Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

"stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?

Alltså, om det är ständiga bråk, eller kylig stämning, eller om den ena föräldern brister eller är elak, finns det ju skäl att skilja sig. Ungefär som vid våld eller missbruk. Det klart att barn inte mår bra av att växa upp i en sån miljö. Att en del sedan känner sig tvingade att stanna i sådana relationer för att de inte tror sig kunna skydda barnen på annat sätt, är hemskt. Men detta är ju inte samma sak som att lämna för att gnistan saknas eller för att man har blivit mer som kompisar. Jag dömer ingen, men barn bryr sig inte om passion mellan föräldrarna, eller föräldrarnas samliv, så länge föräldrarna trivs ihop, inte bråkar för mycket och ingen är elak. Däremot känner barn fort av otrivsel. Men huruvida det är rätt eller fel att bryta upp, beror ju helt på situationen och hur länge man har kämpat. Passion kan man inte alltid räkna med, men är förhållandet stendött förstår jag om det blir ohållbart i längden.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-15 14:04:47 följande:
    Precis så. Barn vill nästan alltid att föräldrarna ska bo tillsammans, och långt upp i vuxen ålder drömmer skilsmässobarn ofta om att föräldrarna ska bli kära i varandra igen och flytta ihop igen... Man kan ju också vara vuxen och uppföra sig civiliserat mot varandra, även om man "hatar" varandra. Det allra bästa skulle vara, om folk skulle tänka sig för och lära känna varandra bättre, innan de skaffade barn. NEJ dina barn mår inte bra för att du mår bra, om du måste flytta ihop med Kenny, medlem av ett kriminellt MC-gäng. Oavsett hur många coola tatueringar han har. Och NEJ dina barn mår inte bra för att du mår bra, om du måste stanna hos servitören Stefanos på Kreta när du är där med tjejligan och blir störtkär, om de bara får se dig över SKYPE och en vecka på sommaren under resten av sin uppväxt. 

Det klart att jag på sätt och vis hellre hade velat att mina föräldrar fortsatte tillsammans, men nu var det som det var. Båda är bra människor i grunden, men passade inte ihop. Som barn tänkte jag inte så mycket på det, förutom att det var skönt att slippa alla bråk osv. Som vuxen förstår jag varför de skildes. Och att stanna i det som var, hade skadat mig och min syster mycket mer. Sen verkar du utgå från att kvinnor lämnar bra män för dåliga män. Oftast är det väl tvärtom? Man lämnar ett dåligt förhållande eller en dålig man. Alla är tyvärr inte bra föräldrar heller, varken pappor som beter sig illa eller mammor som lämnar en vettig pappa och för nån strandraggare. Och ingetdera gör barnen lyckligare.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-01-15 14:16:08 följande:
    Det klart att jag på sätt och vis hellre hade velat att mina föräldrar fortsatte tillsammans, men nu var det som det var. Båda är bra människor i grunden, men passade inte ihop. Som barn tänkte jag inte så mycket på det, förutom att det var skönt att slippa alla bråk osv. Som vuxen förstår jag varför de skildes. Och att stanna i det som var, hade skadat mig och min syster mycket mer. Sen verkar du utgå från att kvinnor lämnar bra män för dåliga män. Oftast är det väl tvärtom? Man lämnar ett dåligt förhållande eller en dålig man. Alla är tyvärr inte bra föräldrar heller, varken pappor som beter sig illa eller mammor som lämnar en vettig pappa och för nån strandraggare. Och ingetdera gör barnen lyckligare.

Och gällande att lära känna varandra ordentligt först, samt inte skaffa barn med en dålig man. Självklart, men olämpliga partners skyltar sällan med det. Och kvinnor är inga tankeläsare. Ibland blir problemen inte tydliga förrän man har fått barn. Det är så dags då. Det är betydligt vanligare att kvinnor upptäcker att det tyvärr finns en liten Kenny eller Stefanos gömd i hennes man, än att hon skulle lämna en vettig man för en sån.
  • Anonym (tvillingmamma)

Hur många skiljer sig för att gnistan saknas? Eller för att man inte är lika förälskad som i början? Ärligt talat, hur många med barn skiljer sig för att de tror att livet ska vara som i en Hollywoodfilm? Det vanligaste verkar snarare vara att man kämpar på, ibland även fast man inte borde göra det. Men det är skillnad på ett mindre passionerat förhållande och ett stendött förhållande. Sen säger det sig själv att om barnen inte har märkt av problemen nämnvärt, vill de självklart inte att föräldrarna skiljer sig. I det avseendet måste man givetvis vara ärlig mot sig själv och fråga sig vad som verkligen är bäst för barnen. Men här kommer det andra in. Att föräldrarna är sina barns främsta förebilder. Det är främst via föräldrarna barnen lär sig hur ett förhållande ska vara, vilket kommer att forma deras egna relationer i framtiden. Det är DETTA barnpsykologer menar. Inte att livet ska vara som en romantisk film, men är förhållandet stendött lär man sina barn att det är normalt.

Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?