• Spigger86

Om eran chef krävde videosamtal vid sjukskrivning?

Föreställ er att ni nyligen börjat på ett nytt jobb. Ni har jobbat där i kanske 2 månader. En kväll börjar ni känna att ni fryser och har ont i halsen. Ni vaknar nästa morgon med feber och ännu mer halsont, ni har dessutom svårt att prata då halsen är igentäppt.

Ni ringer eran chef för att sjukskriva er. Chefen svarar då "ja du låter förkyld på rösten, men nu är det så att vi har haft ovanligt mycket sjukskrivningar på sista tiden. Så jag skulle behöva dubbelkolla så du inte fejkar detta. Jag kommer göra så att jag ringer upp dig med videosamtal snart så får du stoppa in febertermometern i munnen och vara synlig i bild hela tiden så du inte stoppar den mot en glödlampa eller liknande. Så visar du upp temperaturen på termometern framför kameran."

Vad hade ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Om eran chef krävde videosamtal vid sjukskrivning?
  • Anonym (Owe)

Det är ok att ha videosamtal men det låter konstigt detta med termometern. Oavsett om man har feber eller inte låter det inte som personen är frisk ändå. Det är ju inte bara feber som styr om man måste stanna hemma vid sjukdom, eller inte. 

Men är du ny på jobbet och vill ha det kvar så kanske du ska göra som chefen säger den här gången, så kanske hen låter dig vara ifred nästa gång, om hen inse att du går att lita på. 

• Anonym (Göteborgare)

Om jag desperat ville behålla jobbet, ringt upp och tagit tempen

Om det var en faktisk fråga till mig när jag sjukat mig hade jag kontaktat facket och HR och frågat vad som pågår.

Det jag önskar att jag skulle gjort, erbjudit chefen att komma förbi mitt hem med en termometer så fick hen kolla själv. skulle göra mitt bästa för att smitta ner chefen.

• ElaineBenes

Men nej, det hade jag aldrig gjort. 
    Isåfall får chefen boka en tid till företagshälsovården så får en läkare göra det utlåtandet

Men intresserad av vad det är för arbetsplats och vilka medarbetare som finns där. Låter som om det är ett stort problem med att lita på medarbetarna. 

• Anonym (Nej)

Bett honom ta det med facket. Att vilja ha ett videosamtal är en sak, att kräva termometerbevis är en kränkning mot den personliga integriteten.

Jag skulle meddela facket och chefens chef om detta, ev HR också om hen skulle bråka om saken.

• Anonym (Nej)

Feber är som påpekat inte heller något bevis för sjukdom. Och som i mitt fall så är jag liggande redan vid 38 grader. Det betyder att jag vid 37,5 är så pass dålig att jag borde stanna hemma (jag har normalt en temp på 36,5 och är väldigt feberkänslig). Ska chefen då kräva in en till arbetet om man inte har "rätt" temp...? Eller påstå att man fejkar? Eller är "pigg nog" för att arbeta? Nej, han kan ta sig någonstans.

• Anonym (?)

Om det gäller kräksjuka... skall ha se en seans över toastolen då? Hur gör han vid migrän?

• Xlr8

Absolut, kan du visa mig din läkare legitimation så jag vet att du kan göra en korrekt tolkning av resultatet?
    Nähä det hade du inte, då kan du prata med facket angående dina nya krav utöver det överenskomna med facket.
    Eller ge mig en tid hos företagsläkaren.

• Anonym (Inget att dolja)

Jag skulle automatiskt ha gatt med pa det utan att tveka, for jag skulle ju aldrig i livet fejka sjukdom och har damed inget att dolja.

Efter videosamtalet (som ju skett tatt inpa forfragan, innan man hunnit reagera) sa skulle jag nog efterat bli fundersam over vilken sorts arbetsplats detta var och att detta var en underlig forfragan. Och efter ytterligare en stund, nar det hela sjunkit in, skulle jag nog undra om det hela egentligen gatt ratt till?

Men a andra sidan, om jag faktiskt jobbat pa arbetsplatsen (och inte hypotetiskt som nu) sa skulle jag nog vara medveten om arbetsklimatet dar. Kanske manga som fejksjukar sig sahar i semestertider vilket sabbar hela verksamheten. Det kanske ar ett utbrett problem som ledningen behover ta tag i. Kanske manga unga med en slappare arbetsmoral, som behover paminnas om att det ar en arbetsplats och inte en fritidsgard dar man kommer och gar som man vill? I sa fall borde ledningen samla alla for ett gemensamt snack om regler etc. och hantera detta pa ett smidigare satt an att attackera de som verkligen ar sjuka.

• Postman
    ElaineBenes skrev 2022-07-20 08:15:43 följande:

Men nej, det hade jag aldrig gjort. 
    Isåfall får chefen boka en tid till företagshälsovården så får en läkare göra det utlåtandet

Men intresserad av vad det är för arbetsplats och vilka medarbetare som finns där. Låter som om det är ett stort problem med att lita på medarbetarna. 

Absolut, håller med. Låter väldigt märkligt.
    Jag hade kontaktat facket med.

• Anonym (Nix)
    Det är arbetstagaren själv som första veckan bedömer om man är arbetsoförmögen så feber eller icke så har arbetsgivaren oavsett ingenting att säga om det. 
    Enligt sjuklönelagen har en arbetsgivare rätt att fråga vilken sjukdom man har men man har ingen skyldighet att svara. En arbetsgivare har inte rätt att vägra att betala ut sjuklön om man skulle vägra att ange sjukdomsorsaken.
  • Anonym (E)

Du måste inte ens uppge skäl för sjukskrivningen. Det där är vad jag hoppas ett påhittat scenario

• Anonym (Lilla S)

En arbetsgivare får kräva läkarintyg från första dagen men då ska särskilda skäl föreligga, t.ex upprepade sjuktillfällen eller utökad kontroll vid rehabilitering.
    Annars är det läkarintyg den 8e dagen som gäller.
    Detta regleras i sjuklönelagen

Och bägge fallen gäller ju att en läkare gör bedömningen, inte arbetsgivaren

• Anonym (Y)

Skulle sökt annat jobb.
    Han låter knäpp.

Man kan dessutom vara sjuk utan hög feber. 

• Anonym (Glad)

Jag hade sagt att jag bara hade en termometer för rektalt bruk.

• Anonym (Löv och blom)

Oj, det där lät ju inget roligt förstås. Men hur ska chefen bedöma om du har feber? Det vet du ju bäst själv!

Inom vården brukar de säga att man har feber vid 38 grader. Jag själv har en normaltemperatur på ca 36,5 grader. När jag har feber så ligger det runt 37,6 grader. Så jag skulle nog kunna bli kallad för simulant om jag råkade ut för scenariot i TS och chefen drar gränsen vid 38,0 grader.

• Anonym (H)

Jag hade trott att det varit ett dåligt skämt, ffa med febertagningen haha

• Bibbidi

Jag hade nog svarat att jag skulle vilja prata med facket först. Känns sjukt konstigt att ens arbetsgivare skulle kräva att sitta och titta medan man tar tempen.

• Anonym (Eh)

Hade frågat om det var ett skämt och sen med en gång sett mig om efter annat jobb. Den människan är uppenbarligen ett psykfall och jag orkar inte med ett psykfall till chef. Det där hade liksom bara varit början.

• Anonym (K)

Hade glatt ställt upp på det, men då får h*n först komma hit med en febertermometer, för jag äger ingen. 
    När jag blivit piggare hade jag letat nytt jobb. 

Svar på tråden Om eran chef krävde videosamtal vid sjukskrivning?