• Anonym (Tini)

Glömde ni ta bilder igår på stranden eller tog ni alldeles för många?

Vi är lite oense om man " måste" ta kort i vardagen på barnen varje dag. Kan man åka på en utflykt utan att man tagit en enda bild alternativt enbart 1-3  bilder.

Eller måste en dag vara förevigad med minst 10 uppmot 30 bilder plus gärna nåt videoklipp.

Hur många bilder tog ni på barnen igår tex? 

Tar ni kort VARJE DAG, även en hemma dag på barnen som ute och leker.

• Svar på tråden Glömde ni ta bilder igår på stranden eller tog ni alldeles för många?
  • Anonym (Tre barn)
    Anonym (Tini) skrev 2022-06-27 13:44:38 följande:
    Glömde ni ta bilder igår på stranden eller tog ni alldeles för många?

Vi är lite oense om man " måste" ta kort i vardagen på barnen varje dag. Kan man åka på en utflykt utan att man tagit en enda bild alternativt enbart 1-3  bilder.

Eller måste en dag vara förevigad med minst 10 uppmot 30 bilder plus gärna nåt videoklipp.

Hur många bilder tog ni på barnen igår tex? 

Tar ni kort VARJE DAG, även en hemma dag på barnen som ute och leker.

Nej, inte när vi hade mindre barn. Film och framkallning var dyrt och inte alltid man hade med sig kameran.
  • Anonym (Tini)
    Anonym (Tre barn) skrev 2022-06-27 13:48:24 följande:
    Nej, inte när vi hade mindre barn. Film och framkallning var dyrt och inte alltid man hade med sig kameran.
    Tänker främst på nu då man har mobil eller digitalkamera. De flesta har ju kamera på mobilen och använder enbart den som kamera.
  • Kockobello

Man kan ta 0 eller 10 000. 

Vad är det ens för konstig frågeställning? 

• Gameofthrones

Nu blir det inte så mkt pojkarna är med polarna numer och lilltjejen, brukar mest göra roliga grimaser. Det betyder inte nu mamma, vill inte... 

Så låter bli. Men högtider gärna och nångång när ngt nytt sker. Ibland vid matlagning tillsammans. Det får man stå ut med. 

Hoppas att du är inte en utav dessa människor som tar hejvilt. 
    Sålänge ni inte blandar in andra som råkar vara vid sidan om eller råkar komma på bild. Så kan ni ta hur mkt som helst.

Avskyr när folk bara tar bild och jag råkar vara med sen ska läggas upp på sociala medier.

Brukar be de människor som tar bild och kameran är mot mig brukar jag nämna ta en ny utan att jag finns med eller redigera bort. 

• Anonym (...)

Jag tar bilder/filmar varje dag. Jag uppskattar bilderna som är tagna i vardagen, där man minnas vad barnen gillade att göra, spontana och roliga saker dom säger osv snarare än få uppstyrda bilder vid väl valda tillfällen.

• Anonym (Tre barn)
    Anonym (Tini) skrev 2022-06-27 13:50:33 följande:
    Tänker främst på nu då man har mobil eller digitalkamera. De flesta har ju kamera på mobilen och använder enbart den som kamera.
    Eftersom vi klarade oss utmärk utan att ta massor med bilder varje dag borde det innebär att det går bra idag med.
  • Kockobello

Man måste ta 12 bilder. På helgdagar måste man ta 27. 

• Mrs Moneybags

Nej, jag är dålig på att ta kort. Tar då och då, kanske några gånger i veckan om vi gör något särskilt. 

Tycker det tar tid från att vara helt närvarande om man ser allt genom kameran istället för att fokusera på barnet. 

• Fjäril kär

Jag älskar att fota men.... Jag tar bilder när det är befogat. Saker vi gör varje dag blir fotat EN gång. Det räcker så. En ny badplats blir fotat första gången - sen räcker det.

Ögonblicksbilder är det bästa men det blir ju mer uppstyrt och uppstyltat om man alltid är där och fotar varje stund. Då är det inte längre spontana bilder utan planerat och tillgjort. Såna minnen vill jag inte ha. 

Sen älskar jag att vara i nuet och få njuta av minnena som fastnar i hjärtat och på näthinnan. Inget slår barnens leenden utan en kameralins ständigt närvarande. 

• Anonym (Maja)

igår tog jag flertal bilder på dottern (då var vi iväg på ett museum iof och hon busade lite där) men min mobilkamera går på högvarv mest hela tiden, och min 2 åriga dotter är jämt i fokus. Jag tänker att denna tid när barnet är så liten, den tiden går Jättesnabbt förbi. Det är också vårt enda barn. Dock lägger jag inte ut mycket bilder på henne, och aldrig på någon annan varken vuxen eller barn

Min sambo är betydligt mer snål med bilder och tycker jag fotar lite för mycket

Svar på tråden Glömde ni ta bilder igår på stranden eller tog ni alldeles för många?