Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Jag tror att konsekvensen kan bli att man tänker för en extra gång innan man har sex oskyddat och slutar vara så ansvarslös, eller jag hoppas det iallafall.

• Gullvivor
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:02:58 följande:
    Som sagt: blir man våldtagen så åker man direkt till sjukhuset och får ett dagen efter-piller och en spiral. Då kan det inte bli någon graviditet, och man behöver aldrig ens veta om det skulle ha blivit någon. Det är inte mycket att diskutera. Vem åker hem,  låter bli att polisanmäla också kanske, och väntar och ser om man blir gravid innan man vidtar någon åtgärd?
    Håller med. 

Dessutom är det alltid så att i varje diskussion om abort så tas kvinnor som blivit våldtagna av en främmande man bakom en buske eller 12-åriga tjejer som blivit våldtagna av sina pappor upp som exempel. Majoriteten av aborterna sker knappast av dessa anledningar men ändå är det något som ständigt tas upp som argument.
  • Gullvivor
    Anonym (......) skrev 2022-06-30 23:42:50 följande:
    Kom tillbaka den dagen det sker, eller vad säger man... Lätt att sitta på sin höga häst och tro att man skulle glädjeskutta över ett barn med sin våldtäktsman. 
    Vem har talat om att glädjeskutta? Det är fruktansvärt att bli våldtagen och kan inte tänka mig den psykiska smärtan man som kvinna då känner.. men man får leva med konsekvenserna av det. Det är ju inte bara våldstäktsmannens barn utan ens eget barn också. 
  • Gullvivor
    Wolfie13 skrev 2022-07-01 00:27:02 följande:
    Ja det är verkligen fantastiskt vad vi kvinnor ska behöva stå ut med.  "Det är ju ändå mitt våldtäktsfoster också".
    Myyyys, 

Tror ni alla eg drömmer om typ stenåldern eller ha det ungefär som i Mellanöstern nowdays.
    I Egypten pågår just nu en omtalad rättegång där en kvinna försökte säga nej och karln svarade med att hugga ihjäl henne... Och andra karlar tyckte hon förtjänade det.
    Så nu debatterar dem om att män ju måste lära sig att bli avvisade.. 

Ja, kvinnor kan då aldrig göra rätt, den saken är iaf klar. 
    Jag är emot abort och det tolkar du genast som att jag skulle försvara mordet på Nayera? Mår du bra?
  • Gullvivor
    Wolfie13 skrev 2022-07-01 00:51:18 följande:
    Pratar om kvinnligt lidande i en manlig värld! Allt elände för kvinnor och flickor när man begränsar deras rättigheter till sin egen kropp. Ingen ska behövas tvingas till mödraskapet, allra minst för att man har blivit våldtagen av en man. Med förbud till abort så tar man ifrån kvinnan det enda hon kanske har kvar! 

Männen i denna tråd pratar om att kvinnan ska ta konsekvenser för att "ligga runt", + ta fullt ansvar för barnet. Men i många fall när hon väl säger nej till olika inviter, så får hon lida ändå.

Det är så världen ser ut, och er värld med nej till aborter så kommer kvinnor aldrig bli jämlika heller. Det miserabla hänger ihop.
    Jag tycker inte det var jämförbart alls att ta upp Nayera i detta fall. Jag är emot att man dödar andra människor, oavsett om människan råkar vara kvinna eller ett oönskat foster i mammas mage. 

Ja, kvinnor upplever mycket lidande i världen och det är fruktansvärt. Men jämför inte äpplen och päron. Jag tycker det är rent av provocerande faktiskt att jämföra en "rättighet" som handlar om en kvinna som frivilligt haft sex (för det är det som abort oftast handlar om), blir gravid och inser att det inte är rätt tid och därför vill göra abort och en kvinna som blir halshuggen mitt framför folk på gatan för att hon inte ville gifta sig. Tycker inte du själv det? 
  • Gullvivor
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 08:12:44 följande:

Nej du har rätt - du kan inte tänka dig det. Varför vill du förstöra kvinnans liv? Förstår du inte hur många som kommer ta livet av sig på grund av det du förespråkar? Varför är de kvinnornas liv så obetydliga enligt dig?

Alla våldtäkter är inte fader okänd heller. Ska en kvinna som blir våldtagen av sin pojkvän och gravid sen tvingas ha en komtakt med den mannen resten av sitt liv? Förstår du ens konsekvenserna av det du förespråkar? Nej. 

Du vill förstöra livet för många kvinnor. Allt annat är sekundärt. Du tänker inte på kvinnorna. Du bryr dig inte om kvinnorna. Du är naiv och kortsiktig:

Men hur tänker du nu? En kvinna i ett förhållande/äktenskap där hon redan har ett barn kommer inte ge upp sitt barn om mannen en dag väljer att misshandla/våldta henne, eller hur? Det är ju inte barnets fel om man skulle separera av denna anledning och föräldrarna kommer ju ha kontakt efteråt också. Så varför skulle det inte vara samma sak gällande ett ofött barn där föräldrarna haft ett förhållande innan? 

Jodå jag tänker på kvinnorna, men i detta fall tänker jag på barnen också. Dessutom har jag full förståelse för att man kan vilja göra abort vid en våldtäkt även om jag själv inte tycker det är rätt, däremot är detta som sagt inte vanligt utan oftast sker aborter av andra anledningar. Som XXX påpekat kan man vid en eventuell våldtäkt se till så ingen graviditet sker.
  • Gullvivor
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 10:03:52 följande:

Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument. 

Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken. 

Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.

I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör. 

Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.

Jag har inte kallat mig själv för god faktiskt, det är din uppfattning. 

Här handlar det inte om att barnet måste födas till varje pris bara för att, utan nu existerar barnet och då ska man leva med sina konsekvenser som man själv varit orsaken till (förutom vid våldtäkt då som inte är frivilligt) då det handlar om ett oskyldigt liv. 

Om en familj skulle bli fattig av ett till barn så var det kanske inte den smartaste idén att ha oskyddat sex? Även om preventivmedel inte är helt säkra så är de väldigt säkra ändå, såvida man inte slarvat. Dessutom kan man ha dubbla preventivmedel, dvs kondom och något annat. 

Det allra bästa hade egentligen varit om det var norm i samhället att sex hör till äktenskapet, då hade inte så många aborter behövt göras. Men den önskan är alldeles för långt bort idag, och då bör man som sagt se till så att man inte blir gravid om man inte vill ha barn. Och trots det så kommer många bli det ändå pga olika orsaker och då får man leva med konsekvenserna och göra det bästa av det.
  • Gullvivor
    Anonym (Leandra) skrev 2022-07-01 11:03:06 följande:
    Kvinnor är vuxna människor som får antas ha både en fri vilja och ett konsekvenstänk. Har man penetrerande samlag med en man så måste man vara införstådd med att det finns en risk att man blir gravid. Så enkelt är det. Det är inte svårare än så. Vi pratar om vuxna kvinnor här. Det samma gäller ju männen, de vet också med sig att ett samlag kan resultera i en graviditet. Är det så himla farligt att bli gravid som du vill göra det till, att det leder till att föräldrarna tar sina liv om de blir med barn, då kanske man i förväg ska tänka på det och inte ha den sortens samlag. Det går att ha sex på flera andra sätt som inte resulterar i graviditet

Argumentet att kvinnan ska ha rätt att göra vad hon vill med sin kropp när hon är gravid är helt bisarr. Inte nog med att hennes kropp är bunden till en annan individ/människa, utan den individen/människan är dessutom en följd av hennes egna handlingar. Självklart ska inte aborter tillåtas i den utsträckning de gör idag. Det ska tillåtas i undantagsfall, men inte i regel. Detta måste regleras bättre än idag.  
    Jag förstår inte heller varför många argumenterar som om kvinnor och män inte skulle ha någon fri vilja eller ett konsekvenstänk. Det handlar ju om vuxna människor som självmant sett till så att en graviditet skett. 

Samma sak när man tar upp illegala aborter som ett argument. Utsätter man sig själv för fara bara för att bli av med barnet man själv varit med och skapat så är det inte synd om en.
  • Gullvivor
    Anonym (Wtf) skrev 2022-07-01 12:40:39 följande:
    Och de som inte är vuxna?
    Då saknar många såklart konsekvenstänk och frågan är ju om man då är tillräckligt mogen för sex, men det är en annan fråga. Faktum kvarstår att man bär på ett liv oavsett mammans ålder och man får göra det bästa av situationen.
  • Gullvivor
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 14:37:43 följande:
    Nej. Det är inte ett existerande barn. Det är ett embryo till ett barn. Det är ?något som kan komma att bli ett barn?.

Tar inte 1800-talsdebatten om äktenskapet. Det finns dock våldtäkt inom äktenskap med.
    Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande ett liv som man avslutar.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA