• Anonym (TS)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Det börjar vara aktuellt att introducera mina 4 barn för min nya (eller ja 8 mån sedan) kille. Han är barnlös, och vi palnerar gemensamma barn i framtiden. 

Mina barn är 6,10,11,14. Nu är det alltså dags att flytta ihop och involvera barnen i vardagen. Barnen bor med sin pappa 65%, resten med mig.
    Tips behövs hur det skall gå smidigast.
    Stressen ligger väl i att 10 åringen har adhd och trotssyndrom, så inte alltid så lätt att ha att göra med...
    Jag vill såklart att barnen skall känna sig bekväma, (dom vet om honom, och vill nu träffa honom). Och tänker också på mannen, att hur han upplever det.
    Vad skall vi hitta på, så att det inte blir för styvt och stressigt?
    Hur har andra gjort? Ångrar nästan att vi inte introducerat han tidigare, känns nervöst.

• Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?
  • Anonym (TS)

Var skrev jag att vi skall skaffa barn nu? I framtiden eventuellt. 
    Inte heller flytta ihop nu, men av praktiska skel om ett tag. Det är väl rätt normalt att flytta ihop i vuxen ålder. 
    Men det var ju inte detta tråden handlade om...

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 12:59:10 följande:

Nu ska givetvis inte flytta ihop förrän ni vet hur ni funkar ihop som familj i vardagen.

Så hur du ska introducera din kille är givetvis utifrån förutsättningarna att ni vill bli familj. Då bjuder du in honom till er vardag så ni alla får se och visa hur det faktiskt ser ut en vanlig onsdagskväll. (tjat om gympakläder, läxor, äcklig mat, mobilen vid bordet, utbrotten från barnet med särskilda behov och tusen frågor om killen) Så en middag mitt i veckan med korv inkluderat kaos är en bra introduktion.

Samma sak gäller ju fortsättningsvis, han ska joina er vardag så mycket som möjligt för att faktiskt bild
    a sig en uppfattning om vad han ger sig in på och för att se om han faktiskt vill dela ert liv och klickar med barnen. . Givetvis kan ni hitta på roliga saker ihop och lite extra påhitt med barnen men undvik att skapa en rosaskimrande tillvaro som inte är förankrad i vardagen.

Bra och realistiskt svar. Dock så bor barnen hos mig varannan helg to-sö. Så situationen är lite annan en om dom bodde med mig hela tiden. 
  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2022-01-03 12:35:54 följande:

Ska ni flytta ihop nu innan de ens träffats? Måste det gå så fort? Eller missuppfattar jag dig?

Jag skulle ta det jättelugnt och se till att alla trivs ihop innan det blir aktuellt att bo ihop. Sova över och kanske semestra ihop först.

Nej det skall vi inte. tidigast i sommar.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 12:59:10 följande:

Nu ska givetvis inte flytta ihop förrän ni vet hur ni funkar ihop som familj i vardagen.

Så hur du ska introducera din kille är givetvis utifrån förutsättningarna att ni vill bli familj. Då bjuder du in honom till er vardag så ni alla får se och visa hur det faktiskt ser ut en vanlig onsdagskväll. (tjat om gympakläder, läxor, äcklig mat, mobilen vid bordet, utbrotten från barnet med särskilda behov och tusen frågor om killen) Så en middag mitt i veckan med korv inkluderat kaos är en bra introduktion.

Samma sak gäller ju fortsättningsvis, han ska joina er vardag så mycket som möjligt för att faktiskt bilda sig en uppfattning om vad han ger sig in på och för att se om han faktiskt vill dela ert liv och klickar med barnen. . Givetvis kan ni hitta på roliga saker ihop och lite extra påhitt med barnen men undvik att skapa en rosaskimrande tillvaro som inte är förankrad i vardagen.

Hur trevligt är det för barnen om man visar den sämsta sidan av vardagskaoset egentligen. Och mannen med för den delen... Jag förstår din point, verkligen, och klart han kommer uppleva allt detta. Men man vill ju nog köra en soft landing... Eller iallafall jag...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pennan) skrev 2022-01-03 13:08:43 följande:

Jag känner som de flesta andra i tråden, det knyter sig i maggropen bara man läser din trådstart. Först tänkte jag att det kanske är ett troll, men det verkar vara på riktigt.

Vad är skälet till att han måste träffa dina barn så tidigt i förhållandet? Särskilt om de bor mesta tiden hos pappan? Då har ni ju massvis med tid att umgås utan barnen. 

Låt det gå något år...det är inte bråttom. Du har ju redan fyra barn. Det är inte som att det brinner i knutarna att skaffa ett till. 

Min goda vän väntade i över ett år och då hade de bestämt sig för att att både bröllop och gemensamt boende stod på tapeten. Han fick inte ens se barnen innan dess. 

Är 8 månader jätte tidigt att introducera barnen, men inte 12 månader att ha planerat bröllop och boende?  Vore det bättre att vi skulle slå fast bröllop och köpa hus och sen introducera barnen? Ingen logik enligt mig,

Vi är ett par i 40 års åldern, vill leva vårat liv ihop, och nu involvera mina barn. Eventuellt skaffa gemensamt barn inom närmaste åren. Tycker inte det är tidigt eller konstigt.
    Tycker att innan vi går vidare med planering om barn och bröllop skall han väl träffa dom barnen jag har.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 13:11:50 följande:
    Fast det ändrar egentligen inte mitt svar och tips. Ni kommer ju ändå ha en vardag ihop ändå fast tiden är begränsad och det är ju när hela familjen är samlad som det uppstår diverse situationer ni måste kunna hantera. Han kommer ju också få gå in och styra upp syskonbråk, sura miner och tonårsbeteenden. Det kommer ju bli många helger med storhandling, tvätt och sjuka barn och trist vardag.

Så bjud in till tacomiddag och ta det därifrån.
    Okej jag köper tacomiddag . Nåt sånt får det väl bli.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-01-03 13:35:05 följande:
    Alldeles för tidigt tycker jag. Med tanke på att du har så många barn (+ en med diagnos) är det mer rimligt att vänta minst 2 år till innan ni ens tänker på att flytta ihop.
    Så om jag hade ett barn. som inte hade en diagnos? Då vore det inte tidigt? 
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 13:54:50 följande:
    Fast en soft landning är ju inte barnens vardag.. Det finns 4 barn som på olika sätt kommer att testa gränserna för din kille o dig och även om dom är nyfiken på honom kommer dom fortfarande vara barn med olika åldrar, behov och ett liv som pågår... Inte så säkert att det faller i god jord att varannan helg leka lycklig familj med museum, simhall och McDonalds. Det är att vara naiv.
    Vore väl mest naivt att inte öht tänka på detta innan dom träffas. Jag förstår väl 100 % att det inte är en dans på rosor hela tiden.  Men självklart vill jag att första mötet skall vara trevligt för alla. 
     Det är väl som i alla förhållanden, vardagen smyger sig på efter ett tag. Men inte visar man sina sämsta sidor på date ett precis.
     Jag tror att precis alla som skall introducera en ny partner första gången för sina barn, tycker det känns nervöst.
    Nu har tråden spårat ut till om jag är ett troll, för det är galet att introducera barn till nån man varit ihop med i 8 månader. Känns rätt skrattretande. Sen är det väl inte så konstigt att man ändå planerar en framtid med den man är tillsammans med? Sen kan det ju självklart ändå gå åt skogen, men det är väl knappast nåt man aktivt planerar..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pennan) skrev 2022-01-03 13:59:02 följande:
    Fast hon har ju bara barnen fyra vardagar i månaden. Det är ingenting. Just den biten ser jag inget problem med. Däremot behöver det inte ske nu på länge än. 
    Så vad är det enligt dig som avgör när det e pasande att introducera sina barn? Det är väl trots allt ett beslut man som förälder tar när man tycker det är dags?
    När man vet att man vill satsa på förhållandet, och planerar en framtid ihop, är det enligt mig dags. Folk gifter sig ibland efter ett år, så ja, jag anser att det är lämplig tid för att träffas.
    Vi har träffat varandras föräldrar och släkt. Skall barnen vara dom enda som inte träffar han?
Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?