BF september 2022
Ni som varit på tul, har ni fått via vården eller har ni bekostat själva?
Tack alla som sagt grattis! Så otrolig känsla som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva!
Jag gjorde mitt vul via privat klinik men det kostar bara 200kr som hos landstinget. Har haft många mf och ma, 3 st i v12 så jag andas inte ut än. Illamåendet är vidrigt och vägrar att släppa, konstant dygnet runt.
Just det, jag fick den nya tjänsten en tillsvidareanställning på heltid, dock ville min chef ha kvar mig där jag jobbar nu så jag blir tjänstledig därifrån i 1,5 år. Tänkte berätta så fort vi skrivit papper. När kommer ni att berätta?
Grattis till alla nya plus!!
Själv är jag i vecka 7+3 idag, börjar oroa mig som bara den igen! Vaknade inatt av att det gjorde fruktansvärt ont i magen runt livmoder + äggstockar, gjorde det en natt förra veckan också. Sover öht jättedåligt, vaknar flera gånger per natt och har svårt att somna om... ingen aning om varför eller om det har med graviditeten att göra? Brukar vanligtvis sova hur bra som helst.
Känner mig mindre svullen nu än för någon vecka sen, och mår fortfarande inte illa alls. Inga problem med lukter heller, jobbar i vården så hade ju märkt det liksom. Däremot är jag fruktansvärt hungrig hela tiden... har redan gått upp två kilo (!!!) och det lär ju definitivt bero på min konstanta hunger snarare än på graviditeten när det är såhär tidigt.
GAHHH... alltså, jag är ju superglad så länge jag slipper må illa, men samtidigt har jag läst både här och var att just illamående är ett tecken på en frisk graviditet och att det minskar risken för mf. Är såååå rädd för mf eller, ännu värre, ma. Ska till mvc nu på onsdag, men där kommer de ju inte kolla nåt sånt liksom. Det är min första graviditet och ul tidigare än kub får man inte här om man inte har tidigare riskfaktorer. Hittar ingen klinik eller så som gör det privat heller i hela länet.
Går in i vecka 6 eller 7 idag beroende om jag kollar nc eller annan app.
Är det någon annan som knappt har några symptom? Har hr lite ömma bröst men annars ingenting.. tänkte att de skulle komma men nu är de snart 2 veckor sen jag plussa och fortfarande inget.
Har tagit gravtest då och då och strecken blir starkare och starkare, nu är de lika starkt som kontrollstrecket så oklart om de blir någe starkare än det.
Hur har ni andra det? Någon annan som mår lite för bra? man är ju såklart glad att man mår bra men nojjig att de är nått fel?
Hej och grattis till alla nykomlingar! jag har en fråga till er som fått tidiga VUL (och andra som vet för den delen!). Om allt ser bra ut och man ser hjärtat slå efter v7, stämmer det att det mindre risk för missfall då? Jag har sen tidigare haft två missfall som börjat med rosa flytningar, båda i vecka 6. Är nu i vecka 8 (7+2) och har nu fått rosa flytningar igen. Får komma in på ultraljud imorgon men är då rädd att det ska vara för tidigt så att dom inte upptäcker felet.
Vad händer vid tidigt VUL? Det är väl fasen att man ska oroa sig för ALLT!
Hej!
Jag är i vecka 5+2 och var hos gynokologen för en undersökning igår. Jag fick reda på att jag har vätska i buken, hon kunde se en graviditet men hon zoomade aldrig in och undersökte noggrant. Hon bad mig däremot lämna blodprover för att kolla hcg värdet då det kan vara utomkvedshavandeskap i och med att jag har vätska i buken. Nu har jag fått svar svar på provet men blir inte klokare av att läsa den.. De står att värdet är 609 ie/L. Är det någon som vet om jag ligger bra till eller om det är för lågt? Något som har erfarenhet av liknande vätska i buken kanske? Jag har fått en återbesök i slutet av nästa vecka och jag känner att jag håller på bli galen.
Måste tillägga att jag varken har smärta elelr blödningar.
Hej!
Vad jobbigt! Jag har inte erfarenhet av vätska i buken så, men har haft utomkvedshavandeskap men det upptäcktes senare och var tydligt att det var det. Jag vågar inte säga om ditt hcg är bra eller inte men det viktiga är att upprepa provet och se om det ökar eller inte. Vid ett utomkvedshavandeskap ökar det ofta väldigt långsamt (inte alltid) och värdet kan svänga upp och ner.
Jag hittar detta om CB digital och hcg-nivå:
imageserve.babycenter.com/20/000/463/opXdSLfzGb876PVLBEgwjbVg6jOAeZrk_med.jpg
Där står ungefär 2700 för 3+. Men jag vet en tjej som testade och fick 3+ och dagen efter tog ett hcg-blodprov som var 1900 och hon är gravid och har sett hjärtslag på ultraljud osv. Så det är ingen exakt vetenskap.