Anonym (T) skrev 2022-06-06 00:27:40 följande:
Man kan fortfarande välja att inte ge bort hälften till den man är tillsammans med. jag har i perioder tjänat 70% mer än min sambo (vi har barn) men mina pengar är inte per automatik hans pengar. Men självklart har jag betalt en extra semesterresa och annat. Fast kör man det upplägget där den som har mest pengar inte delar med sig så måste den med minst pengar sätta nivån. Man ska inte behöva gå på knäna för att upprätthålla någon annans standard.
Vill man skippa ta sitt förälder skap o föräldraledigt med anledning att jag tjänar mer, är bara ett befängt uttryck, plocka lite pengar från lön och betala resor och annat ser inte dom flesta som några problem, det är rullande pengar, ibland tjänar man mer än både grannen och sin sambo, ibland mindre, det ser man tydligast som företagare, där revisor kan säga du har haft ett mycket bra år., det är familjens pengar.
Men om man har en förmögenhet innan man träffas, ger sällan per automatik en skyldighet att dela dessa, liknande med arv osv. vill man lägga in ett stort belopp på boendet som sänker boendekostnaden rejält för hela familjen ska man inte behöva dela detta belopp, om man tar som för oss, liknar TS, huset kosta 6.7milj jag betalade in 6 milj vi fick en boendekostnad på på under 5000 kr månad istället för 14-18k månaden, sambo får bara 2000kr i total boendekostnad i utbyte mot att ägarskap står till största del på mig. där hon kan ha ett eget sparande vid sidan om vi skulle gå isär i framtiden.