Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
Jag tror att konsekvensen kan bli att man tänker för en extra gång innan man har sex oskyddat och slutar vara så ansvarslös, eller jag hoppas det iallafall.
Jag tror att konsekvensen kan bli att man tänker för en extra gång innan man har sex oskyddat och slutar vara så ansvarslös, eller jag hoppas det iallafall.
Nej du har rätt - du kan inte tänka dig det. Varför vill du förstöra kvinnans liv? Förstår du inte hur många som kommer ta livet av sig på grund av det du förespråkar? Varför är de kvinnornas liv så obetydliga enligt dig?
Alla våldtäkter är inte fader okänd heller. Ska en kvinna som blir våldtagen av sin pojkvän och gravid sen tvingas ha en komtakt med den mannen resten av sitt liv? Förstår du ens konsekvenserna av det du förespråkar? Nej.
Du vill förstöra livet för många kvinnor. Allt annat är sekundärt. Du tänker inte på kvinnorna. Du bryr dig inte om kvinnorna. Du är naiv och kortsiktig:
Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument.
Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken.
Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.
I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör.
Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.