Inlägg från: Jonnynilsson |Visa alla inlägg
  • Jonnynilsson

Har du varit i en mixad bastu?

Jag tror inte det finns några mixade bastu utan klädtvång i Sverige. På relaxen i vårt badhus står det klart och tydligt att man skall ha badkläder på sig i den mixade delen.

Jag har däremot varit i Tyskland ett flertal gånger och precis som man skrivit ovan är det mer regel än undantag att man mixar kön i såväl omklädning som dusch och bastu på badhusen. Men naturligtvis har alla badkläder på ute i simhallen.

Jag fick en utskällning i Tyskland av en badvakt för många år sedan då jag inte hade fötterna på handduken. Alla satt på handduken och lät den hänga ner framför så även fötterna var på handduken. Jag hade missat det.

Halte deine Füße auf dem Handtuch. Kein Schweiß auf den Bänken! skrek han med myndig stämma. Jag förstod inte riktigt vad han vill först (mina kunskaper i tyska språket är något begränsade) men en annan person i bastun visade hur jag skulle göra.

• Jonnynilsson
    Anonym (T) skrev 2022-01-14 07:54:15 följande:
    Aldrig sett.

Som sagt har jag aldrig uppfattat bastun som en plats för sexuella anspelningar (men det finns ju såna också). Tvärtom har det funnits en tydlig ambition att hålla det avslappnat och vänskapligt. En sexuell underton skulle förstöra bastubadet med polarna, enligt mig.

Och som sagt, badar man bastu med morbror och kusinerna finns ju inget sånt alls, så klart.

För oss som ser nakna människor av båda könen i såna situationer relativt ofta försvinner liksom associationen naket-sex. Naket är bara en person utan kläder. Och såna har jag sett många. Det är inget uppseendeväckande (på rätt plats).
    Bra skrivet. Samma sak på nakenstränderna. Visst tittar man lite men det gör jag även på påklädda människor. Det man måste få folk att förstå är att det inte handlar om sex vara nakna tillsammans på stranden i bastun i omklädningsrummen med mera.

Alla borde åka en sväng till Tyskland och få uppleva äkta avslappnad nakenhet.
Svar på tråden Har du varit i en mixad bastu?