• Leeno

4-åring som ljuger?

Hur hanterar man en situation där en 4-åring ljuger? Jag gick in till henne för att säga godnatt och jag frågar hur hennes dag har varit, varpå vår konversation går såhär
    - "pappa tog den här boken och kastade i huvudet på mig"
    - "gjorde han? varför gjorde han det?"
    - "jag vet inte"
    - "okej. Så om jag går och frågar pappa om han har kastat den här i huvudet på dig, vad svarar pappa då?"
    - ...*skruvar på sig* jag vet inte.
    - "då går jag och frågar honom nu."

Och så lämnar jag rummet. Jag frågar, och precis som jag misstänkte har han inte kastat boken i huvudet på henne. När vi frågar varför hon ljuger så vet hon inte. Varför gör hon så här? Någon som har några kloka tankar?

• Svar på tråden 4-åring som ljuger?
  • Leeno
    Spucks skrev 2022-02-04 19:22:59 följande:

Min 4åring har börjat ljuga rätt oftas. Ibland är det saker där jag vet att han ljuger, då säger han efter ett tag "Haha, jag skojade!" och ibland är det för att det passar honom. Tex. när jag frågar om han har tvättat händerna och han påstår att han har gjort det, för han vill inte tvätta dem.
    Jag antar att det beror på att de i den åldern fattar att man kan ljuga.

hur brukar du hantera situationen då när han ljuger? säger ni att det är fel att ljuga eller låter du honom hållas?
  • Leeno

Nej, jag tror inte att pappan skulle göra något sånt. Inga såna tendenser alls. I det här fallet ville jag väcka en reaktion hos dottern, typ att om man ljuger kommer det alltid fram. När hon sa flera dagar i rad att hon varken fick frukost eller lunch på förskolan, men ändå såg fläckar av lingonsylt på koftan så vet jag ju att hon hittar på. Men ändå känner jag att jag måste lyfta ämnet med personalen. Det kanske är konstigt? Det har jag då aldrig tänkt på 

• Leeno
    Anonym (J) skrev 2022-02-05 09:31:09 följande:

Ja , ibland kan man se bevis att barnet fabulerar , men det är också farligt att ta för givet att om ett barn och en vuxen säger olika saker är det alltid barnet som ljuger. 

Och vem lämnar sina barn med någon man tror ska misshandla barnet? Och det förekommer ändå?

Det är oftast hon hittar på saker när hon vill dra ut på att gå och lägga sig. Hon säger ofta att hon till exempel har ont i magen när är dags att plocka ihop leksakerna för att få slippa. Det händer så ofta att hon på förskolan än en gång sa att hon hade ont i magen, pedagogerna trodde att hon hittade på och sedan kräktes hon en stund senare. Så konsekvenserna blir ju precis som du säger, att man börjar ta för givet att hon hittar på även när det är sanning. Hoppas det är en fas som går över 
Svar på tråden 4-åring som ljuger?