Hur mycket hjälp får 3-4 åringar på förskolan?
Jag jobbar på storabarnsavdelning (3-5 åt) och det kan variera en hel del när barnen kommer upp till oss. En del barn har inte ens gått förskola innan de börjar.
Vi förväntar oss ingenting, men däremot jobbar vi lite extra med de barn som "inte kan" hänga kläder på kroken, torka sig när man har kissat, eller som inte kan dela en potatis i två delar. De flesta barn kan (trots att de aldrig har försökt) de vill bara att en vuxen ska göra det åt dem. (undantag finns dock)
För ett år sedan fick jag en 4-åring till min avdelning. Hon åt puread mat och kunde "ingenting." Det fanns ingen BUP inkopplad eller BVC, så det gällde ju att kolla om det var föräldrarna eller hon själv som hade utmaningar. Jag valde att fokusera på en enda sak och det var om hon kunde dra ner dragkedjan på jackan. Under tre dagar satt jag på golvet med henne i hallen i 20 minuter, visade och berättade efter att vi hade varit ute. Jag krävde inte mer än att hon skulle hålla i dragkedjan. Första dagen grät hon. Andra dagen var hon arg och ilsken och sade åt mig att göra det. Den tredje dagen tog hon tag i dragkedjan. Då kunde jag se att hon inte hade problem med motoriken. Innan dess visste jag faktiskt inte, men efter det kände jag att om hon bara drar ner dragkedjan på jackan två centimeter så ser jag om det har med muskelstyrkan eller ovilja att göra. Dagen efter drog hon ner hela dragkedjan. Jag jublade inombords! Hon kunde alltså, men har inte haft vuxna omkring henne som gör det möjligt!
Efter det så har vi fortsatt att testa och utmana. Vi är kanske lite hårdare nu efter ett år, men hon klarar också saker mycket snabbare och bättre nu än tidigare.