Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Wtf) skrev 2022-06-30 10:50:04 följande:
    Och om anledningen är att man inte vill ha barn?
    P-medlet funkade inte, kondomen sprack, allt som kan gå fel gick fel och man verkligen inte vill ha barn, vad finns det att utreda?
    Fast det är lite konstigt, om en frisk -årig kvinna inte kan anpassa sig till den situationen, som kvinnor har gjort i alla tider. I de allra flesta fallen skulle det gå bra, när barnet väl är fött. Det finns hormonsystem i både mamman och barnet, som gör att de bondar. Och funkar inte det, så handlar det som sagt om allvarliga störningar. Och då skulle det inte hjälpa om kvinnan skaffade barn senare i livet heller, när hon "ville" ha barn.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:53:27 följande:
    Fast det är lite konstigt, om en frisk *-årig kvinna inte kan anpassa sig till den situationen, som kvinnor har gjort i alla tider. I de allra flesta fallen skulle det gå bra, när barnet väl är fött. Det finns hormonsystem i både mamman och barnet, som gör att de bondar. Och funkar inte det, så handlar det som sagt om allvarliga störningar. Och då skulle det inte hjälpa om kvinnan skaffade barn senare i livet heller, när hon "ville" ha barn.
    * "25-årig kvinna"
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:54:04 följande:
    * "25-årig kvinna"
    Fast det är få som vill förbjuda abort vid våldtäkt, bara den görs tidigt. Det normala är att man åker direkt till sjukhuset och får ett dagen efter-piller samt sätter in en spiral, för dubbel säkerhet. Då blir det ingen graviditet. 

Det finns dock faktiskt kvinnor som varit så ärliga i sin övertygelse, att de inte gjort abort trots våldtäkt. Läste faktiskt en artikel om en ung kvinna i USA bara häromdagen. Hon var resultatet av en överfallsvåldtäkt till och med, men hon sa att hon var glad över sitt liv, och hon tackade sin mor för att hon hade låtit henne leva. Jag grät när jag läste det, så rörande...
  • Anonym (XXX)
    Guldnovan skrev 2022-06-30 11:00:35 följande:
    Vad säger du till den gifta kvinnan som blivit våldtagen av nån okänd man? Vad säger du till hennes man? "Ta nu hand om det här barnet även om det inte är ditt" 
    Självklart finns fall där  abort är det bästa. Men den ska vara säker för kvinnan. 
    Som sagt: blir man våldtagen så åker man direkt till sjukhuset och får ett dagen efter-piller och en spiral. Då kan det inte bli någon graviditet, och man behöver aldrig ens veta om det skulle ha blivit någon. Det är inte mycket att diskutera. Vem åker hem,  låter bli att polisanmäla också kanske, och väntar och ser om man blir gravid innan man vidtar någon åtgärd?
  • Anonym (XXX)
    Guldnovan skrev 2022-06-30 11:11:44 följande:
    I Sverige ja. Varför spiral förresten?  Vad gör man i de fattiga länderna i övriga världen där till och med en "normal" graviditet är en risk. 
    Tror du alla våldtäkter polisanmäls? 
    Du talar utefter din egen privilegierade situation. 
    Ja, men i de länderna är inte en abort säker heller. Det är mycket som behöver förbättras där, och kvinnorna där är mer betjänta av barnmorskor och barnsjuksköterskor än abortläkare.  

Man sätter in en spiral för att ett eventuellt befruktat ägg inte ska kunna fästa i livmoderslemhinnan. Det tar 3-5 dagar innan det gör det, så de dagarna har man på sig. Dagen efter-pillret stoppar ägglossningen, så det hjälper inte om ägglossningen redan har hunnit ske. Man brukar använda båda metoderna tillsammans för att täcka upp alla eventualiteter. 
  • Anonym (XXX)
    Daniel X skrev 2022-06-30 11:15:39 följande:
    Republikaner borde ju bli överförtjusta om Disney-anställda skaffar färre barn. Ungefär som att socialdemokrater borde föredra att det föds färre i Djursholm och Moderater skulle föredra att det föds färre i förorterna.

Sen kan man undra hur det går till när Disney-anställda blir gravida. Av deras nya inriktning verkar det som att det jobbar minst 500 olika kön där, utom just män och kvinnor. twitter.com/realchrisrufo/status/1508912865293619202
    Ja, det var synd att Disney skulle gå den vägen. Jag kommer ihåg när de hade som policy, att föräldrar alltid skulle kunna ge sina barn deras produkter utan att behöva kontrollera innehållet. Föräldrarna skulle kunna vara säkra på, att barnen inte fick se något otillbörligt, eller fick upplysning om något sexuellt som föräldrarna inte önskade. Nu smyger de medvetet in eländet bakom ryggen på föräldrarna i stället... Hoppas att inte käre gamle sagofarbrorn Walt inte vet om det...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:20:47 följande:
    Jag gjorde inte abort och ångrar det än idag. Tar bra hand om barnet såklart men mitt liv blev fel, mannen var fel, och jag är ärligt talat rätt bitter över att jag inte kunde t.ex plugga när jag ville, kände det som ett övergrepp att behöva vara gravid etc etc. 

Konsekvenserna kommer att förfölja mig ekonomiskt och känslomässigt resten av mitt liv. 

Så absolut hade en abort varit bästa lösningen. Att bli mamma vid en tidpunkt då jag ville bli mamma skulle gett mig glädje, inte sorg.
    Fast den perfekta mannen och det perfekta tillfället kanske inte hade kommit ändå. Det vet du inte. Nu HAR du ett barn i alla fall, och du slipper bli utlämnad till endast betald personal när du blir gammal. Eller tidigare, om du råkar ut för något som gör dig inkapaciterad. En ung person som man har ett starkt, naturligt band till, är en bra investering i livet!
    Daniel X skrev 2022-06-30 11:21:45 följande:
    Det verkar vara olika. Målsäganden i fallet med Jean Claude Arnault (Svenska Akademien) anmälde inte utan följde i stället med Arnault på en resa till Frankrike en tid efteråt. Och tog med sin dotter på resan.

I fallet med Julian Assange var målsäganden på fest med honom dagen efter och när Assange erbjöds nattlogi av en av gästerna, sade målsäganden "Nej, Julian ska sova hos mig".

Nej, det kan vara olika såklart!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Spiralbarn) skrev 2022-06-30 13:00:16 följande:

Det här får mig att tappa hakan. Får jag gissa? Du har din politiska hemvist höger om SD. Gissningsvis i AFS. Det är nämligen samma retorik som används i de leden. Kvinnor som inte jublar över att föda barn till fosterlandet har en psykisk störning. Det är en sådan idioti att det inte går med ord att beskriva.
    Stämmer nästan! :) Jag är medlem i Sd, men visst har jag börjat tycka att de blivit för mainstream. Och särskilt då i abortfrågan. 

Idioti och idioti... Det finns ju ändå en mening med att vi föds, växer upp, sätter nya barn till världen dör... Jag tycker absolut att man får ställa sig utanför den kretsgången om man vill, men då får man ju se till att man inte blir med barn. Det bästa är kanske att sterilisera sig tidigt? I London City (där man jobbar med bank, finans och It), är det ganska vanligt att kvinnor gör det. De steriliserar sig och skickar med läkarintyget när de söker jobb, så vet arbetsgivaren att det inte kommer att bli något problem på den fronten. Så kan de göra karriär i fred. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 13:43:17 följande:

De förekommer dock också, eller hur. 

Ja, men i alla fall i Sverige ser jag det som uteslutet, att abort vid våldtäkt (om det görs tidigt) någonsin kommer att bli förbjudet. 
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 13:48:45 följande:
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
    Precis så. Idag är det många som kör ändå fast de inte fick med sig kondomerna, med tanken i bakhuvudet att "det finns alltid abort". Om det INTE finns, så skulle de allra mest risktagande kanske fortfarande chansa, men inte Medelsvensson. 

Och ja, många svenskar som adopterar från utlandet (eller INTE gör det, för att de faller för åldersstrecket innan de kommer fram i kön), skulle egentligen vilja ha ett litet, friskt, nyfött spädbarn, om de skulle få välja. Barnen som kommer från barnhemmen i tredje världen är ofta flera år gamla, och är skadade av barnhemsmiljön och kanske flera separationer redan. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA