ljuslilja skrev 2022-05-22 22:27:47 följande:
Ja, fast jag läser då och då att vissa uttrycker att de är missnöjda och tycker att de har för hög hyra i samband med ombildningar. Min hyra är ovanligt låg och har ett bra läge, jag hade tur med lägenheten och har haft den länge. För den som vill hyra en billig liten lägenhet nära till stan men nära till naturen i ett bra område så är denna lägenhet perfekt. Tror inte problemet är att hitta någon i Stockholm som vill byta utan jag behöver snarare tips på var man kan söka.
Jag har inget svar på din faktiska fråga, men det känns som att du behöver tänka över din plan.
För att få igenom ett byte måste bådas hyresvärdar godkänna bytet.
Din hyresvärd kanske haft broblem med att motivera en höjning av din hyra, men det är osannolikt att de kommer att godkänna ett byte och ge nästa hyresgäst samma hyra.
Jag tror snarare att de väntar och längtar till den dagen du väljer att flytta, planerar att göra amtingen minimalt med renovering för att kunna höja hyran skapligt mycket eller en helrenovering med påföljande rejäl höjning av hyran.
Har du ens frågat om du får göra ett byte? Innan du lägger mer energi på det du vill försöka göra, kolla med din hyresvärd om de skulle godkänna ett byte.