• RenLuft

Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?

Hej, är det så pass enkelt som att ha en låg värme. Men om man har låg värme, så blir ju inte makaronerna klara? Inte heller suger väl inte makaronerna upp mjölken, så det faktiskt blir stuvade makaroner? Eller tänker jag fel?

Jag vill helst inte exprimentera, just för att det känns onödigt att slösa mjölk i onödan. Är jag som har dålig kastrull eller är det som så att man skall ha låg värme?

I sådan fall, vilken värme rekomenderas? Så att makaronerna blir färdiga, men samtidigt så att det inte bränns på botten.

Tack på förhand, gott folk!

• Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?
  • Aniiee

Man skiter I det och gör snabbvariant av mac&cheese istället..... =p

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • EvilNala
    nnnnnnnn skrev 2021-11-26 19:36:04 följande:

anledningen till att det inte bränner fast är att du kokar upp stuvningen snabbt och kan vispa i botten hela tiden, för inga makaroner är där och gör det svårarbetat...

Mjölkstuvade makaroner kokar man långsamt i mjölk
  • mari123
    EvilNala skrev 2021-11-27 09:43:44 följande:
    Precis! "Långsamt" är nyckelordet och jag som har en gammal spis (en sådan där med plattor) kokar på trean. 
  • nnnnnnnn
    EvilNala skrev 2021-11-27 09:43:44 följande:
    Om man inte gör snabbstuvning, vilket jag beskrev i inlägget ovanför det du valde att citera.
    Så det du citerade var enbart en förklaring till varför snabbstuvningen kan vara enklare att göra utan att det bränns i botten...
  • Anonymous31
    mari123 skrev 2021-11-27 13:19:10 följande:
    Precis! "Långsamt" är nyckelordet och jag som har en gammal spis (en sådan där med plattor) kokar på trean. 
    Det går ju väldigt sakta att göra så, och finns större risk att det bränns fast än om man gör en blandning som man bara låter puttra för att bli varm tillsammans med makaronerna de färdiga makaronerna under omrörning, som jag beskrev. Det tar bara ca 1 minut eller något sådant. 
  • Tusselina

Alltid varit storfantast av mjölkstuvade makaroner och hatar mjölstuvade (vilket det alltså är om man gör separat stuvning. Gick på tok några av de första gångerna jag försökte när jag flyttat hemifrån innan jag lärde mig hur. 

Som nämnts redan så är det allra lättast i en aluminiumkastrull men vet inte ens om de säljs längre? Har i alla fall ingen längre. Kastrullen är i vilket fall viktig, en tunnbottnad stålkastrull och det är väldigt svårt att inte bränna även om du vet hur. Den måste ha tjock botten, lättast alternativ utan aluminium brukar vara teflonkastrull (de brukar vara gjorda av aluminium under höljet så du får samma effekt). 

Knepet är inte alls att "röra hela tiden", det vore ganska jobbigt då de ska koka ganska länge. Det är istället så att du måste röra konstant och supernoga i hela botten just innan det koka upp, du har en stund där då mjölken bildar hinna på botten som du alltså måste röra bort då det generellt är den som bränner vid. Det finns lite gamla knep om att stoppa en kula i kastrullen som dels rör lite och dessutom gör att du hör, men det lättaste om man inte vill röra konstant från början är att stoppa i en liten klick smör, när du ser den smält är det dags att börja röra. Tycker det är lättast med en flat spatel för att riktigt komma åt. Ha inte högsta värme men hyfsat hög under uppkoket (går det snabbt så är det faktiskt lite mindre risk det bränner om du är noga att röra i botten och kortare tid när hinnan bildas), sedan ska du fortsätta röra lika noga tills det kokar upp igen efter du tillsatt makaronerna (helst gammaldags idealmakaroner, vilket också brukar ha det bästa mest tillförlitliga receptet på förpackningen också!), sen ska temperaturen ner till riktigt lågt och bara sjuda lätt och betydligt längre än du kokar i vatten. Det kommer se ut som det inte tjocknar tillräcklig under ganska lång tid av tiden men det går fort på slutet och de stelnar också lite extra några minuter efter du tar av plattan. Under tiden de sjuder (alltså efter du kokat upp igen och det gått ner till sjudande) behöver du bara röra lite då och då så länge du inte har för hög värme (brukar växla lite mellan 1:an och 2:an på en 6-stegs spis av gjutgärnsplattetyp) även om det ska vara ordentligt i botten fortfarande. Rör du för mycket så tar du lätt sönder makaronerna. 

När man väl fått kläm på det är det jättelätt även om det naturligtvis tar längre tid och mer omsorg än att bara koka i vatten. 

Tycker mjölstuvade är oätliga, men tycker man inte det är det ju naturligtvis lättare och snabbare att göra så. Gillar heller inte de varianterna där man kokar en liten stund i vatten först, men det är i alla fall inte oätliga. 

Men vill du göra riktiga mjölkstuvade så köp Kungsörnens Gammaldags idealmakaroner och följ receptet på paketet (det ska vara just de som heter gammaldags, dels blir det bättre och dels stämmer inte måtten riktigt om du väljer något annat). 

Personligen vill jag har mer salt än det är i det receptet, men försök inte salta lika mycket som vattnet när man kokar pasta, då kommer mjölken skära sig! (gjorde jag en gång av misstag när hjärnan var lite trött, var bara att slänga)

• EvilNala
    Anonymous31 skrev 2021-11-27 17:55:44 följande:

Det går ju väldigt sakta att göra så, och finns större risk att det bränns fast än om man gör en blandning som man bara låter puttra för att bli varm tillsammans med makaronerna de färdiga makaronerna under omrörning, som jag beskrev. Det tar bara ca 1 minut eller något sådant. 

Det smakar inte likadant alls. Mjölkstuvade smakar helt annorlunda än kokta man häller stuvning i
  • EvilNala
    nnnnnnnn skrev 2021-11-27 16:18:15 följande:

Om man inte gör snabbstuvning, vilket jag beskrev i inlägget ovanför det du valde att citera.

Så det du citerade var enbart en förklaring till varför snabbstuvningen kan vara enklare att göra utan att det bränns i botten...

Det smakar ju dock helt olika
  • Anonymous31
    EvilNala skrev 2021-11-28 09:09:48 följande:
    Det smakar inte likadant alls. Mjölkstuvade smakar helt annorlunda än kokta man häller stuvning i
    Ja det smakar säkert bättre, men jag vill att det ska gå fort och det duger för mig med snabbstuvning.
  • klyban

Man kan göra på många sätt för få sina stuvade makaroner.
    Jag kör två främst, ena är koka makaronerna i 2min mindre och sen börjar koka de med mjölk.
    Alternativt så gör man en bechamelsås och öser i dom då, och bechamelsåsen går göra till ostsås och göra en mac och cheese också med makaronerna.

En på jobbet kokade sina makaroner i mjölk från början till stuvade makaroner, hur det går till vet jag inte då jag aldrig har testat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD

Man rör om nästan hela tiden, d.h. i alla fall ofta. Och med "röra om" menar då egentligen att man tar en trä-sked eller ännu bättre en sån där skrapare, alltså med rak sida nere, och så tar man loss allt som vill fastna på botten. Om det redan är brunt så är det lite sent och då får man plocka ut det. 

Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?