Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Olika ägandeskap i hus

Anonym (Vi gör så) skrev 2022-06-03 13:10:24 följande:

Vi har gjort så. Jag betalar därmed också "min del" på huset, samt min andel av renoveringar, etc. Vi flyttade till ett område där jag kan få tag på en lagom stor lägenhet inom min prisklass. Det var viktigt för mig, att veta att jag inte är sitter i skiten. 

Jag skulle aldrig kräva att äga hälften när jag inte gått in med hälften. Det känns helt galet för mig. 

Fast det verkade inte vara upplägget som ts sambo föreslår utan för verkar det vara som att hon ska äga mindre men betala lika mycket (eller mer? Oklart exakt hur upplägget var tänkt men om ts kostnader ökar genom att gå från 50% av nuvarande hus till 10% av nytt hus så verkar inte tanken vara att hon ska betala sin del bara).
  • Kvittning
    Anonym (T) skrev 2022-06-07 00:51:40 följande:

Håller helt med att gemensamma kostnader såsom föräldraledighet betalas lika av båda parter oavsett vem som är ledig- det har vi alltid gjort. I den perioden har vi haft gemensam ekonomi, annars inte. 

angående hur ni gjort med hus så låter det som ett förnuftigt upplägg! TS skulle kunna föreslå samma till sin man, jag får dock intryck av att TS gärna vill samäga. 
    Utifrån angivna siffror som TS angivet verkar det som att sambon vill köpa ett hus som är 5 ggr dyrare än det som de har idag?.

Jag får intrycket av att ts sambo vill att han ska äga huset till 90% själv men att ts ändå ska ta en stor del av de löpande kostnaderna, så pass mycket att hon får betala mer i ett nytt hus än hon gör idag. 

Och då är det ju inte ett bra upplägg på något sätt. 
Svar på tråden Olika ägandeskap i hus