• Donkarnage

Bröllop - kan jag använda ringen?

Jag planerar att fria till min sambo. Vi är förlovade sedan 7 år tillbaka

Den stora fråga är: kan jag fria med förlovningsringen?

Jag kan enkelt smyga undan den då hon inte har den vissa dagar då det inte tillåts i jobbet. Och den dagen kommer hon inte tänka på den ????

Väl mött.

• Svar på tråden Bröllop - kan jag använda ringen?
  • KJJ

Men, jag förstår det som att ni är förlovade redan? Menar du att du vill använda hennes förlovningsring som vigselring? Om det är att du vill bestämma datum/tid för vigsel är det bara att börja välja datum tillsammans, då någon av er redan friat och den andra sagt ja?

• MsFry

Men någon av er har ju redan friat om ni är förlovade.

Frieri leder till förlovning som leder till bröllop som ger ett äktenskap.

Nåt mer läge finns inte.

• nnnnnnnn

Om ni redan är förlovade så behövs väl inget frieri?
    Och om du vill ha ett sådant där "amerikansk film- frieri" så kan du väl göra det utan ring? Ni har ju redan era förlovningsringar och det är ju den man räcker över när man friar (om man vill köra amerikansk stil).
    Själva vigselringen får man vid bröllopet.

• nnnnnnnn

annars kan du köra med en symbolisk ring med...
    Rita av hennes förlovningsring så du vet storleken och gå till en billig affär och välj ut en i plast eller silver som en symbolisk ring

• Jag är bara jag

Förlovad= nån har redan friat, alt. ni bestämde er tillsammans för att gifta er. Det är liksom det förlovning innebär.

• Donkarnage

Nej, en förlovning behöver inte leda till bröllop, likväl som att en förlovning inte grundas i ett frieri. Vi förlovade oss för 7 år sedan utan bröllopstankar involverade men nu vill jag fria och frågan var om det skulle gå att nyttja hennes ring för symboliken.

• Jag är bara jag
    Donkarnage skrev 2021-10-24 18:54:04 följande:
    Nej, en förlovning behöver inte leda till bröllop, likväl som att en förlovning inte grundas i ett frieri. Vi förlovade oss för 7 år sedan utan bröllopstankar involverade men nu vill jag fria och frågan var om det skulle gå att nyttja hennes ring för symboliken.
    Då var ni inte förlovade. En förlovning innebär att man i FÖRväg LOVar att man ska gifta sig med varandra.
  • BeautifulLiz
    Donkarnage skrev 2021-10-24 18:54:04 följande:

Bry dig inte om dem som tramsar.

Nej, använd inte förlovningsringen utan fråga utan ring!
  • nnnnnnnn
    Donkarnage skrev 2021-10-24 18:55:36 följande:
    Nej jag vill inte använda förlovningsringen som bröllopsring :)
    Det vanligaste är väl att man väljer vigselring tillsammans efter att man gemensamt har kommit fram till att man vill gifta sig?
    Om du vill ta upp frågan (om ni ska ni gifta er) på ett "roligare" sätt (á la Amerikansk film) så kan du gå ner på knä och fria. Då kan du ha en symbolisk ring, tex enklare silverring eller även hennes förlovningsring. Kanske känns det trist med den gamla vanliga ringen? Eller känns det kul att den äntligen blir en förlovningsring?
    Gör som du vill!
Svar på tråden Bröllop - kan jag använda ringen?