• Walle93

Anmäla arbetsgivare

Någon som har tips på hur man ska gå tillväga för att anmäla sin arbetsgivare? Facket är inte mkt till hjälp..  skickat in Anmälan till DO och arbetsmiljöverket, men de tar sån tid och vill bara kunna lägga detta bakom mig. Kan man anmäla en jurist själv? Kan man be facket med hjälp gällande jurist ?? Något speciellt jag borde tänka på?

• Svar på tråden Anmäla arbetsgivare
  • Daisy28
    Walle93 skrev 2021-12-17 10:19:20 följande:
    Anmäla arbetsgivare

Någon som har tips på hur man ska gå tillväga för att anmäla sin arbetsgivare? Facket är inte mkt till hjälp..  skickat in Anmälan till DO och arbetsmiljöverket, men de tar sån tid och vill bara kunna lägga detta bakom mig. Kan man anmäla en jurist själv? Kan man be facket med hjälp gällande jurist ?? Något speciellt jag borde tänka på?

Hänger mycket på exakt vad det är du vill anmäla, diskrimnering enl diskrimneringslagarna, ekonomisk brottslighet, våld, arbetsmiljöbrott, brott mot LAS, sexuella trakaserier.

Om inte facket är med blir det svårt att få facket att stå för juristkostnader odyl.
  • Anotherone

Är du med i facket så ska du ha rätt till stöd därifrån. Finns inga representanter lokalt så gå upp ett steg i organisationen. De kommer att hänvisa till lokala ombud i första hand men säger man att man haft dialog med dem och inte upplever att man fått stöd så kanske de kan ta sig an frågan.
    Om de anser att det är en fråga som bör drivas vidare.
    Det kan ju ha tagit stopp på grund av det, att man inte har fog för det som är din åsikt. Jag säger inte att det är så, men om det är deras syn på saken så måste du i varje fall få reda på det. Så att du vet vad de gjort och inte samt anledningen till det.

Rättshjälp kan man också ha rätt till via sin hemförsäkring.

Svar på tråden Anmäla arbetsgivare