sen då? När de där fantastiska föräldrarna försvinner bort? Syskon får man förhoppningsvis med sig länge och inte bara under en uppväxt :)
    Vadå sen? Tror du att jag är helt ensam i världen? Jag har vänner och en make och egna barn. Mins bästa vänner har jag känt sen jag var tre. Kan inte se att syskon hade tillfört mer i mitt liv än vad jag har. 
  • Anonym (One)
    Anonym (Lo) skrev 2022-07-25 08:34:04 följande:

Det här är verkligen ingenting du ska låta andra människor ska styra. Vill du bara ha ett barn så är det ok. Vill du försöka med syskon så är det ok. Finns inget rätt eller fel. Jag fick själv mitt första barn i din ålder efter lång väntan. Det var fantastiskt. Men också jobbigt som det är med småbarn. Jag tänkte mig också två barn men med tanke på att det behövde komma väldigt tätt så fanns inte ork för det. Nu är jag glad och nöjd med ett barn. Har sett så många i min omgivning med flera småbarn fullständigt bågna och förhållanden som inte håller. De tänker att det kommer bli bättre och det är bra för barn med syskon fast de bara bråkar hela tiden. Men med tiden kanske de faktiskt uppskattar varandra. Eller inte, det vet man ju inte. Ibland tänker jag att det vore kul med ett barn till, särskilt om man reser bara med familjen och barnet saknar ett barn att leka med. Fördelen med vårt endabarn är att hon väldigt lätt skaffar nya vänner vart hon än kommer. Sånt kan såklart bero på personlighet men det är inte alls säkert att endabarn känner sig så ensam. Ett barn som inte kommer överens med sitt syskon måste känna sig ännu mer ensam. Att du får höra det här från flerbarnsföräldrar beror ju på att de vill rättfärdiga sitt eget liv och att det var så de själva tänkte. Det behöver inte gälla dig. 

Mycket bra skrivet! 
Svar på tråden Nöjd med ett barn?