• Anonym (Jaa)

Tidigt gravid igen efter förlossning?

Ni som fått barn tätt hur tidigt efter förlossningen blev ni gravida?

Det är 10 månader sedan min och hqr hunnit ha regelbunden mens 8 gånger redan . Men inget plus än. Blev gravid på försök 3 sist. Börjar faktiskt försöka tänka att de kanske inte blir fler och är tacksam över det barn jag fått. Försöker hålla mig positiv vill säga :)

• Svar på tråden Tidigt gravid igen efter förlossning?
  • Anonym (Slump)

Det finns sällan logik i hur snabbt det går med första resp. andra barnet. Jag har en bekant där det tog 10 år att få första och andra blev till när det var endast 4 månader! Rekordet i täta barn som jag läst om var 8 månader mellan. Ja, ni läste rätt! Båda var tyvärr 3 månader för tidigt födda.

• Anonym (.....)
    Anonym (Slump) skrev 2022-07-18 13:49:16 följande:

Det finns sällan logik i hur snabbt det går med första resp. andra barnet. Jag har en bekant där det tog 10 år att få första och andra blev till när det var endast 4 månader! Rekordet i täta barn som jag läst om var 8 månader mellan. Ja, ni läste rätt! Båda var tyvärr 3 månader för tidigt födda.

Får man förtidigt så är det inte alls konstigt eller onormalt att det blir tätt mellan barnen.... 

Jag är själv 6 månader yngre än min syster. Är också född 3 månader för tidigt. 
  • Anonym (Slump)
    Anonym (.....) skrev 2022-07-18 16:06:04 följande:
    Får man förtidigt så är det inte alls konstigt eller onormalt att det blir tätt mellan barnen.... 

Jag är själv 6 månader yngre än min syster. Är också född 3 månader för tidigt. 
    Sa jag att de var onormalt eller konstigt? Folk kan ha 8 månader eller 25 år mellan barnen, det skiter jag i. Däremot är det extremt ovanligt med 8 månader.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Slump) skrev 2022-07-18 18:14:15 följande:
    Sa jag att de var onormalt eller konstigt? Folk kan ha 8 månader eller 25 år mellan barnen, det skiter jag i. Däremot är det extremt ovanligt med 8 månader.
    Och jag talade om för dig att det inte är extremt ovanligt om en (eller båda) är födda för tidigt. 
  • Anonym (Lila)

Inte meningen att stressa någon med mitt tidigare svar att det gick snabbt för oss.
    Att bli gravid har inte alltid varit en dans på rosor för oss, även om det gick snabbt och lätt mellan ettan och tvåan. 

- September 2015:  missfall 
    - Januari 2016: sent missfall i vecka 14+
    - Oktober 2016: missed abortion.  Då hade vi försökt i 8 mån. 
    - Augusti 2017: Barn
    - Januari 2019:  Barn

• Anonym (6)

Jag fick aldrig tillbaka min mens utan blev gravid på första ägglossningen efter första barnets förlossning. Det var 6 månader efter förlossningen. var då 32 år. Tredje barnet tog längre tid - blev gravid men fick upprepade missfall. Blev till slut gravid med det som blev barn nummer 3 när barn nummer 2 var 1 år och 7 månader. 

• Anonym (Stina)

Efter första barnet blev jag gravid redan efter två månader. Jag hann inte få nån mens(rätt skönt) och tänkte inte tanken på ägglossning.  Jag helammade var och varannan timme och fortsatte att amma hela graviditeten och ammade sedan båda barnen. Efter andra barnet hade vi lärt oss en läxa och skyddade oss från start, nästa graviditet dröjde och det är 3,5 år mellan andra barnet och tvillingarna. Efter tvillingarna tänkte vi att vi var klara, men blev sent om sider sugna på en sladdis och 12 år efter första tvillingparet kom det andra tvillingparet.

• Anonym (Carinata)

Ta det lugnt. Det är ingenting att oroa sig för. Njut av bebisen ni har. Det kommer syskon när ni slappnar av och inte har fullt på att bli gravida. Ni ska ju njuta av varandra också. 

En väninna kan man säga har tätt mellan barnen. De är födda på samma år! Pseudotvillingar. 

• Anonym (B)
    Anonym (Carinata) skrev 2022-07-19 06:28:46 följande:

Ta det lugnt. Det är ingenting att oroa sig för. Njut av bebisen ni har. Det kommer syskon när ni slappnar av och inte har fullt på att bli gravida. Ni ska ju njuta av varandra också. 

En väninna kan man säga har tätt mellan barnen. De är födda på samma år! Pseudotvillingar. 

Pseudotvillingar är när  man har mindre än 18 månder mellan barnen. Alltså dom behöver inte vara födda samma år 
  • Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2022-07-19 07:37:01 följande:
    Pseudotvillingar är när  man har mindre än 18 månder mellan barnen. Alltså dom behöver inte vara födda samma år 
    Exakt, irländska tvillingar är födda inom 1 års tid.
  • Anonym (Carinata)
    Anonym (B) skrev 2022-07-19 07:37:01 följande:
    Japp! Uttryckte mig fel. De är DESSUTOM födda samma år. Endast 10 månader emellan. 
  • Anonym (Lila)

Finns det verkligen  belägg för påståendet  att man blir gravid när man "slappnar av och inte tänker på det"? 

• Anonym (.....)
    Anonym (Lila) skrev 2022-07-19 23:24:48 följande:

Finns det verkligen  belägg för påståendet  att man blir gravid när man "slappnar av och inte tänker på det"? 

Inga vetenskapliga belägg för det men det har fungerat för många kvinnor. 
Svar på tråden Tidigt gravid igen efter förlossning?