Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Känns som läge att fundera om man vill bli av med en bebis- den vuxna mansbebisen.

Vill du överhuvud taget fortsätta är det läge att sätta ner foten och kräva att han går och pratar med någon för att bearbeta det hela snarast,  gärna följt av samtal hos äktenskapsrådgivare. 

Sex utan kondom kan han bara glömma i fortsättningen tycker jag. 

• Anonym (D)

Du kan meddela honom att det är försent att göra abort, och att du förväntar dig att han faktiskt tar ansvar för sin familj och sina handlingar. Tycker han att situationen är jobbig kan han gå och prata med någon, men kan han inte bete sig vettigt ska han flytta ut och inte vara i närheten av barnen.

Kanske läge att meddela farmor och farfar att de ska få ett til barnbarn och att deras son inte är man nog att ta hand om sina barn.

Vet inte vilken form av boende ni har, om ni har äktenskapsförord eller annat, men rekommenderar också att börja kolla på det juridiska nu.

Fundera på att lägga in om skilsmässa. Ni har ändå 6 månaders betänketid, men då ligger det hos honom att försöka rädda ert äktenskap innan dess.

Du vill knappast ha någon som bara är i vägen, obstruerar och vägrar hjälpa till ekonomiskt eller praktiskt när du har en nyfödd hemma. Är skilsmässan på G har du snabbare möjlighet att faktiskt begära underhåll för barnen, och kan lättare få ut honom ur huset. 

• Anonym (D)

Vet att det inte bara är att slänga ut någon, men föreslog just därför att börja ta tag i det juridiska och kolla upp saker nu.

Nu har de ju en bostadsrätt, och då kan hon ju antingen köpa ut honom, låta honom köpa ut henne eller så kan de börja ta steg för att sälja bostaden. Vägrar han går det ju att tvinga fram en försäljning, men det tar tid och kräver juridiska åtgärder.

Äger man bostaden själv kan man ju inte heller bara slänga ut någon, men man kan tvinga någon att flytta med hjälp av kronofogden, även om det tar tid. 

• Anonym (D)

För din skull TS hoppas jag att ni har äktenskapsförord, och att åtminstone ditt hus och din BR är enskild egendom. Äger ni bostaden ni bor i för närvarande gemensamt blir det tyvärr dyrt att få ut honom.

Om huset du har med din bror är enskild egendom kan det vara läge att investera i lite konst och inredning till det? Eller kanske passa på att göra eventuella större renoveringar. Inte så konstigt att du vill satsa lite mer på huset för att kunna bo där och undvika surpuppan

Lite shoppingterapi på t.ex. Intersport eller Stadium som har 365 dagars öppet köp för att ha bra friluftsutrustning som är ditt nya intresse är ju också helt ok. 

Att det råkar minska förmögenheten tillgänglig för bodelning är bara en bieffekt...

• Anonym (D)

Då hoppas jag att huset du ärvt är enskild egendom och likaså din BR. 

Tänk på att en bil nog räknas in i bodelningen. Däremot om du köper en bil åt ett av dina syskon så är det ju något annat. Det är ju uppenbarligen helt OK att ge stora gåvor inom familjen eller hur?

Personliga saker (som råkar ha lång returtid) kommer dock normalt inte ingå i bodelningen. Kapitalförsäkringar för barnen borde ju inte heller ingå. Du kan ju  råka köpa födelsedagspresenter åt barnen i god tid och likaså köpa bra ytterkläder inför nästa år åt alla. Inget konstigt att passa på att handla på rean på Stadium.

Eftersom du ändå lär vara den som betalar för barnens aktiviteter kan det nog vara läge att passa på att betala årsavgifter, försäkringar etc. innan skilsmässopapper lämnas in. Ju tommare dina konton är i det läget, destu bättre.

• Anonym (D)

En tanke bara- om din bostadsrätt är enskild egendom är det viktigt att ni i ett eventuellt äktenskapsförord  fått med att pengarna och vinsten från en försäljning också är enskild egendom. Annars är det bättre att inte sälja bostadsrätten innan bodelning eftersom pengarna inte per automatik blir enskild egendom. 

Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19