• Selmans

För mycket skärmtid?

Ständigt detta dåliga samvete över skärmtid. Är folk verkligen så duktiga med skärmtid som de påstår på nätet? Behöver få en objektiv åsikt om min vardag, för jag har inte riktigt någon att prata om detta oerhört känsliga ämne om.

Min 2,5-åring hade förut ordentligt begränsad skärmtid. 20 minuter efter middagen, funkade perfekt, inget tjat, alla visste vad som gällde, nöjd och glad. Men sedan lillasyster föddes för 4 månader sedan har det blivit uppåt 1,5-2,5 timmar per dag på vardagar. Hon går inte i förskola nu under RS-tider och pappan är borta för jobb mellan 06.30-17.15 på dagarna. På helgerna när vi är två vuxna blir det betydligt mindre skärmtid men just vardagarna blir det ju alltså en del.

Jag försöker vara en ?duktig? mamma och drar dagligen igång bakning, olika pysselprojekt, sitter på golvet och leker och går ut minst en gång om dagen. Ett par eftermiddagar i veckan leker vi med kompisar i hennes ålder.

Skärmtiden brukar vara:

- 45 minuter efter frukost. Jag ammar/vaggar lillasyster, röjer i köket och tar en kopp kaffe för mig själv.

- 45 minuter mitt på dagen. Ammar/vaggar, städar/tvättar och tar en paus med telefonen.

-15-30 minuter vid 16.30 för att laga mat.

Märker också hur denna ökade mängden skärmtid har resulterat i ett oändligt tjat om ÄNNU mer skärmtid. Nu är det bland det första hon säger på morgonen. ?Nu ska vi äta frukost mamma, sen kan vi se på tv!?

Usch, som ett slag i magen. Det var inte alls så jag tänkte vara som mamma. Men hon är en himla go och glad unge. Duktig med både finmotorik och grovmotorik, påhittig och vältalig för sin ålder. Håller ordentliga konversioner med andra och blir i princip aldrig arg. När jag säger att vi ska stänga av tvn vinkar hon glatt hejdå till Daniel Tiger och går vidare i livet. I alla fall en stund tills hon frågar om vi inte kan se igen. Oftast accepteras ett nej men ibland blir hon lite sur och går och slår på en ballong eller sparkar till en duplobit i protest, innan hon hittar något annat att leka med.

Är jag ensam om denna mängd? Läser man på forum så verkar det som att 2h+ är att likställa med barnmisshandel. Men hur gör ni då för att få en liten paus för er själva? Klart den där kaffepausen inte är livsnödvändig, fast på ett sätt är den ju det?

Svar på tråden För mycket skärmtid?