• Linnéa9191

Vi som startar IVF 2022

Hoppar in här för att få och ge stöttning. Efter nästan 2 års försök så har jag och min partner påbörjat ivf i Sthlm på Sophiahemmet. Gjorde en utredning i vintras som inte visade något fel, men trots detta ingen graviditet öht ??????? Både jag och sambo är 30 år. 

Igår gjorde de äggplocket - aj så ont och emotionellt (av morfinet förmodar jag). Grät under hela ingreppet. De fick ut 13 ägg varav 9 blev befruktade ???? De odlar vidare till söndag och då är det dags för återföring.

Ni som gått igenom ivf: Hur många ägg fick ni ut och hur många av dessa blev befruktade? Och hur upplevde ni ruvar-tiden? Finns det något sätt att förbereda sig på ett eventuellt negativt graviditetstest? Känns som det kommer göra så ont så ont så ont i hjärtat.

Styrkekramar till er därute som genomgår samma resa ????

Påbörjat ivf maj 22
  • Linnéa9191
    Cacan8 skrev 2022-06-01 22:56:57 följande:
    Jag hade 24 mogna ägg varav ungefär hälften blev befruktade (har pco så har många ägg). 5 blastocyster klarade långtidsodling och gick till frys. Eftersom jag blev överstimulerad (dock utan symptom) återfördes en blasto från frysen cykeln därpå och nu är jag väldigt tidigt gravid :) 

Eftersom det var en 5-dagars blasto fick jag plus redan efter 6 dagar (olika för alla dock). Så jag gick inte runt i ovisshet så länge. Jag försökte vara positiv men man överanalyserar ju varje symptom och jag var övertygad om att det inte tagit. Kändes till en början som pms, men hade också tankar om att varför skulle vi lyckas på första försöket, vi som försökt få barn i 1,5 år, drabbats av MA och närmar oss åldersgränsen för landstingsfinansierade försök. Och den känslan släpper inte nu, jätterädd att det här inte ska gå hela vägen. Jag har börjat försöka tänka i banorna att det som händer, det händer. Det finns absolut inget jag kan göra åt det. Att bara oroa sig förstör mitt liv, det är till absolut ingen nytta.
    Försök leva som vanligt under ruvartiden, ju mer tid du har att tänka desto mer kommer du snöa in på att tänka. Aktivera dig och umgås med människor så du inte hinner analysera och googla. Jag var ledsen när jag kände för det och försökte inte tvinga mig själv att tänka positivt, men samtidigt viktigt att inte gräva ner sig under täcket och försvinna. Och jämför inte dina symptom med andras - det är SÅ individuellt!! Hjälpte inte mig ett skvatt att googla tidiga symptom, inga stämde på mig haha. 

Ang negativt besked. Vet inte. Men jag skulle nog tänka på att det ju faktiskt går att göra alltihop igen och att ju fler behandlingar man genomgår, desto större är chansen att lyckas nästa gång. Statistiken blir bättre för varje försök man gör. Och så är du fortfarande ung! 

Lycka till!!
    Åh, grattis till graviditeten! Kan verkligen tänka mig att oron fortsätter efter plusset... hört ngt om att testresultat kan vara falskt positivt i början av ruvartiden. Vet du om det är så?

Hur kunde de se att du var överstimulerad? 5 blastocyster som klarade sig var ju Jättebra! Hade varit Så skönt att få ngt till frysen, då har man en lite "enklare" resa om första försöket inte skulle lyckas. 

Kan verkligen tänka mig att det är frestande att googla... ska försöka hålla mig borta och distrahera mig med annat. 

Tack för stöd!
  • Linnéa9191

Jag har förstått att de flesta kliniker har sommarstängt. Jag hann precis påbörja ivf i tid. Är iallafall väldigt nöjd med Sophiahenmet - ett plus att de har helgöppet!

• Linnéa9191

Hmm började med Lutinus idag... har någon här erfarenhet av biverkningar? Vet inte om det är placebo, men känns som jag mår lite skumt. Inte haft någon matlust idag och mår illa... Har ni känt av Lutinus på det mentala planet, känslighet etc? 

• Linnéa9191

Har problem med citerar-knappen, men tusen tack Betherest för lyckönskningar, imorgon är det dags för insättning. 9 befruktade ägg, hoppas nu ngt ser riktigt fint ut. Lite nervös över att inget ska ha klarat sig. 

Grattis Sivan, så roligt! Känns ju liksom Aldrig att man ska få det där plusset! Man får lite hopp.

Orkide: Jag mådde också bra genom hormonsprutorna! Får se då hur det blir med progesteronet, idag har jag inte mått så illa men vääldigt trött.

• Linnéa9191
    Sivan9026 skrev 2022-06-05 15:47:36 följande:

Linnea9191 hur har det gått? {#emotions_dlg.flower}

Ett fint embryo är nu insatt och minst 2 går till frysen, så vi är jätteglada och lättade över det! Känns så overkligt dock att det ev. kan bli något där inne nu.... lite nervös över hur de här kommande veckorna kommer bli mentalt. Känner mig stundtals skör.... Hur var det för er? 
  • Linnéa9191

Tack för svaret, Sivan. Haha min sambo var också väldigt nojig över att embryot trillat ut.

Känt mig så emotionell idag. Känner mig helt lämnad åt mitt öde. Och har svårt att typ att det skulle kunna funka. Samtidigt som man hoppas så...  Jaja, man får väl försöka distrahera sig. Men svårt. Glad

• Linnéa9191
    paperlanterns skrev 2022-06-08 20:21:53 följande:

Imorgon är det dags för äggplock, är lite nervös alltså, mest för att det känns mer på riktigt nu och att det känns som att så mycket står på spel liksom de kommande dagarna.

Åh lycka till HjärtaVar också nervös, kände precis som du. En dag i taget 
  • Linnéa9191

Hmm... är på ruvardag 5 och känner änsålänge ingenting. Ni son blivit gravida genom ivf, när började ni få gravidsymptom? 

• Linnéa9191
    lisenfisen01 skrev 2022-06-12 10:39:49 följande:

Hej alla ivf vänner!
    jag hoppar in här. Håller på och ruvar på vårt andra ivf försök, frysåterföring med blastocyst. Är på Ruvardag 11 idag. Testdag tisdag. Förra gången fick jag bruna flytningar (brunt som kom ut med lutinus) på Ruvardag 10 och på testdag var det negativt. Mensen kom så fort jag slutade med lutinus. Den här gången fick jag samma igår på dag 10? såklart tänker jag att det är kör och undrar varför livet är så orättvist. 

Någon annan som haft bruna flytningar, hur gick det för er? 

Jag är på ruvardag 8 och fick bruna flytningar igår... undrar såklart också vad detta kan betyda. Första ivf-försöket för mig så inga tidigare erfarenheter tyvärr. 
  • Linnéa9191
    Sivan9026 skrev 2022-06-14 11:50:13 följande:

Tack paperlanterns,  ja det vore  den bästa Hjärta

Hur går det för alla ruvare?Glad{#emotions_dlg.flower}

Har börjat blöda lite mer nu... ännu inte lika kraftig som min vanliga mens, men kanske kommer... så få som verkar bli gravida på första ivf-försöket, så hade inte jättehöga förväntningar. Men ledsamt ändå förstås. Och tufft att få fler och fler gravid-besked från vänner. 
  • Linnéa9191
    lisenfisen01 skrev 2022-06-14 23:13:36 följande:

De bruna flytningarna blev mens som blev negativt gravtest igen. Fan alltså. 2 embryon kvar i frysen nu.

Hur tänker ni kring sommaren nu? 
    Jag skulle KANSKE hinna med en till fet innan de stänger för sommaren men det betyder 2 v med lutinus? inte kunna bada, binda o kladd i bikinitrosor? är det värt eller är det bättre att låta kroppen vila hela sommaren. Har fått helt knas cykel ända sen sprutorna. Finns det inte proggisar i tablettform eller något för att slippa kladd? ????

Vad tråkigt att höra! Så svårt... eftersom jag satte in färskt embryo så måste jag ändå vänta till augusti innan vi kan sätta in fryst. Om det är tveksamt ifall ni hinner så hade jag kanske väntat... men jättesvårt. Du kanske behöver känna av ifall du känner behov av en paus eller om du vill försöka köra på?
  • Linnéa9191
    Stjärnis83 skrev 2022-06-18 15:04:05 följande:
    kanske inte samma för dig, men min mens har inte alls varit likadan som vanligt efter en stimulerad cykel.
    blöder mycket mindre och färre dagar varje gång 
    Och jag har blött mer och längre dagar nu efter ivf.... verkar verkligen vara olika!

Fast nu är min mens mer som den brukade vara när jag var yngre... känns som om jag annars blött mindre och färre dagar senaste åren än när jag var yngre. Någon som har liknande erfarenheter??
Svar på tråden Vi som startar IVF 2022