• mammabitch

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Kanske är det läge att ta det lite lugnt med kakor och godis för flickan, utan att förbjuda allt som hennes kompisar förmodligen  äter.

Men att du får panik av några överviktshekton , känner att du misslyckats som förälder  och att flickans  hälsa nu är i fara  är tydliga tecken på att du fortfarande har ditt ätstörning stänkande kvar - det säger mer om dina behov än om flickans.

Gör henne en tjänst och försök kontrollera din mat- och viktrelaterade ångest och diskutera sansat med pappan hur ni ska planera familjens kost .

• mammabitch
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 18:18:29 följande:

Bara som exempel från den här veckan: Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

Ingen bantarmat med andra ord. 

Vilken makthavare är det ni grillar förresten ; P
  • mammabitch
    Anonym (Förstör inte) skrev 2022-07-23 14:39:03 följande:

En vän till mig har sedan barnsben varit oerhört fokuserad på sin vikt. Hon äter alltid efter någon diet och alltid ett fat lättfil till lunch. Hon har fyra barn varav två riktigt ätstörda, de andra två mycket medvetna om kroppen. En son är gravt underviktig och en dotter har anorexia. 

Släpp paniken. Övervikt är inte bra, det säger äll forskning, men det går faktiskt oftast väldigt bra att leva med några kilon extra också. Du säger att flickan rör på sig mycket och att du serverar genuint bra mat, släpp det sen. Det blir bra!

Jag träffar personer som behandlas för ätstörningar i mitt arbete och ja, det är inte så få som har en förälder (oftast mamman) som har ett knepigt förhållande till mat.
    Ungdomarna har sedan de var små fått lära sig vad som är bra och dålig mat, kanske fått pikar  om de lagt på sig lite och istället beröm och belöningar om de t.ex väljer att avstå från godis .

Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan