Anonym (ööö) skrev 2022-05-31 20:18:05 följande:
Det där med att försöka ge dåligt samvete och säga att det drabbar barnen, så försökte min mans ex också. Till slut sa han åt henne att hon inte kan förvänta sig att han ska ställa upp på en massa saker när de inte är ett par längre. Hon blev rätt sur men det blev bättre efter det.
Han måste lära sig att inte fastna i hennes argumentation. Han får säga ifrån till henne att hon har fel, och att det inte alls drabbar barnen om han inte gör det hon vill. Det drabbar enbart om HON säger till barnen att pappa tex inte vill sova över osv - det är hon som i så fall skapar det.
Det verkar vara nåt som går, det där. Har precis haft en helg med +100 sms till min sambo från hans ex. Hon startade i fredags med att meddela honom att han skulle hämta barnen på söndagen istället för på måndagen (de överlämnar 17:00 på måndagar då det inte är skola/fritids, annars via skolan.) eftersom hon skulle jobba på måndagen. Eftersom hon inte har ett jobb där man jobbar röda dagar blev vi lite misstänksamma och då vi dessutom var bortbjudna i måndags så meddelade sambon att hon fick lösa det själv. Det är dessutom inte få gånger han ställt upp och sen fått veta av barnen att mamma varit på fest eller liknande istället för det påstådda jobbet/läkarbesöket/whatever.
Hur som helst så startade det redan på söndag morgon med barn som ringde och undrade när pappa skulle komma eftersom mamma sagt att han skulle komma direkt när de ringde. Och sen alla sms. "Du prioriterar fest framför barn", "Du är en värdelös pappa, jag ska tala om för barnen att du hellre är med den där jävla fittan än med dem...", "Du får ta med barnen dit du ska, sånt får man räkna med när man har barn", "Är inte barnen bjudna är de jävlarna dumma i huvudet, vad är det för jävla idioter ni ska till?".
Jag kan ju tycka att det där med prioritera är ju precis vad han gör. Han/vi bokar in sociala grejor på veckor och helger då våra respektive barn är hos sina andra föräldrar. Och då förväntar man sig ju liksom att den föräldern hanterar SIN tid. Men nej. Om han inte prioriterar barnen (läs: henne) även på sina veckor så är han värdelös och störd i huvudet.