Inlägg från: Gameofthrones |Visa alla inlägg
  • Gameofthrones

14-åring - hjälp!

Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 08:31:58 följande:
    14-åring - hjälp!

Min dotter är 14 och varje dag är en kamp med henne. En vanlig morgon kan se ut såhär: Jag tjatar att hon ska kliva upp, efter en stund går hon in i badrummet, är lillasyster där och borstar tänderna börjar 14-åringen att reta henne på en gång, kritisera hennes kläder, skvätter vatten på henne osv. Då går jag upp och blir förbannad såklart och så är cirkusen igång. Vi andra har då redan ätit frukost så då börjar nästa moment att tjata att 14-åringen måste äta nåt. Själv vill hon inte äta. Vissa morgnar har jag tålamod och tänker vara snäll så jag fixar macka åt henne vilket hon då äter. Antingen på rummet eller på stående fot i hallen. Sticker sen, utan att borsta tänderna. Sist fick hon in en spark på lillasyste också så hon fick halta efteråt. Dessutom är hon så arg och skriker fula ord åt mig och pappa. Jag hotade med att låsa hennes mobil (har så via min mobil) och då drog hon och slet i mina armar (ja, hon blir våldsam och slagit mig och pappa flera gånger). Sen pandemin har vi kört till skolan men nu är jag så trött på det här att hon absolut inte visar nåt som helst ansvar att komma i tid osv. Det är vi som sköter det. Så imorgon får det bli buss så jag till henne så får hon själv passa tider och ta ansvar. Eller är jag elak, vill ju vara snäll mot mina barn men det här går inte mer. Varje morgon ska inte behöva vara en kamp. Snälla ge mig råd kring tonåringa! känner mig så otroligt ledsen och vill bara gråta. 

, det kan vara en kombination. Att börja slåss mot föräldrarna? - nej åter nej det här har eskalerat till att hon styr hemmet. Trappar ni på tå när hon är hemma?då är det hon som har tagit över er föräldrar. Tonåren är jobbig. Väldigt jobbig.

Hur mår hon annars? Hur är det med betygen och så? 
  • Gameofthrones
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 10:45:12 följande:
    Betygen är ok. Skulle kunna vara så mycket bättre om hon faktiskt la ner tid. Är egentligen smart och har lätt att lära sig. Så skolan sköter hon väl och tror hon trivs där. Mest hemma som hon totalt spelar ut. 
    Ok då är den fronten bra. 

Jag förstår eran situation. Kan ni prova och inte göra ngt bara väcka henne? Säg godmorgon? Och inget mer? Att man är bara neutral? 
  • Gameofthrones

Ja, nolltolerans mot slåss hemma. 

Ja det är hennes ansvar med läxor, men ert är erat ansvar att hon gör dessa läxor så det går bra i skolan. Kan ni göra en ny rutin? Så hon får hem läxorna i tid.

Jag vet att du skrev om att det är okej i skolan. Men utan att det blir tjafs, gör en ny rutin. Och håll den och förklara att vi gör en ny rutin, så du får hem din läxa?

Va konsekvent.

Hade min dotter slagits med sina syskon vuxna hade jag sett till ingen mobil, inga datorer. 

• Gameofthrones
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 15:19:23 följande:

Yes! Ja nu får det bli hårdare bud helt enkelt. Vi har gjort så förut några gånger men då var hon vaken i stort sett en hel natt med att komma in till oss, tände taklampan, kastade saker, hade tv?n jättehögt osv. Det orkar vi inte med! hon har sagt att hon ska göra ?mitt liv ett helvete? osv. SEN finns det stunder då hon är en sån klok och fantastisk tjej. Hon kan verkligen vara rolig att vara med och vi har ibland fina stunder. Hon är oftast bra mot yngsta syskonet och katten :) :) Hon spelar en sport och är bra på det och lär sig saker snabbt. 
    Det är dock omöjligt att prata med henne. Frågar jag om hennes dag osv så får jag bara ?stick? tillbaka. 

TS, 

Vi är olika människor och är föräldrar. Vi uppfostrar barn olika, vi uppfattar saker olika, vi tar olika beslut för våra barn. Det finns ingen handbok hur man tar hand om barn, hur man uppfostrar sin familj. Det är ett gissel, det är inte lätt och vara förälder idag. Konstant tänker hur går det i skolan? Kommer de ihåg ta hem smutsiga gympakläder, kommer de ihåg ta hm läxorna? Hur kommer det gå i ny skola? Hur är de nya lärare?

De äldre de blir desstumer tänker man - jaha nu har de tagit körkort, han har lånat min bil? Är det halt ute? Bla bla mm. Vi kommer aldrig sluta oroa oss. För våra barn.

Jag hoppas att detta är en fas med din dotter. Och att det inte har hänt ngt som ni inte vet om. 

Til och börja med dra in allt som heter mobil, datorn mm. Kontokort? Nånstans måste nibta kontrollen utan tjafs lugn och ro. Ta grejerna ifrån henne säg inte ngt utan bara gör. 
Svar på tråden 14-åring - hjälp!