Inlägg från: Anonym (Osunt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osunt)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag är ledsen men hela ditt inlägg och resterande kommentarer osar ätstörning. Jag hoppades att det var en trolltråd när jag läste din TS...för det lät så extremt...

Du må vara friskförklarad men jag tror nog att du ska tänka dig för så att det inte blir ätstörning by proxy.

Det är inte maten du lagar i sig utan kontrollen som du verkar ha behov av som jag reagerar på.
    Att väga en 6 åring och få panik av något hekto är inte friskt. Att bara uttrycka att du har "stenkoll" på vad familjen äter för att du har haft ätstörning låter inte heller sunt. Du behöver släppa kontrollen. Behov av kontroll är ju en del av sjukdomen.
    Du skriver att du är rädd att hon får en ätstörning men utifrån dina inlägg känns det mer som vikthets.

Och barn uppmärksammar mer än vad du tror. De ser och hör så mycket mer än vad vi vuxna tror...

Hoppas att du söker hjälp så att du och famiöjen kan bli sunda på riktigt

• Anonym (Osunt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 22:52:28 följande:

Vi har heller aldrig talat vikt med barnen. Vi mäter dem ett par gånger per år, för att se till klädstorlekar. Vi har inte vägt dem till annat än BVC-kontroller, utom nu då. 

Jag blir både glad och förbryllad av svaren i tråden. I alla andra trådar när barn är lite överviktiga, skräds inte med orden när man berättar hur hemskt det är med tjocka barn, hur usla föräldrarna är och hur dåliga matvanor familjen har. Därför ville jag verkligen påtala att vi inte har dåliga matvanor, för att inte få höra att vi ska dra ner på läsk och att jag minsann inte vet hur man äter. 

Som sagt det är inte maten du lagar jag reagerade på utan hur du beskriver dina känslor kring det hela och behovet av kontroll. Att få stresspåslag av något hekto. Att beskriva att man har "stenkoll" på vad familjen äter. Beskriva mat som serveras av pappan som "kaloristinn". Att känna att man misslyckats som förälder för ett av barnen har nått hektos övervikt.
    Att nämna att ens barn fått en hel dajmstrut som något extremt och hemskt.

Det låter nämligen inte sunt. Riktigt osunt faktiskt.

Om det är liknande som du sänder ut till pappan så är det inte omöjligt att han hamnar i nåt form av behov att agera motkraft. Han blir kanske rädd för att du ska överföra din sjukdom.
    Ni två blir som två motpoler istället för att det blir ett samarbete och balans.

Det viktiga är ju vanorna som skapas och förhållandet till mat. Inte hekton och kalorier.

Bara att du tar upp det i en tråd om en 6-åring borde bli ett varningslampa för dig själv. Lär dig att se om ditt barn mår bra utan kontroll-instrument.

Jag har inte en enda gång kollat mina barns bmi. Jag ser ju att de mår bra. Jag vet ju att de rör på sig och äter oftast nyttigt. 

Att barn får övervikt är ju självklart väldigt olyckligt men lika olyckligt är ju om barn får ett osunt förhållningssätt till något så självklart som mat.
    Utifrån din text känns ju risken till det sista mer överhängande än övervikt.

Du tar upp att ni aldrig pratar vikt och liknande hemma. Men du skriver återkommande om att du och pappan är oense, att du inte får honom att förstå och att han upplever dig som ätstörd.
    Risken är stor att barnen visst plockar upp en hel av det ni säger och sänder ut med era tonfall, blickar etc.
    De förstår att mat är inte bara mat utan något laddat. Något konfliktfyllt. Något farligt.

Det märks att du går i försvar. Men det var du som bad om hanteringsråd. 
    Och vi är många som reagerar på att det du beskriver låter osunt. 
    Fundera på varför utan att gå i försvar.

Mitt råd till dig är att släppa på kontrollen. Kontroll blir lätt sjuklig. Och där är du extra sårbar.
    Du ser om barnen mår bra. 

Gå och prata tillsammans så att ni kan hitta ett gemensamt förhållningssätt.
  • Anonym (Osunt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 07:40:15 följande:

Att jag beskriver att jag har koll på vad barnen äter, var  för att slippa svar som annars brukar komma i alla trådar om barn som väger lite mycket. Gå in i valfri sådan tråd och 80 % av svaren handlar om hur äckligt det är med feta barn (även om det inte handlar om fetma), hur elaka och korkade föräldrar är som för överviktiga barn och hur föräldrarna minsann inte alls har koll på mat, utan osunda matvanor och/eller att de ljuger om hur de äter. Bjuds barnet en rostmacka i veckan, är det sååå onyttigt och ett bevis på hur usla föräldrarna är.

Jag kontrollerar inte mina barns matintag, men jag har koll på kost och vet hur man ska äta. Jag planerar veckans måltider (liksom många andra gör, för att slippa stå och fundera klockan 17.30 varje dag) Jag vet att vi oftast äter bra. Barnen får absolut äta glass, men jag tycker inte att 300 kalorier glass är lämpligt för en sexåring mer än sällan. Jag tycker att det är lämpligare att barnet får de mindre strutarna av samma sort, som köps i flerpack i mataffären. Jag tycker inte att det är lämpligt att ett barn som är lite tyngre, erbjuds 2-3 kakor dagligen, så fort barnet är hemma en dag (dvs varje helg, sjukdag och ledighet.) Vi har nyttjat sista året utan skolplikt och varit lediga en del och då ska det genast fikas för att pappan är sugen och inte kan vänta tills barnen inte är närvarande. 

Vi talar för övrigt aldrig om detta när barnen är hemma! Och jag är väldigt rädd för vad skolsköterskan ska säga. Min ätstörning startade i samband med ett besök hos skolsköterskan och en onödig och plump kommentar. Jag är livrädd att min dotter ska mötas av samma sak. 

Fast återigen det är inte matintaget som jag reagerar på även om det är det du verkar vilja skriva mest om.
    (Och det i sig känns ätstört...bara att ha koll på att glassportion innehåller 300 kcal..vem håller på så om man inte är dietist)

Jag reagerar på hur du beskriver dina känslor och det som ligger bakom.
    Att ens tänka tanken att man misslyckats som förälder för att ens barn väger nåt hekto för mycket.
    Det låter inte helt friskt. 

Och jag tror att om du inte passar dig så kommer du att föra över detta på dina barn.

Barn är som små svampar kring sånt här. De känner av de underliggande känslorna även om du inte klär dem i ord.

Precis som du tog åt dig av EN plump kommentar från en skolsköterska så kan ditt stresspåslag från några hekto ge din dotter knuff i riktningen att tro att hon inte duger som hon är.

Att vikt är viktigt att kontrollera.

Vet inte varför du startade denna tråden. Kanske för att du önskade få medhåll om att pappans fikande är hemskt och att ditt förhållningssätt är så sunt och bra
    Men ledsen din TS och resterande kommentarer låter inte sunda....för mig lyser det av ätstördhet.

Om det är så i verkligheten vet ju inte jag....kan ju bara utgå  från ditt sätt att skriva.

Jag tror inte att du vill din dotter illa. Jag tror tvärtom att du vill skydda henne från det du behövt kämpa med.
    Men akta så att ditt skyddande inte slår över och faktiskt blir det som istället triggar igång problemen. 

Jag tror du och pappan båda får panik på varsitt håll och därför blir ni motpoler.
    Du är rädd för det onyttiga och han är rädd för det osunda..

Hoppas att ni hittar ett samarbete...annars tror jag att era barn riskerar att få ett otroligt skev bild av mat och vikt....
  • Anonym (Osunt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 09:06:22 följande:

Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?

Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig. 

Nej, jag avser inte söka hjälp i nuläget.

Som någon fler har skrivit tror jag inte att du ser att det är kontroll. Det har blivit det normala men det du skriver låter som kontroll och bakomliggande känslor kopplade till mat och viktkontroll.

Känslo/tankeaspekten känns inte som att du vill beröra överhuvudtaget i dina svar när det är just det tillsammans med kontrollen som gör att det blit sjukligt.

Bara i din TS har du skrivit meningarna nedan.
    Tycker du på riktigt att det låter sund kopplat till att det handlar om en 6-åring och några hekto?

Och innan du svarar att de är tagna ur sitt sammanhang så läste jag ju hela din TS och trodde det var en trolltråd. Så även i sitt sammanhang känns det du skriver extremt....

"Jag fick ett rejält stresspåslag"

. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. 

"Själv är jag så vansinnigt stressad."

"Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt."

"Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello."

"Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, "

"Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap"

"Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost."

Ord som stress, stenkoll, misslyckande, övervakning, etc etc...

Mat är lurigt. För vi behöver ju äta och det är bra att äta hälsosamt. Men det finns en gräns när det istället blir osunt och sjukligt. Och om du inte över den gränsen så tror jag att är farligt nära.
  • Anonym (Osunt)
    Spucks skrev 2022-07-24 11:49:49 följande:

Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Ändå svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, några formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med måtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns många fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

Jag reagerar inte särskilt mycket på kosten i sig  utan på de känslor som styr bakom och som lyser igenom alla TS inlägg
     Att äta varierat är absolut viktigt men lika viktigt är att lära sig ett neutralt förhållningssätt till mat. Att känna att man duger oavsett vikten.

Allt nyttigt kan ju bli onyttigt om det görs med osund motivation.

Jag har vuxit upp med en mamma med TS förhållningssätt och bakgrund med behandlade ätstörningar. Att äta nyttigt var väldigt viktigt för min mamma och hon besatt kunskaper i kostlära och matens sammansättning. 

Alla vi 3 barn lärde oss att vikt=viktigt och mått på hur lyckad man var.
    Vi pratade inte heller om vikt hemma men det fanns där under ytan och man såg på hela mamma hur nöjd hon var att vi var åt det smala hållet och att det var bekymmersamt när vi i tonåren gick upp lite mer i perioder.
    Mat var något som skulle regleras och det fanns god mat och farlig mat. Klarade man att äta mindre av den farliga maten så var man duktig.

Vi 3 barn tog mindre portioner av maten för vi såg att mamma gladdes av det och var sen hungriga och små-åt i smyg.
    Mamma berättade för vänner och släkt att vi minsann inte var några sockertorskar. Det var tydligt att det var värderat som något bra. Att tycka om sötsaker var kopplat till något dåligt.
     Alla vi syskon köpte dock godis i lönndom och åt på rummet.
    Vi har alla haft ett problematiskt förhållningssätt till mat under uppväxten och fått jobba med det i vuxen ålder. Min syster har fortfarande inte ett sunt förhållningssätt utan kämpar med att hitta balansen.
    Jag har idag lite övervikt men är nöjdare och gladare än när jag hade perfekt vikt. Mat är bara mat.  Mamma tycker att det är problematiskt med både min vikt och min inställning, det märks. Men jag är hellre lycklig än smal.

Jag önskar att jag hade haft en pappa som hade kunnat balansera upp det men han dog när jag var liten.

Jag kan ju inte säga något om TS och min mamma är likadana men mycket känner jag igen...
  • Anonym (Osunt)
    Spucks skrev 2022-07-24 13:02:58 följande:
    Jag förstå absolut att en besatthet med maten är problematisk, jag skrev också i mitt inlägg att jag reagerade på en del av TS ordval.
    Men det ändrar inte på saken att pappans förhållningssätt till mat skadar barnen minst lika mycket. Som sagt, övervikt och fetma är ett större samhällsproblem och drabbar fler människor än ätstörningar. Ändå bryr sig de flesta här om en potentiell framtida ätstörning och inte alls om den redan begynnande övervikt.
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:49:08 följande:
    Barnen är dock normalviktiga. 
    Nej, det är ju just det dottern inte är. Visst, hon är bara några hekto över gränsen, men ändå äver gränsen och därmed inte normalviktig. Och om pappan fortsätter som han gör går det inte i riktning normalvikt igen, när hon "växer till sig", utan det kommer bara gå uppåt.
    Därför tycker jag också att de behöver hitta ett gemensamt sunt förhållningssätt. Tror de båda drar åt olika håll av rädsla för den andres förhållningssätt...

Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
    Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
    "?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan