Inlägg från: Anonym (Såtrorjag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Såtrorjag)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Rättvist) skrev 2022-07-02 20:32:26 följande:
    Såklart orättvist mot kvinnorna.
    Men det finns andra saker i samhället där kvinnor har det bättre än männen och då är det inget större problem tydligen. 
    Vad som har samma livspåverkande effekt som en oönskad  graviditet tänker du på?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-07-02 20:47:15 följande:
    Är det medveten diskriminering eller biologiska orättvisa tycker du när det är fler kvinnor än män som får barn? 

Du är ju oförståelig här.

Om män ska tvinga kvinnor till barn ska män få exakt samma lidande som kvinnor av processen med. FETT less på att man bestämmer pver nåcot man själv aldrig behöver genomgå och lida av.

Är du man?

Jag hade själv en lätt graviditet men en pissförlossning som slutade i kejsarsnitt. Har ändå totalt sett genomgått en stor bukoperation, fått ett blodtryck som helt ballat ur efter graviditeten, min kropp är helt ändrad, jag har ont i ryggwn och i benet efter en foglossning som inte blir bra och mina hormoner och amningen har fått hela immunförsvaret att balla ur totalt. 

Jag älskar mitt barn och jag får leva med de här problemen nog för alltid - men hade det också varit resultatet av en helt oönskad graviditet hade det ju varit livsstraff med på kroppen.

• Anonym (Såtrorjag)

Jag skulle fortfarande vilja veta hur män i beslutande ställning om detta skulle agera som helhet om de fick uppleva exakt samma sak aom en kvinna som går igenom en graviditet. Attstå vid sidan av och säga att man ju hjälper till är så långt från samma upplevelse att det är ett hån. Det är som att jag skulle säga att jag förstår en krigsveteran för att jag sett Band of Brothers.

• Anonym (Såtrorjag)
    Tow2Mater skrev 2022-07-12 06:57:44 följande:
    Nej, de har flera utvägar. De kan adoptera bort barnet, eller ta reda på vilken hjälp de kan få av samhälle såväl som pappan och deras familjer på båda sidor. 
    Varför tror alla att det är så himla enkelt att bara adoptera bort ett barn? Var kommer den här ryggmärgsreflexen från?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Tow2Mater skrev 2022-07-12 09:26:43 följande:
    Varför tror alla det är så himla enkelt att bara abortera ett barn?
    Kommer den från en alltför lätttillgänglig på-begäran procedur erbjuden av dem som mest vill tjäna pengar på det kanske.
    För att det är enklare än att adoptera bort. För att det inte koller finnas familjer åt alla dessa barn som ska adopteras bort enligt de som är lika naiva och elaka som du är.

Ditt resonemang kommer leda till barn som dumpas på gator och flickor som tar självmord. Fin människa du är.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Tow2Mater skrev 2022-07-12 21:22:59 följande:
    Vi får väl se. I USA är det lättare att adoptera bort än i sverige tydligen. Du kan bara säga att du inte vill ha barnet så när det föds kommer andra par att stå i kö för att få adoptera!
    Kommer ju funka toppen om alla aborter nu blir barn istället. Toppen...
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-12 13:37:36 följande:
    Det är naturligtvis helt omöjligt att adoptera bort sitt barn, i vanliga fall. Men nu pratar vi ju om fall, där alternativet för barnet skulle ha varit döden. I USA har de dessutom tillämpat väldigt sena aborter i vissa delstater, så det hade inte handlat om många veckor till för mamman att stå ut med graviditeten, och låta barnet födas levande och få en chans. 

Men om kvinnan upptäcker graviditeten tidigt, när den bara är några veckor gammal - då är det mer förståeligt att hon avslutar graviditeten där och då.

...vilket hon nu inte får i flertalet delstater.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Tow2Mater skrev 2022-07-13 08:11:43 följande:
    Alla aborter kommer inte bli barn i samma omfattning eftersom antalet oönskade graviditeter kommer att minska till följd av fler använder skydd, ökade vasektomier, etc. Det ser man redan.
    Det tror jag inte man ser redan du med tanke på hur nyss detta infördes.
    Tow2Mater skrev 2022-07-13 08:08:43 följande:
    Många saker är varken enkla eller lätta. Skiljsmässor sätter spår, aborter sätter spår, en okänd pappa sätter spår. Så är livet. Man hanterar det.

Inte med abort då i USA. Visst är du man förresten?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-14 02:28:24 följande:
    Fast det där visar ju hur djupt vi - eller "vi" - har sjunkit. Att vi inte längre kan se, att det är en alldeles förfärlig sak att göra. 

15-åringen kanske inte ska ha sex ännu..? DET är också ett område, där det kanske kommer att bli en ändring, när det inte längre finns abort som back-up-metod. Att det kommer att bli som förr, när föräldrar helt enkelt inte lät sina unga, ogifta döttrar vara ensamma med pojkar, utan pappa eller storebror hämtade med bil från skoldansen, i stället för att flickan fick sova över hos någon kompis (dit kanske ett par killar också följer med). Man minskar/eliminerar dessutom risken för våldtäkter på det sättet, och i alla fall DET borde glädja även feminister. 
    Ja, heja. Låt oss införa ett samhälle där vi värnar om kvinnans oskuld och familjens män ska övervaka den.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 18:02:29 följande:
    För att hon bär på ett liv och det inte är rimligt att släcka det livet för att man inte har någon lust att bli förälder. Har man sex så bör man känna till att det kan leda till barn, och vill man absolut inte ha barn så ser man till att man är skyddad, t.ex med två preventivmedel. 
    Och om allt fallerar? Får man dispens till abort i din bok då?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 19:14:16 följande:
    Du får det att låta som att man trollar in barnet i livmodern som straff? Det är ju ett resultat av att ha sex. Och nej, barn är inget straff utan tvärtom en gåva. Så det är väl 15-åringen som bör ändra syn och inte se det som ett straff. 
    Barn är ett biologiskt resultat av fortplantning. Vare sig en gåva eller ett straff.
  • Anonym (Såtrorjag)

Förstår inte heller denna önskan att folk ska skaffa många barn som någon gåva. Världen är på väg mot katastrof av överbefolkning, att skaffa mer än två barn per par borde ju snarare diskuteras.

• Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 23:24:53 följande:
    Det handlar inte om ett straff för sex utan att sexet ibland kan leda till oönskade graviditeter och då får man stå för konsekvenserna av det, genom att låta barnet födas. Det är inte ett straff utan en rimlig konsekvens. 

10 åriga, eller ännu värre, 5 åriga våldäktsoffer som blir gravida är inte vanligt och det är inte heller det som är den vanliga anledningen till abort idag. Varför fortsätter ni alltid dra upp våldtäkt? Är det för att ni själva innerst inne anser att andra anledningar inte går att försvara moraliskt? 

Sedan vet du inte ett dugg om vad jag gör för andra barn, och jag anser inte heller att man skryter om hur man hjälper andra människor som har det sämre. Det är dock ett mycket konstigt argument. Jag antar att man inte får vara emot kvinnomisshandel heller såvida inte man är villig att ta emot alla misshandlade kvinnor hemma och försörja dem?
    Skälet att våldtäktoffer dras upp är att ni som är emot abort offrar dessa individer. De kan inte bortses ifrån och är man emot all abort måste man stå för att man är för att en våldtagen flicka som blir gravid kanske dör under förlossningen. 

Jag är för abort av skälet att jag anser att det är rätt, däremot är jag för en gräns för abort - som lagstiftningen är i Sverige nu mao.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-07-21 10:41:02 följande:
    +1 på det, och det som gullvivor insinuerar att vi inte kan leva med oss själva pga moral för andra anledningar är bara dumt. Vissa saker i mitt inlägg valde hon att ignorera, jag anser inte att allt liv är heligt och att man behöver, precis som i andra fall, väga ett liv mot ett annat och välja bort det ena. I abortfallet är det inte ens ett liv, bara en potential till liv som väljs bort.

Inte ens de allra tydligaste fallen, där enda barmhärtiga alternativet är abort vill hon diskutera. Hur ska hon då förstå de "vanligare" fallen? En familj som lever under existensminimum går under av ett barn till duger tydligen inte.
    Så är det. Familjen som går under. Flickan som får livet förstört. Tjejen som tar en överdos för att hon inte ser någon utväg. Mamman vars två andra barn splittras upp för att det inte gick ekonomiskt med en till. Kvinnan som går igenom en graviditet och vet att barnet kommer dö när det föds. Kvinnan som dör i väntan på abort för att man inte får rädda henne så länge fostret är där.

Alla de här människorna bryr sig inte abortmotståndare om. Eller så säger de bara att det finns lösningar, men sjölva lyfter de inte ett finger. Många gånger föraktar de också kvinnorna.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-07-21 18:51:55 följande:
    De flesta aborter gör inte av de skälen som du skriver om.Ofta handlar det om slarv ,både från män och kvinnor.Det vet de flesta om.
    ...vilket är argumentet som brukar användas när abortmotståndare vill förminska den aspekten av det hela. Collateral damage, liksom.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-22 06:03:12 följande:
    Man kommer ju ifrån detta, om tar bort den fria aborten, men tillåter abort upp till en viss vecka (max vecka  12 anser jag) efter en utredning, om vissa omständigheter verkligen bevisat föreligger. Dessutom tycker jag att kvinnorna i samband med aborten, starkt ska rekommenderas att sterlisera sig. Annars kommer de bara dit igen, och igen... och ekonom och orken har fortfarande inte blivit bättre. (Ska naturligtvis inte gälla vid våldtäkt, eller tillfälliga omständigheter som troligen kan förändras.)

Vidare är det bättre att bygga upp en stödapparat, så att så att familjerna kan få så mycket stöd att de kan ta hand om barnen själva om de vill. Det måste ju vara en väldig sorg att känna sig tvingad att abortera ett barn som man faktiskt vill ha, för att man inte har råd, är arbetslös, inte kan få dagisplats och sådana sociala skäl. Sedan får man tänka hela livet på hur gammal han eller hon skulle ha varit  nu, vad han/hon skulle ha hetat, hur han/hon hade gått ihop med syskonen... 
    dig vill jsg inte diskutera mer med, din syn på kvinnor är allt för nedvärderande för att det ska bli nåt vettigt. Du har en så unken människosyn, XXX. 
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-30 15:33:43 följande:
    Ja, fast det står inget om skilsmässa i den amerikanska konstitutionen. Jag gissar att det inte gick att få på den tiden. Själv tycker jag att det ska gå att skilja sig (jag är själv skild...), men samtidigt är det nästan alltid bättre för barnen om de får växa upp lite, innan mamma börjar släpa hem diverse pojkvänner och "styvpappor". Dessutom kan det komma som en abrupt chock för den som INTE vill skiljas, att det kan gå så fort och lätt som det gör i Sverige. Sex månaders betänketid är ju INGET (och det gäller också bara tills yngsta barnet fyller 12, sedan är det ingen betänktetid alls). 

I Tyskland har de som vanligt mer genomtänkta lagar. Oavsett om det finns barn eller inte, så tar det ett år om båda är överens om skilsmässan, och tre år om bara en ena vill. Då har paret ett respektive tre år att hitta tillbaka till varandra - skilmässan blir inte ett ögonblicksbeslut i ren ilska över t.ex. en engångs-otrohet, eller något annat. Och det har också betydelse på det sättet, att mannen är skyldig att försörja kvinnan de tre åren, om hon inte skriver på för skilmässan, och hon får också bo kvar i huset även om det är hans. Det ger henne lite rådrum att skaffa utbildning, arbete och bostad. Som vi har är ju väldigt otryggt - en hemmfru kan åka ut på gatan utan varken inkomst eller bostad inom två-tre månader - så fort bodelningen är gjord. 
    Anonym (......) skrev 2022-07-30 13:54:26 följande:
    Taliban-land, det är tydligen dit många vill.. Vart kan man läsa om detta?

Det finns ju så många olika fall till varför man kan behöva/vill ha en abort.
    Precis som de gånger kvinnan faktiskt vill behålla, fast omgivningen tycker annat..
    Borde ju liksom vara självklart att kvinnan själv ska bestämma, både över eventuella barn eller om hon vill vara gift eller skild. 
    Så tragisk utveckling

Se ovan. En skilsmässa gynnar inte alltid kvinnan. Det kan även vara en trygghet för kvinnan, att mannen inte kan bara säga "jag skiljer mig", och sedan slänga ut henne på gatan utan pengar och bostad. Allt beror på omständigheterna. Det bästa vore väl om någon opartisk domstol skulle gå igenom alla omständigheterna, och döma så att det blir skäligt för båda. 
    Så om en kvinna vill skilja sig från sin man för stt hon tex vill ha ett barn och insett det även om båda först sa att de var nöjda barnfria. Så tycker du det är rimligt att han i 3 år av elakhet kan förvägra henne det, tills hon kanske inte kan få barn mer?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-31 11:02:40 följande:
    Det fattas något i din text, jag antar att du menar att hon vill ha barn, men han inte? Alltså, man behöver inte bo ihop under "separationsåren", utan det är till och med bättre att inte göra det (om man nu vill ha skilsmässa), för då är det större chans att domstolen tror på att paret verkligen inte levt som gifta under tiden, och alltså dömer till skilsmässa.

Så kvinnan i ditt exempel är fri att hitta en ny karl, flytta in hos honom och bli gravid. Dock kan hon inte gifta om sig förstås, förrän skilsmässan har gått igenom. Men detta har ju bara betydelse, om man behöver hjälp (konstgjord befruktning eller adoption) för att få barn. I de fallen krävs det att man är gift och DET skulle den ännu-äkta mannen kunna hindra, det stämmer.
    Det fattades inget i min text.

Hur många män tror du vill göra en kvinna gravid om hon är gift med en annan man? Får han ens faderskapet då utan massa trassel? 

Vilken synnerligen dum lösning. 
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-01 01:31:24 följande:
    Ja, faderskapet utreds i så fall med DNA-test, på samma sätt som i Sverige. (Och vid det laget är det nog få män som inte ger frun skilsmässa, så det torde vara ett icke-problem.)
    Det var  ju tre års väntetid  skrev du ju?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 19:30:05 följande:
    Det handlar om att när man gifter sig, så åtar man sig ett ansvar för den andra parten. Och så måste det ju vara, om den ena lämnar sin bostad för att flytta hem  till den andre, slutar sitt arbete för att vara hemma med barn etc.. Alla beslut fattas med den premissen, att nu ska det vara vi två resten av livet: vi ska bo i det här huset och ha alla pengar tillsammans. Då är det inte vettigt, att den ena plötsligt - som en blixt från klar himmel - kan dra sig ur detta avtal.

...och som sagt: ingen tvingar folk att bo ihop under "die Trennungsjahre", alltså åren då de lever åtskilt. Man kan också inleda ett nytt förhållande, men naturligtvis inte ta hem den nya att bo tillsammans med maken eller frun. Det handlar om att den som väljer att ta ut skilsmässan, ska ha ett fortsatt ekonomiskt ansvar för den som blir lämnad, under en tidsrymd på upp till tre år (underhåll kan under vissa förhållanden fortsätta även efter att skilsmässan har gått igenom). Det tycker jag är rätt - det är en trygghet för främst kvinnan i de flesta fallen. 
    Du vet att det finns gofta par som både flyttar och har separat ekonomi va?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-08-05 20:15:10 följande:
    Du vet att det finns gofta par som både flyttar och har separat ekonomi va?
    *gifta
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA