• Annafm

Gravid men pappan vill ej behålla

Jag har precis fått reda på att jag är gravid men mitt 3e o mitt o min pojkväns andra barn. Jag har inte något skydd och det vet han o även om han varit tydlig med att han inte vill ha fler barn så han han inte heller använt kondom. 
    Han vill inte behålla barnet och säger att behåller jag det så kommer jag förstöra allt. Detta gör mig jätteledsen för jag blev glad över graviditeten och skulle gärna behålla. 
    Samtidigt som jag vill behålla så vill jag inte "tvinga" honom o inte heller sätta ett barn till världen som är oönskat av sin pappa.

Behåller jag barnet blir jag ensam och även om han fortfarande kommer träffa sin son så kommer han inte vara här (vi är särbos och sonen bor hos mig) så ofta som nu o vi kommer inte längre va en familj vilket kommer påverka sonen väldigt negativt.
    Jag är också orolig över att inte klara av att ta hand om barnen helt själv även om mina andra är "stora" (14 o 8år). 

Vad hade ni gjort? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Gravid men pappan vill ej behålla
  • Anonym (Jobbigt)

Oavsett om du behåller eller inte brukar en sån här stor fråga sätta djupa sår i en relation; att du känner dig pressad till abort av ett barn han inte vill ha. Känns som att det här med att vara en familj ändå förstörs av det.
    Det enda som kan rädda det är ju att du behåller och han ändrar sig och vill ha kvar sin familj, men risken är ändå stor att han inte gör det och då får du ju välja om du mäktar med två barn ensam.

Jag hade inte behållt under de premisserna, men jag hade inte velat bo särbo med barn heller så man får utgå från sig själv ändå. 

• Annafm

Ja, det är det jag känner också. Vi har varit ett par i ca 13 år och gått igenom en hel del tillsammans. Men detta kommer sätta spår helt klart. 

Usch jag vet verkligen inte. Får ringa o prata med en kurator om detta tror jag. Han är inte det minsta samarbetsvillig. Det är hans väg eller ingen. 

• Anonym (Jobbigt)
    Annafm skrev 2022-01-19 16:06:46 följande:

Ja, det är det jag känner också. Vi har varit ett par i ca 13 år och gått igenom en hel del tillsammans. Men detta kommer sätta spår helt klart. 

Usch jag vet verkligen inte. Får ringa o prata med en kurator om detta tror jag. Han är inte det minsta samarbetsvillig. Det är hans väg eller ingen. 

Lite magstarkt av honom att säga att ?du förstör allt? om du väljer att behålla. Ni har båda satt er i denna sits tillsammans, lite mer han kan jag tycka om han visste att han absolut inte ville ha fler barn och du inte var lika säker men ändå vägrade han kondom. 
    Det är väl han som ?förstör allt? genom att pressa dig till abort. 

Har ni det bra i övrigt? 

• Anonym (Louise)

Jag förstår inte riktigt hur man lyckas hamna i denna sits.
    Inte helt ovanlig situation heller, vad jag förstått.
    Hur tänker man när man upprepade gånger har oskyddat sex med någon som man VET inte vill ha fler barn?   Det är ju bara en tidsfråga innan man hamnar i denna sitsen att man är gravid med ett barn som pappan inte vill ha...  
    Och samma sak med mannen som inte vill ha barn, men inte skyddar sig.   Förmodligen hade han bara tagit för givet att ni gör abort.    
    Om du ska behålla eller inte bestämmer bara du.
    Väljer du att behålla så kommer säkert klara det fint ensam med tre barn, särskilt eftersom de andra barnen är lite äldre.
    Om pappan kommer vara nåt delaktig återstår att se, men förhoppningsvis.

• Ocdmänniska

Låter som han får skylla sig själv  som inte använder kondom eller steriliserats sig. Anser att beslutet är ditt, gör inget du kommer ångra 

• Anonym (G.)

Oavsett vad du väljer så kommer relationen vara förstörd. Inte på grund av ditt val utan pågrund av honom och hans sätt att bete sig. Han vet att du inte har skydd och HAN vill inte ha fler barn och ändå skyddar han sig inte.. att ställa sådana ultimatum dödar ett förhållande. och det är inte du som förstör.. 

om jag varit i din situation hade jag gått på vad jag vill och känner för. Jag hade gjort slut och sedan i lugn och ro funderat över hur jag vill ha det. 

Man ligger inte med någon utan skydd om man inte vill ha barn och sedan kräver en abort.. ?vuxna människor?.. 

• Anonym (K)

Han kan dra åt helvete!! Han blir inte tvingad att bli pappa, han valde själv. 

Självklart ska du behålla om du vill det. 

• Anonym (K)
    Anonym (G.) skrev 2022-01-19 19:48:27 följande:

Oavsett vad du väljer så kommer relationen vara förstörd. Inte på grund av ditt val utan pågrund av honom och hans sätt att bete sig. Han vet att du inte har skydd och HAN vill inte ha fler barn och ändå skyddar han sig inte.. att ställa sådana ultimatum dödar ett förhållande. och det är inte du som förstör.. 

om jag varit i din situation hade jag gått på vad jag vill och känner för. Jag hade gjort slut och sedan i lugn och ro funderat över hur jag vill ha det. 

Man ligger inte med någon utan skydd om man inte vill ha barn och sedan kräver en abort.. ?vuxna människor?.. 

Precis. Gör slut oavsett. Han är ett riktigt svin.
  • Anonym (Svar på tal)

Behåll barnet och gör slut med idioten.

• EliS86

Typ samma sits här, blev gravid oplanerat med vårt andra gemensamma barn men var tydlig med vad mitt beslut skulle vara i förväg och att jag inte heller var skyddad. Behöll därför mot min partners vilja och vi gick isär. Tufft beslut men samtidigt får han ta sitt ansvar och inte lägga en abort på mig när han vetat om vad han gett sig in på. 

Har fått ta massa barsnliga hämndaktioner och vi har ett dåligt och infekterat samarbete kring vårt befintliga barn. Han har skaffat ny tjej på rekordtid och beter sig allmänt osmakligt och barnsligt. Sånt får man kanske vara beredd på när det gäller killar som också sätter sig i såna här situationer (noll konsekvenstänk eller självinsikt) men om du kan försörja dig själv och dina barn så handlar det väl om vilket beslut du är villig att leva med? Jag är i grunden så tacksam över att jag valde att lyssna på mig själv ist för att tvingas till hans val och vet att mina barn kommer få det bra till slut oavsett. 

Svar på tråden Gravid men pappan vill ej behålla