• JagGillarTomater

Hur gjorde ni innan förlossning?

Ni som jobbar administrativt och föder/födde i september.. hur länge jobbade ni? Tog ni ut FP strax Innan förlossning eller gick ni kanske ner i tid åtminstone 1 månad innan BF? Tog ni semester?

Inte aktuellt med GP, ej fysiskt jobb.

• Svar på tråden Hur gjorde ni innan förlossning?
  • Anotherone

Jag har heller aldrig varit aktuell för gp i mina jobb eller som gravid, vanligt "kontorsjobb". När jag väntade första så sökte jag f-ledigt från 2v innan. Gick inte ner i tid utan jag mådde bra så det var inga problem. Sen gick jag 2v över tiden och det var inte kul. Efter tre veckor hemma kände jag att nej nu är jag trött på det här. Ytterligare en vecka senare kom han. 

Under min andra graviditet mådde jag precis lika bra. Då hade jag bytt jobb och hade större möjlighet till att flexa med mina tider. Så jag tror att jag samlade på mig så att jag kunde gå hem nån timme tidigare om jag kände för det.
    Med erfarenheten från första graviditeten i minnet så sökte jag ledigt från bf-dagen som var en måndag. Med reservation för att jag kunde behöva gå tidigare vid behov, om bebisen mot förmodan skulle komma innan.
    Det gjorde han såklart inte utan han kom också 2v efter bf.
    Jag hade även möjlighet att gå in och jobba lite  den där första "lediga" veckan eftersom jag kände mig pigg och inte bara ville sitta hemma.

Men det här förutsätter ju att man mår bra. Behöver man så ska man nyttja den rätt man har att gå på f-ledigt innan barnet kommer eller kanske lägga ut ett par veckor semester.

• värmlandsjänta

jag hade bf 31 maj 2019 och tror jag gick hem typ 2/5. jag vantrivdes på mitt jobb sista halvåret typ så för mig var det ett ganska enkelt val. gick dessutom 11 dagar över tiden

• Gasellen87

Jobbar inte administrativt, utan som lärare. Har gått hem runt 2-3 veckor innan bf med alla tre barnen. Är lite tungt på slutet men det funkar och har dessutom gått över minst 10 dagar med alla.

Väntar nu nr 4 och har vart avstängd sedan v 20 trots genomgången covid och dubbelvaccinerad.

Allt beror på hur du mår mot slutet och det är ju väldigt svårt att veta och individuellt.

• Aliona

Jag jobbar i Danmark och där måste man gå hem fyra veckor innan bf, plus att min arbetsgivare ger två veckor till som extra förmån. Sen kom barnet en vecka sent, så jag var hemma sju veckor innan födseln. Jag hade med största sannolikhet inte gjort det om jag jobbade i Sverige, men nu hade jag inget val och det är jag glad för i efterhand. Det var otroligt skönt att bara få ta hand om mig själv, vila, och förbereda för bebistiden i lugn och ro.

Svar på tråden Hur gjorde ni innan förlossning?