Min son har också språkförseningar, enligt logoped enbart i uttalet så han ligger säkert inom nornalt när det gäller andra bitarna, men jag märker ju att hans språk inte alls är lika utvecklat som hans kompisars i samma ålder. Han sade inte ens mamma tills han var nära 2, sade bara enkla meningar vid 2,5 år och hade vid 4 år så mycket uttalsproblem att det var svårt för utomstående - och även nära släkt och ibland vi föräldrar - att förstå honom. Vi började gå till logoped vid 4, och fick tyvärr en som inte funkade alls. Jag krävde då att få byta och med nya gick det mycket lättare, men vi får tid med minst en månads mellanrum och sen blir det ju avbokningar vid förkylningssymptom, så det går alldeles för länge mellan gångerna. Jag lånade böcker för språkstöd på biblioteket, läste på en massa själv, köpte mängder av logopediska spel och gjorde också många egna. Vi spelar tex lotto, memo, finns i sjön och sånt med ord som han behöver träna på, går på skattjakt efter saker på vissa djur, har fiskedamm med olika ord, sjunger sånger och sånt. Det finns massor av tips om man googlar runt. I våras började vi med att öva hemma varje dag, minst 15 min, direkt efter frukost. Från början ställde vi klockan och fick vara hårda med att det är 15 min som gäller, men efter en tid blev det en vana och något som vi bara gjorde. Sonen är nu lite mer än fem, och pratar fint och förståligt. Inte perfekt alls, men alla förstår honom och han kan nästan alltid uttrycka sig som han vill. Ha tålamod och jobba sakta med systematiskt med ert barn!
För övrigt fick vi också noll hjälp från förskolan och logopeden var som sagt bra men inte i närheten så mycket som vi ville ha, så tyvärr får jag säga att allt jobb har varit på oss föräldrar.