Themis skrev 2022-03-12 18:02:00 följande:
Det finns väl inget generellt "man" i det, det måste ju ni komma överens om, vad syftet med provseparationen är?
Är det att se om ni saknar varandra nog för att testa igen eller för att se om ni kan överleva ekonomiskt?
Och tekniskt sett skulle jag säga att det redan är slut om man gör så. Till 90% är det bara att parterna lurar sig själva att det finns något kvar och kanske någon av dem inbillar sig att det är snällare mot den andre att "fasa ut" på det viset.
Men det är det knappast någon i andra änden som tycker skulle jag säga -det bara slösar mer av deras tid som de kunde blivit lycklig med någon annan på.
Om du inte älskar någon men åtminstone fortfarande respekterar dem som person- slösa inte med deras liv och lycka utan stå för ditt beslut.
Nu vet jag inte vad du menar med ?om man gör så?, i fall du syftar till provseparstionen i sig? Jag vill inte skilja mig, jag vill jobba på relationen men min partner har inte kunnat bestämma sig i flera månader om han vill jobba på det och om han kan acceptera mina olikheter. Det har gjort att vi inte Jobbar på att förbättra eller förändra relationen, det har liksom varit dö-läge så länge nu. Och min tanke med att prova att separera är för att han ska komma till insikt i vad han vill.