Inlägg från: Vandraren80 |Visa alla inlägg
  • Vandraren80

Hjälp mig, blir galen

Anonym (Kim) skrev 2021-10-27 08:06:23 följande:

Den där killen ska du inte ha i din närhet. Antingen bara försvinner du. Alltså hör inte av dig när han försöker ta kontakt. Blocka honom helt.

Alt är att du talar om för honom att du inte vill ses mer och sätter punkt. Är det läge så berätta varför.

Men att bara ghosta honom är nog det bästa. Om du konfronterar honom vet man ju inte om han blir farlig. Det där känner du som vet hur han är.

Hur som helst ska han bort ur dit liv. Han är väldigt manipulativ och vet precis hur han ska spela på dina känslor för att få som han vill. Akta dig. Spring fort åt andra hållet.

Håller med ovanstående. No contact är det enda gångbara alternativet. Eventuellt med ett sista mess där du förklarar att du inte vill mer, och lämnar. Men efter det, svara inte, klipp HELT.

Han känns inte som en psykopat, han känns dock väldigt narcissistisk i sitt beteende. Narcissister, oavsett overt eller covert typ följer oftast ett mönster..

1, Elevation (lovebombing, "smekmånad")

2, Devaluation (de nedvärderar dig, pikar dig, etc)

3, Discard (de gör slut, oftast väldigt lätt och abrupt)

4, Hoovering (de hör av sig igen efter en tid)

Denna cykel tenderar att upprepa sig om man tar narcissisten tillbaka vid steg 4.

Känns detta igen så kan det vara så att du har att göra med en narcissist. Säker kan man ju inte vara, och det spelar faktiskt mindre roll. Psykisk misshandel är psykisk misshandel.

No contact, klipp, gå vidare. Blocka honom överallt.
  • Vandraren80
    Skicka112 skrev 2021-11-19 15:01:46 följande:

Tack för svar..

Garanterat en narcissist och inte psykopat. Tyvärr är jag naiv och dum och tror såklart på allt han säger . Jag jobbar på att ta mig ur det .

Han har hotat med att slå mig om jag skulle vara otrogen eller om jag skulle vara otrogen så kommer han göra saker 100gge värre säger han . Varför gör man så?

Han låter som en malign narcissist. De kan ibland vara farligare än t.o.m en psykopat p.g.a de är oförutsägbara och ofta inte tänker på konsekvenser.

Varför gör man så? Ja du.. Narcissisten drivs av ett behov av konstant behov av "supply" från andra människor. Supply är förenklat bekräftelse, men inte bara den vanliga sunda bekräftelsen vi alla kan ge varandra, deras behov går långt över det. De söker reaktioner, rädsla, glödje, kärlek, drama, förtvivlan, etc. All uppmärksamhet är bra uppmärksamet, och framför allt vill de ha kontroll.

Ska man djupdyka lite så saknar en narcissist ett "true self", de har helt enkelt inget eget "jag". Detta innebär att de konstant behöver andra för att bekräfta deras grandiösa bild av sig själv. För att åstadkomma detta skapar narcissisten ett eller flera "false selves", falska personligheter, ofta skräddarsydda för att passa in där och då (t.ex för stt snärja någon).

Du är inte naiv och dum, han är bara väldigt väldigt slipad och duktig på att projicera och få dig att känna så. Det är vad de gör.

Jag skulle råda dig att kolla in Richard Grannons videos på Youtube, han pratar mycket om narcissistisk psykisk misshandel, och är väldigt kunnig inom det.
Svar på tråden Hjälp mig, blir galen