Anonym (NPF mamman) skrev 2022-01-03 22:20:08 följande:
Modigt av dig att ställa frågan här på FL, bland alla moralpersoner och såna som tror sig veta bäst om allt och alla.
Jag har varit i samma situation för några år sedan och sökte då lite råd och tips som du gör nu, men häpnade över vad de allra flesta verkade tycka om att introducera ny partner öht. Det verkade mer traumatiserande än något annat barn kan utsättas för, så jag bestämde mig för att lyssna inåt och vara lyhörd för vad mina barn tyckte.
Tyvärr hade jag en ex partner, barnens far, som av svartsjuka motarbetade mig i det här, det hade klart gått enklare om han åtminstone varit neutral.
För oss tog det olika lång tid med de olika barnen (då 16, 12 och 9 år) då en av barnen sympatiserade väldigt med sin far och blev väldigt arg på mig (hen har också en diagnos). Då var det bara att backa, ta hjälp av familjebehandlare och sitta ner i båten.
Hursomhelst så tog det nästan 11 månader innan vi kunde börja ses tillsammans allihopa. Först genom korta stunder av uteaktiviteter. Sen någon uteaktivitet + fika. Så höll det på ett par månader.
Sen följde ca 4 månader av successiv utökning av tiden då vi umgicks tillsammans. Från att min nya partner stannade kvar på middag en fredag till att han sov över, först 1 sen 2 nätter.
Hela tiden förde jag samtal med barnen om hur det kändes, för det är det som allt handlar om i slutändan, att se sina barns behov och visa att för mig är ni alltid nr 1 oavsett vad.
22 månader efter vi hade träffats så gjorde Corona att han "stannade kvar" en hel vecka och efter det tog det inte så lång tid innan han flyttade in till oss.
Den sommaren åkte vi också på gemensam semester.
Nu har vi varit tillsammans 3,5 år, väntar vårt första gemensamma barn och alla trivs med varandra och respekterar varandra.
Ska tilläggas att både jag och min nya partner är 40 + och hade inte heller all tid i världen.
Så, långt inlägg, men mitt råd blir att vara lyhörd mot dina barn. Barn funkar olika, syskon kan funka olika, så prata med dem om hur det känns, gå försiktigt fram och testa vad du tror funkar bäst för DINA barn.
En kompis till mig, med 2 barn, separerade ungefär samtidigt som jag och mitt ex och hon blev sambo med sin nya inom 6 månader, vilket funkade utmärkt för dem. Ingen led, ingen tog skada och alla mår bra idag.
Så, lyssna försiktigt på alla drama-queens i den här tråden och mer på dig själv!
Önskar dig lycka till!
Härligt att det gått bra för er:). Tack för alla goda råd! Låter väldigt bra! Mitt x är som tur lycklig för min skull, och involverad i att presentera barnen.