• Anonym (TS)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Anonym (K) skrev 2022-01-03 14:01:57 följande:
    Ja, han är ny. Vänta ett halvår till innan barnen träffar honom. Det är inte på långa vägar dags att flytta ihop och att ni ens diskuterar att skaffa barn i nuläget bådar inte gott för framtiden. Om ni fullföljer er plan som den ser ut nu kommer ni förstöra för båda dina barn och era ev. gemensamma, för relationen kommer så klart inte hålla särskilt länge när ni stressar på det här sättet. Bara glöm det ni tänkt er nu och ta saker i en lugnare takt. Du har ett ansvar som förälder här.
    Tack för sakligt svar. Vad tror du att ett halvår har för avgörnade skillnad här? Knappast nån...
    Vi planerar inte att skaffa barn nu eller idag. Men i våran ålder är det väl helt naturligt att man pratar om dessa saker och vad man vill av sitt liv? Sen är vi ju inte precis unga heller, så om vi vill ha barn, kan vi inte vänta i samma mån som man kunde som 20 åring tyvärr.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2022-01-03 15:07:36 följande:
    Alltså.
    Jag orkar inte läsa sådana här trådar för de är alltid så jäkla mästrande. Hur du än gör kommer det att vara FEL enligt besserwissrarna på familjeliv. Och jäklar i min lilla låda hur idiotförklarad du blir samtidigt. För att inte snacka om barnplågare och jada jada.

Det viktigaste är ju ändå att det känns RÄTT och att du verkligen tror på en framtid tillsammans tänker jag. När det sker är ju helt jävla omöjligt att säga. Det kan vara ögonblickligen eller ta ett år eller två eller en halv livstid.
    Jag tex visste i samma ögonblick jag mötte min sambo att det är HAN jag väntat på i halva mitt liv, att det är VI tills någon av oss dör. Min kollega å andra sidan gick och gifte sig häromåret efter 43 år som förlovade. Det hade inte känts rätt innand ess.

Hur introducerar du nya vänner? Pratar lite om dem, pratar mera om dem och pratar lite till. Bjuder på en fika, två gånger och kanske tio gånger. Sen blir det någon middag och tjolahopp, rätt somd et är har människan sovit över. Ungefär så brukar jag introducera nya vänner. Och det är ju vad han är eller borde vara, en väldigt kär vän. Det är ju inte svårare än så tänker jag. Tror att man ska ta den enkla vägen via fika och avancera istället för att göra det avancerat från början.
    Jag är verkligen rätt chokad över hur denna tråd spårat ut... Läste en annan om särboskap, där det var flera som träffats i våras 21, och levde som särbos, ,med barn involverade. INGEN kom där och påpekade att gud, hur har ni introducerat barnen redan... Så ligger väl i hur man ställer frågan... Och att jag nämnde planer på att flytta ihop och eventuellt gemensamma barn...
    Jag har träffat denna man nästan dagligen sedan vi träffades, vi spenderar all gemensam fritid ihop, alla nätter när jag ej varit med barnen. Vi har upplevt en gemensam hård tragedi,plus ett dödsfall inom hans familj. Vi har nog gått igenom väldigt mycket på kort tid. Självklart ser vi fortfarande på varandra genom rosa glasögon. Men vafan, vi vill ju leva ihop.
    Sen är han ju barnlös, så om vi vill ha barn ihop, har vi ju inte flera år tid. Undrar vad jag skulle få som svar i en tråd om 5 år, där jag beklagar mig att vi väntade i 5 år och är nu för gamla för barn. Då skulle man få höra att det är mitt eget fel.

Detta är enda mannen som jag introducerar för mina barn sen att jag skiljt mig från deras pappa. Jag har ett bra omdömme, och mina barns välmående är nummer 1. Jag skulle aldrig introducera dem till en man jag inte ser en seriös framtid med. Vi har även disskuterat detta en hel del. Och välat vänta tills vi är säkra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FA) skrev 2022-01-03 15:09:31 följande:

Ni är alltså 40 år ungefär, har känt varandra i 8 månader, och du skriver nu när vi ska flytta ihop, så antagligen ligger flytten i närtid. Du har redan 4 barn, varav ett med diagnos. Du har inte dina barn på halvtid, utan endast 8 dagar i månaden, finns väl en orsak till det. 

Känns inte som att förutsättningarna är optimala, inte ens bra. Du verkar prioritera denna nya man och ett nytt barn med honom. Du delar inte på ansvaret för dina tidigare barn, hur tror du att barnen kommer att känna att du ska skaffa ytterligare barn, när du inte ens tar halva ansvaret för de du redan har?

Tror du själv att detta kommer vara det bästa för dina barn? Att om ett halvår kommer de att dela hem med någon de knappt känner, när de redan tillbringar så lite tid med dig? 

Med tanke på att du inte träffar dina barn så ofta, så fortsätt vara särbos. Han kan ändå träffa barnen ibland. 

Orsaken att barnen inte bor 50/50, är väldigt  enkel. Har inget med mitt ansvarstagande att göra. Dom är så stora, att dom kan välja själva. Och valde att bo kvar i gamla stora huset, pga att ligger brevid skolan. Jag har tyvärr inte ekonomi att köpa en 5 rums bostad i en extremt dyr storstad. Skulle kosta ca 10 milj kronor. (Bor inte i Sverige).  Så är väldigt odramatiskt, och handlar inte om att jag inte tar mitt ansvar. Har daglig kontakt med dom och deras far. SÅ försök inte nu svänga detta till att jag inte tar mina barn i beakt, när det egentligen var det denna tråd handlade om. Att jag vill göra detta så bra som möjligt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FA) skrev 2022-01-03 15:23:37 följande:
    Men du, om allt är så rätt, och du tror att detta är det bästa för dina barn (du skriver bara jag, jag hela tiden), så varför ens fråga här? Känns som att du bara har ditt eget liv i åtanke, inte dina barns liv. Tror du att de vill dela sina 8 dagar i månaden med en man samt ett nytt barn? Tror du att det är bäst för dina barn? 
    Jag har ingenstans frågat om råd om min relation är förhastad. Utan råd på att hur man introducerar mammas nya pojkvän bäst för sina barn. Två helt olika topics. Inte heller frågat om det är förtidigt. Det kan jag självklart avgöra själv. Och ja, JAG skriver ur mitt perspektiv, och vill ta mina barn i beakt. Vem annan skall jag skriva om en JAG?
    Sen, om att dela mamma 8 dagar i månaden... Är väl ändå ganska vanligt att man träffar en ny efter en separation, som man bor ihop med. Tror du att dela mamma 8 dagar i månaden känns drastiskt annorlunda om man varit ihop i två år? KNAPPAST.
    Sen tror jag, att det bästa för mina barn är en lycklig o stabil mamma. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2022-01-03 15:28:27 följande:
    Skaka av dig dem. de är bara ute efter att såra för att det gör att de själva mår lite bättre.
    Egentligen bör man väl känna någon sorts empati med dem men va fan. Jag tror att det handlar om avundsjuka fastän ingen kommer att erkänna det. Du har det där som de andra vill ha istället för det där mähät som pimplar öl och rapar i soffan framför TVn typ.

Grattis. Verkligen. Hjärta
    Följ ditt hjärta för om du inte gör det, vad har du då?
    Du har en skyldighet gentemot dig själv och det är att leva så att du blir så lycklig som du kan.
    Jag håller starkt med om det sista. Varför skall man vara en martyr som mamma? och vara olycklig? Jag och barnens far tappade varandra på vägen, har en odramatisk skilsmässa bakom oss, och till 90% bra relation.
    Barnen får inget gott av att jag skall sitta ensam och olycklig.
    Sen ligger det självklart så mycket mera bakom en vad som alltid syns utåt eller skrivs hit.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:37:02 följande:

Varför ha så bråttom med att flytta ihop och skaffa gemensamma barn? Ni varit ihop i 8 månader, det är ingenting.

Vi skall som jag upprepat flera gånger i tråden inte skaffa barn NU. Men drömmer om barn ihop. Och ja, flyttan ihop om ett halvår. ( Behöver större lägenhet,och vi vill testa på att bo ihop, innan barn tillsammans osv). Vi är inte 25 år precis...
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:39:25 följande:
    "Nu är det alltså dags att flytta ihop och involvera barnen i vardagen." Du skriver att ni ska flytta ihop nu.
    Jo, dags att flytta ihop. Men skriver inte att NU. Vi skall flytta ihop i sommar. Men vill väl flr sjutton involvera honom i mina barns liv innan det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Uh) skrev 2022-01-03 15:41:34 följande:

Hur blir det om det visar sig att barnen och den nya inte alls funkar ihop? Lite konstigt att planera att flytta ihop och skaffa barn innan man ens vet hur allt funkar.

Finns en del som skiter i barnen och kör sitt race ändå. Men då tänker man helt galet enligt mig..

Vi lär ju se hur det funkar när han träffar dom, och vi bor ihop? Vi planerar inte att skaffa barn innan det. Men vore det inte skitkonstigt att i vuxen ålder inte prata framtidsplaner och barntankar INNAN man flyttar ihop? Han är barnlös, och vill ha barn. 
    vad skulle ni svara om en 40 årig man skrev att han e så arg och bitter, n-är hans nya sambo plötsligt berättar att hon inte vill ha barn med honom. Och att dom inte talat om det innan flytt? 
    I vuxna förhållanden e det väl naturligt att man talar om det rätt tidigt. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:43:12 följande:
    Jo. Det är förtidigt att flytta ihop efter en 8-12 månaders relation. Vänta iallefall tills ni varit tillsammans i 1,5-2 år innan ni börjar planera ihop flyttande. Han kan väl bo med er en helg då och då när du har barnen.
    Okej, så låt säga att hon e med oss varannan helg när jag har barnen.Och i praktiken "bor" hemma hos mig all tid jag inte har barnen. vad är skillnaden? Att jag ibland är ensam med barnen? Och vi betalar för två lägenheter varav ena står tom 90% av tiden?
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 15:45:57 följande:
    Okej, så låt säga att hon e med oss varannan helg när jag har barnen.Och i praktiken "bor" hemma hos mig all tid jag inte har barnen. vad är skillnaden? Att jag ibland är ensam med barnen? Och vi betalar för två lägenheter varav ena står tom 90% av tiden?
    HAN, inte hon. Blev inte lesbisk plötsligt.
Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?