• Anonym (TS)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

nernu skrev 2022-01-03 15:47:04 följande:

De fyra barn du redan har kan du bara ha varannan helg och nu ska du skaffa fler och flytta ihop med någon du har känt i åtta månader? Då får jag önska dig varmt lycka till med det projektet. Det kan ju inte gå fel.

Om du läser hela tråden vet du bakomliggande orsak. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:47:39 följande:
    Varför så bråttom med allt?
    Jag upplever inte alls att det är bråttom. De flesta av mina vänner som träffar någon efter 30 flyttar ihop efter ca 1 år. Inget konstigt med det.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:50:54 följande:
    Eftersom ni är två kvinnor så bör ni gå ännu mera varsamt fram med att introducera din nya för dina barn. Det är oftasr en stor omställning att ens mamma är tillsammans med en kvinna.

Förhoppningsvis så tar dem det fint. Men det kan också gå rejält fel.
    Börjar spåra ut. Men som jag dirket korrigerade skall det självklart stå han. Inte hon.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-03 15:53:56 följande:
    Tycker inte att det är galet att planera att introducera barnen och mannen för varandra. Det som är galet är att du planerar att flytta ihop och skaffa barn innan du vet om dina barn och man är kompatibla med varandra. Iom att du har barnen så sällan så blir det ju ännu enklare att ha ett stabilt förhållande där ni ses och sover med varandra förutom varannan helg när du har barnen? Jag skrev lite steg i mitt tidigare svar som jag tycker är rätt enkla att förhålla sig till. Någon sa att det var snabbt för att du har barn med diagnos. Det vet jag inget om men tänker att det blir extra viktigt att anpassa efter alla dina barns olika förutsättningar. Hur kommer det sig att dina barn inte bor varannan vecka och hur blir de påverkade av att få ett småsyskon som bor heltid? Om ni är 40+ förstår jag att du skyndar då åldern tickar men du har ju redan fyra barn så du borde inte stressa. Man är lika mycket familj ändå vet du :)
    Öppnade detta några inlägg upp. Vi planerar att flytta ihop, men vill såklart att han träffar dom innan vi slår tag i saken.
    Jo jag vet att jag egentligen inte behöver stressa. Men han är ju barnfri och önskar barn.  Så allt måste ju tas i beaktelse.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FA) skrev 2022-01-03 15:56:11 följande:
    Är det för ekonomin ni ska flytta ihop? 
    Nej. Men självklart är det enklare att leva ihop om man bor ihop. Och ekonomiskare. Vi bor INTE ute på landet... Så hyrorna av en 4 rummare i vårat område kan landa på 28 000 sek... 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-01-03 16:26:16 följande:

Både du och din nya behöver vara medvetna om att dina barn kanske vill/måste bo med er på heltid nån gång. Sånt händer. Och då blir det plötsligt väldigt mycket, vilket din nya måste kunna ta.

detta är jag bra medveten om, och eventuellt kan det ju bli 50/50 eller annat

i framtiden.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 16:08:22 följande:

Och så har ni högre lön än vad vi har i Sverige också...

Vad baserar du detta på? Stämmer ej
  • Anonym (TS)
    Anonym (FA) skrev 2022-01-03 16:03:47 följande:

Så om det inte fungerar att bo ihop, så ska ni flytta igen? Varför funderar man överhuvudtaget på att sätta sig i en sådan dyr lägenhet, när man inte testat att bo ihop först? 

Man vet ju aldrig i livet hur saker går. Vi sätter inte oss i en så dyr lähenhet. Det kostar så

här tyvärr?. Och vore det att prioritera barnen att flytta långt ifrån dem, ifrån skola osv för billigare hyra?
  • Anonym (TS)
    Anonym (NPF mamman) skrev 2022-01-03 22:20:08 följande:

Modigt av dig att ställa frågan här på FL, bland alla moralpersoner och såna som tror sig veta bäst om allt och alla.

Jag har varit i samma situation för några år sedan och sökte då lite råd och tips som du gör nu, men häpnade över vad de allra flesta verkade tycka om att introducera ny partner öht. Det verkade mer traumatiserande än något annat barn kan utsättas för, så jag bestämde mig för att lyssna inåt och vara lyhörd för vad mina barn tyckte.

Tyvärr hade jag en ex partner, barnens far, som av svartsjuka motarbetade mig i det här, det hade klart gått enklare om han åtminstone varit neutral.

För oss tog det olika lång tid med de olika barnen (då 16, 12 och 9 år) då en av barnen sympatiserade väldigt med sin far och blev väldigt arg på mig (hen har också en diagnos). Då var det bara att backa, ta hjälp av familjebehandlare och sitta ner i båten.

Hursomhelst så tog det nästan 11 månader innan vi kunde börja ses tillsammans allihopa. Först genom korta stunder av uteaktiviteter. Sen någon uteaktivitet + fika. Så höll det på ett par månader.

Sen följde ca 4 månader av successiv utökning av tiden då vi umgicks tillsammans. Från att min nya partner stannade kvar på middag en fredag till att han sov över, först 1 sen 2 nätter.

Hela tiden förde jag samtal med barnen om hur det kändes, för det är det som allt handlar om i slutändan, att se sina barns behov och visa att för mig är ni alltid nr 1 oavsett vad.

22 månader efter vi hade träffats så gjorde Corona att han "stannade kvar" en hel vecka och efter det tog det inte så lång tid innan han flyttade in till oss.

Den sommaren åkte vi också på gemensam semester.

Nu har vi varit tillsammans 3,5 år, väntar vårt första gemensamma barn och alla trivs med varandra och respekterar varandra.

Ska tilläggas att både jag och min nya partner är 40 + och hade inte heller all tid i världen.

Så, långt inlägg, men mitt råd blir att vara lyhörd mot dina barn. Barn funkar olika, syskon kan funka olika, så prata med dem om hur det känns, gå försiktigt fram och testa vad du tror funkar bäst för DINA barn.

En kompis till mig, med 2 barn, separerade ungefär samtidigt som jag och mitt ex och hon blev sambo med sin nya inom 6 månader, vilket funkade utmärkt för dem. Ingen led, ingen tog skada och alla mår bra idag.

Så, lyssna försiktigt på alla drama-queens i den här tråden och mer på dig själv!

Önskar dig lycka till!

Härligt att det gått bra för er:). Tack för alla goda råd! Låter väldigt bra! Mitt x är som tur lycklig för min skull, och involverad i att presentera barnen.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2022-01-03 23:22:25 följande:

Varför måste alla skaffa barn med alla sina nya partners???

DET är en sak jag inte förstår.

Nej det måste man ju inte. Men då blir han ju barnlös? Vilket han inte vill.
  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2022-01-03 23:14:16 följande:

Jag tror den här tråden tog skruv för det låter verkligen som om du tänkt flytta ihop med mannen nu bums och i samma veva presentera honom för dina barn. Riktigt så var det ju inte. Självklart ska man kunna sträva efter att bo ihop med sin partner även om det finns barn med i bilden och för vissa kan det nog gå att göra det rätt snabbt och för andra tar det tid.

Innan man flyttar ihop måste ju alla parter i alla fall acceptera situationen. Man kanske inte kan förvänta sig att barnen ska vara överlyckliga men de måste ju vara okej med det för det är deras hem vi talar om. Även mannen måste ju vara okej med barnen och inte se dem som ett nödvändigt ont.

Det låter stressigt i mina öron att redan nu planera för en flytt i sommar men det kan ju gå. Ni får vara lyhörda och flexibla helt enkelt och inte se det som ett nederlag om det visar sig att något barn behöver mer tid på sig.

Jag borde nog ha läst igenom ts innan jag publicerade..

Min lägenhet är så liten, så när jag e med barnen( var vecka vecka fram tills nu); så har jag varit i x mannens hem o han i mitt. Vill ju kunna ha barnen hemma hos mig, så skall flytta till större i sommar. Och då får

gärna nya killen bo med mig/ oss. Så är tanken.

Barnen kommer vara skrivna i gamla hemmet med sin far, och vara hos mig ca 35% av tiden.
  • Anonym (TS)
    Ess skrev 2022-01-04 08:21:17 följande:
    Då får de ju välja en partner som redan har barn i så fall. Jag skulle inte vilja förbli barnlös bara för att det finns särkullar, det är ingen situation jag skulle nöjt mig med.
    Min nya man har önksta barn, men inte hittat rätt kvinna. Vore ju brutalt att vägra barn, bara för att. Jag älskar barn, och hade gärna skaffat flera med exet tidigare, han ville absolut ej. Så ser inte liksom problemet. Sen skaffar jag ju inte barn hur som haver. Mina fyra har alla samma far.
  • Anonym (TS)
    Ess skrev 2022-01-04 08:18:12 följande:

Bjud hem honom på middag eller fika, så sitter barnen med när ni äter, och sen kan de gå och fortsätta med det de höll på med om de inte vill sitta kvar och prata.

Jo blir väl nåt sånthär enkelt. Eller eventuellt träffa två åt gången typ, så alla hinner få sin uppmärksamhet.
Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?