Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Både och) skrev 2022-06-26 02:19:51 följande:

På ett sätt är det bra eftersom en del verkar se aborter som någon form av dagen efter piller så det kanske leder till att folk tänker efter lite innan dom har sex utan skydd. Sedan skulle aborter pga fel kön förhindras.
    Men på ett annat sätt är det dåligt eftersom varje människa borde få ta sina egna beslut i sina liv och det inskränker på människors rättigheter. Det borde åtminstone  vara undantag för dom kvinnor som blivit gravida genom våldtäkt eller väntar ett barn med någon allvarlig sjukdom som gör att barnet inte skulle få ett drägligt liv

Det är poäng faktiskt. I Sverige är det ju nästan helt på andra ytterkanten, ligg runt bara och som kvinna kan man ta dagen efter piller. El abort. Ingen bryr sig. Ja vissa kvinnor har faktiskt en sådan märklig inställning. Det är lika sjukt som att vara som kvinna en totalabortmotståndare. 

Sedan undrar jag ändå vilka av alla delstater i USA som verkligen hindrar abort vid våldtäkt? Incest el svår sjukdom hos kvinna el barn? Finns det verkligen stater där det alltid är totalförbud mot abort? Finns det kvinnor ens kvar där isåfall kan man undra? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-26 07:57:05 följande:

Missouri  -enbart vid medical emergency får man nu en abort där. 

https://ago.mo.gov/docs/default-source/press-releases/22-2022.pdf?sfvrsn=39ffd2d_2

Mm, så man kan få abort ändå som tur är. Förstår inte riktigt varför man bryr sig så mycket om USA när det finns länder där abort är alltid helt förbjudet. I alla lägen. Varför skriver inte medierna om dessa kvinnor också? 
    Abort kan straffas med mångåriga fängelesvistelser. Som jag förstått är det ändå hyfsat fri abort i USA i de flesta delstater. Texas är väl en stat som är extrem annars.
    USA har ju en annan uppbyggnad och det är inga nyheter att det ser väldigt olika ut i delstaterna. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Mer analskador) skrev 2022-06-26 01:37:49 följande:

Tror den kristna trenden med analsex för att behålla oskulden kommer glida över till kvinnor som inte vill bli gravida men ändå ha sex, med ökad prevalens av skadade analer för sjukvården att ta hand om.

Ökad försäljning av vuxenblöjor. 

Som i den muslimska världen med andra ord. Vilken framgång. Där används ju ofta också pojkar till ändamålet eftersom kvinnorna får man inte röra. Om hon nu inte råkar visa håret el nåt hud då. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-26 07:50:08 följande:
    Du har inte läst domare Thomas uttalande va, där han ville se över domslutet från 60-talet som tillåter gifta par att använda preventivmedel?
    Vad är skälen kan man undra? Vad ska bli bättre i samhället av ett sådant beslut? Vad vill han egentligen? Om man nu skulle förbjuda p-medel. 

Det fungerar ju så bra i andra länder där man förbjuder p-medel el försvårar tillgången... jättebra...nä. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 09:52:36 följande:
    Nu ljuger du. Abort är INTE inskrivet i FN:s mänskliga rättigheter. Däremot är människans rätt till LIV inskrivet, och det kan man tolka som att det gäller även foster.

Samma gäller för övrigt läkarnas etiska regler. De är skyldiga att försöka rädda liv, och om inte det går så åtminstone lindra smärta samt trösta. Det står INGENSTANS att de är tvungna att lyda, om en kvinna - eller hennes älskare - försöker övertala dem att utföra en abort. Tvärtom så står det i Hippokrates läkared, som de färdiga läkarna fortfarande får svära i många länder på jorden, att "du ska icke giva en kvinna något fosterfördrivande medel"...
    Abort är iaf enligt WHO en mänsklig rättighet. Att likställa med att kvinnor ska ha rätt till säker gravititets och  förlossningsvård.
    Nu ser det ju väldigt olika ut ändå över världen men men i USA är det ju inte pengarna som saknas som det kanske gör i Nigeria med högst mödradödlighet. 
    Att förbjuda abort när det varit lagligt i vissa  amerikanska delstater ända t o m v.24 nyligen så är det ju ett kliv tillbaka.
    Personligen tycker jag v.24 är alldeles för sent faktiskt. Ställer personalen i etiska dilemman. Med foster som kan leva när de fötts fram. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 09:52:36 följande:
    Nu ljuger du. Abort är INTE inskrivet i FN:s mänskliga rättigheter. Däremot är människans rätt till LIV inskrivet, och det kan man tolka som att det gäller även foster.

Samma gäller för övrigt läkarnas etiska regler. De är skyldiga att försöka rädda liv, och om inte det går så åtminstone lindra smärta samt trösta. Det står INGENSTANS att de är tvungna att lyda, om en kvinna - eller hennes älskare - försöker övertala dem att utföra en abort. Tvärtom så står det i Hippokrates läkared, som de färdiga läkarna fortfarande får svära i många länder på jorden, att "du ska icke giva en kvinna något fosterfördrivande medel"...
    Nu är det ju ändå så iallafall i Europa (bortsett Malta då tydligen) och många  andra länder att faktiskt kvinnans liv går före ett foster. Måste man välja vid en olycka, sjukdomsfall så väger kvinnans liv högre och man räddar henne om man måste välja. Ja. Rätt till liv.

Där har jag så svårt att förstå abortmotståndare som säger nej även vid fara för kvinnans liv. Om hon har barn sedan tidigare är alltså ändå ett embryo, foster mer värt än både kvinnas liv och barnen som förlorar sin mor pga graviditet.
    Att de bryr sig om liv på riktigt är svårt att få ihop. 
  • Anonym (Maria)
    Gullvivor skrev 2022-06-27 10:48:45 följande:

Jag tror att konsekvensen kan bli att man tänker för en extra gång innan man har sex oskyddat och slutar vara så ansvarslös, eller jag hoppas det iallafall.

Det kan man ju delvis hålla med om. Min fördom säger dock att vissa amerikaner knappt ens vet hur barn blir till. 

Så de får nog börja utbilda folk. Förebyggande arbete. Förbjuda p-medel också som kanske var på tapeten är ju inte rätt väg.
    Jag vet inte hur upplysning om sex, samlevnad graviditeter ser ut. Men min fördom säger att allt sånt är väldigt tabu och hysh hysh.
    De lever ju delvis, säkert stora skillnader inom landet men ungefär som folk gör i U-länder för 17.  
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 11:27:45 följande:
    Ja, abort av tvingande medicinska skäl är ju en helt annan sak. Det fattar nog alla. 
    Ändå är det ju så att abort är totalförbjudet i några länder i världen. Oavsett skäl. O snart några delstater i USA då kanske. Det är horribelt.
    Så alla fattar ju inte tyvärr. 
  • Anonym (Maria)
    Kockobello skrev 2022-06-27 12:06:54 följande:
    Lol
    Oj vilka argument du har i rockärmen... 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 12:14:48 följande:
    Fast lagliga aborter är en mycket ny företeelse i världshistorien, och även då bara i vissa Västländer. Då menar du att alla människor utanför vår lilla bubbla av rum och tid (ja utom vissa häxor och kloka gummor då, som erbjöd - eller försökte erbjuda - denna tjänst trots att det var olagligt), har varit "ovettiga"?
    Jaså. Men det var ändå dåtida Sovjetunionen som var första landet i världen med att legallisera aborter. 
    1920. Visst en ny företeelse om man ser i ett historiskt långt perspektiv. Men ändå inget västland iallafall. 
  • Anonym (Maria)
    Mkh1066 skrev 2022-06-27 12:24:07 följande:

Undrar hur de tänker om utomkvedshavandeskap? Där sitter det ju ett befruktat ägg i äggledare. Läste någonstans att katolska kyrkan rekommenderade att operera bort hela äggledaren istället för att ge tabletter som dödar och tillbakabildar ägget och räddar äggledaren.

Vad enstaka katolska ledare säger har ju inget med hur vården fungerar även i ett katolskt land. Inte den offentliga iaf som tur är. Värre är med privata kliniker som ibland kan köra med samvetsklausuler. Visst kan de ha sina övertygelser men då kan man ju tycka det är många andra som borde nekas vård likväl våldtäktsmän, pedofiler, terrorister, mördare osv. 

Bortsett Malta och Irland som är skräckexempel här i Europa där vet jag inte hur läget är.
    Kyrkan har inte så stor makt längre som tur är. Utom i vissa länder då tyvärr. 
  • Anonym (Maria)

Ja även kommunisterna gjorde tydligen något bra någon gång. 

Kockobello skrev 2022-06-27 12:25:49 följande:
    Typiskt nog i ett kommunistland.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 12:47:38 följande:
    Nej ett KOMMUNISTLAND I ÖST. Låtsas du att du inte förstår, varför de gjorde det, eller vet du faktiskt inte? Så här var det: Sovjet och de övriga länderna i det kommunistiska östblocket, använde hela tiden aborter omväxlat med abortförbud, för att styra befolkningens storlek. När den växte för fort, tilläts abort. När man beräknade att det skulle komma att behövas fler soldater och arbetare om 15-20 år, så förbjöds aborter igen.

Och förutom detta, användes aborter och tvångssteriliseringar i stor utsträckning för att undvika att sjuka, handikappade eller personer med ett dåligt socialt arv, skulle födas och skapa kostnader och problem i det nya "ideal"samhället. Detta tyckte Alva och Gunnar Myrdal var föredömligt, och därför såg de till att det infördes i Sverige också på 1930-talet.

De gamla kommunisterna förbjöd alla religioner och alla "sentimentala" föreställningar om människovärde och liknande. Allt handlade om samhällsbygget, att uppfylla femårsplanerna, att visa upp ett rikt och lyckat kommunistland utåt. 
    Ja jag vet dess historia. Men det var inte det jag ifrågasatte öht. Eller ens det Vi pratade om. 

Utan att det var enstaka västländer som hade infört abort som du skrev. Det stämmer ju inte. Därav min kommentar. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 13:19:03 följande:
    Snygg räddning..? Jag tror att du läste det där i Irena Pozars kolumn i Expressen bara för någon timme sedan! :) (Och HON vet inte heller bakgrunden.)
    Vad är det för fel på dig? Irena Pozar är en okunnig kvinna som tyvärr tillåts skriva i en iofs mycket dålig tidning.
    Rädda dig själv. Det var du som påstod saker som inte stämde. 
  • Anonym (Maria)
    Kockobello skrev 2022-06-27 13:23:39 följande:

Likaså det sjuka med dagis, kommer säkert också därifrån. Till och med mammor tvingades gå och slava.

Så är det ju tyvärr till viss del. Är så glad att vi löste så mina barn slapp förskola nästan helt och hållet.

Billig arbetskraft, ungarna till institution. Så var tänket i Sverige och Sverige har dessvärre alltid haft en gott öga till kommunisterna. Huah.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 13:30:09 följande:
    Japp! Det var också Alva och Gunnar Myrdal, som inhämtade idén om "storbarnkammare" (som det hette i början) från Sovjetunionen till Sverige på 1930-talet. Dessa två gjorde enormt mycket skada, efter kommunistisk modell. 
    Jag håller helt med dig i denna fråga iaf.  
  • Anonym (Maria)
    Kockobello skrev 2022-06-27 13:37:18 följande:
    Bra att du tog dig tid med barnen.
    Tack. Det gjorde vi, kanske mest jag men ändå. Tyvärr straffas man som pensionär sedan. Men men. Lyckades arbeta ändå en hel del de åren men man fick trixa lite, hade även lite hjälp av mina  svärföräldrar som var pigga pensionärer då :)
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 18:41:34 följande:
    Ja, det var ju precis det jag sa. Att det beror på vad mamman har inom sig, som i sin tur förmodligen är en följd av hur HON blev behandlad av SIN mamma. Om barnet var planerat eller inte, spelar en mycket liten roll för om mamman blir en bra mamma eller inte. 
    Men hallå. Psykiska sjukdomar kan man utveckla även fast man kom från de bästa förutsättningarna. Låter ju som Breiviks mamma utvecklade någon psykisk sjukdom eller var sjuk redan innan grav. Normala fullt friska människor kan utveckla sjukdomar. Graviditeter och förlossning kan trigga igång dessa dessutom. Både fysiska och psykiska sjukdomar. 

Självfallet är det för många kvinnor ett stort trauma däremot att tvingas föda ett barn kommet ur en våldtäkt. Vissa är de som kommer älska barnet som vilket barn som helst. En del kommer tyvärr inte klara det. Utan kan känna hat mot barnet, sig själv. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA