• razzykat

Missad LH-stegring?

Hej!

Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan januari 2021 utan framgång. Sedan några månader tillbaka testar jag med Clearblue ägglossningstest (dubbelhormon) för att pricka in ägglossningen. Det går sådär. Förra månaden hade jag 5 eller 6 dagar med blinkande smiley men var av en slump på gyn för VUL och läkaren konstaterade då att jag precis haft ägglossning trots att testet ej visat "max fertilitet". Nåväl, blev inte gravid. Denna cykel har jag bunkrat upp med fler test och testat nitiskt varje dag. Så fort blinkande smiley dök upp har jag testat 2 ggr/dag med ca 12 timmars mellanrum. Är nu inne på dag 6 med "hög fertilitet" utan tillstymmelse till fast smiley. Känner dock instinktivt att jag redan haft ägglossning. I morse prövade jag för sakens skull att testa med två olika "dosor", dvs den som jag använt hela cykeln och ytterligare en helt oanvänd. Som förväntat visade den nya "icke-fertil" medan den jag redan använt fortsatte visa "hög". I instruktionerna står det att den första stickan aldrig genererar "hög fertilitet". Nu har jag testat igen med den "nya" dosan och återigen fått resultatet "låg fertilitet". Nu till min fråga: kan det vara så att jag missat LH-stegringen även denna gång, alternativt att min stegring är för låg för att upptäckas? Några tankar? Tacksam för alla svar! Hjärta

• Svar på tråden Missad LH-stegring?
  • Anonym (S)

Testet visar inte alltid en fast smiley i fönstret. Det är därför man ska börja ha sex redan när de börjar blinka. Och det räcker om du testar med morgonurin.

Känner inte alls igen det där att första stickan (med ny dosa antar jag du menar?) aldrig skulle visa hög fertilitet. Jag har ändå lusläst de där massor med gånger.

Antagligen kommer nivåerna inte upp så pass högt att dosan registrerar din ägglossning. Se till att ha regelbundet sex inför beräknad ÄL så behöver du inte ens några stickor.

• razzykat
    Anonym (S) skrev 2021-09-30 15:48:59 följande:

Testet visar inte alltid en fast smiley i fönstret. Det är därför man ska börja ha sex redan när de börjar blinka. Och det räcker om du testar med morgonurin.

Känner inte alls igen det där att första stickan (med ny dosa antar jag du menar?) aldrig skulle visa hög fertilitet. Jag har ändå lusläst de där massor med gånger.

Antagligen kommer nivåerna inte upp så pass högt att dosan registrerar din ägglossning. Se till att ha regelbundet sex inför beräknad ÄL så behöver du inte ens några stickor.

Tack snälla för ditt tydliga svar!

Så här står det på Clearblues egen hemsida, angående "första stickan":

"Testet kan emellertid inte visa Hög fertilitet på den första testdagen eftersom det behöver fastställa din baslinje. Efterföljande tester använder sedan denna baslinje för att identifiera ökningar i dina östrogennivåer, och när en sådan ökning detekteras visas Hög fertilitet. Testet visar Hög fertilitet tills din LH-ökning identifieras och resultatet övergår till Maximal fertilitet. Om LH-ökningen detekteras på den första dagen du testar visas resultatet Maximal fertilitet." Skäms

Aja, jag fortsätter sexa på några dagar till och håller tummarna att ägglossningen sker/skett! 
  • Anonym (Äl)

Mycket möjligt att den inte visar. Tycker ni ska ha sex regelbundet och släppa dessa tester. Jag hade så mycket ångest och stress i flera månader, testade som en galning, fick fast gubbe, sedan blinkande osv. Samma dag som jag blev gravid tog jag två tester, på morgonen var den tom, på kvällen fast gubbe. Nästa dag tom igen. Dock var jag hon läkaren samma dag den visade glad gubbe och det var just den dagen jag hade äl. Det visade sig på vul. Jag trodde att äl sker 12-48 timmar efter fast gubbe men läkaren höll inte med. Jag har kort stegring vilket innebär att ägget släppte på någon timme och därmed först negativt sedan positivt på testerna. Helt förvirrande för min del då jag testade i en vecka och fick inte ens blinkande gubbe.

• razzykat
    Anonym (Äl) skrev 2021-10-02 15:12:38 följande:

Mycket möjligt att den inte visar. Tycker ni ska ha sex regelbundet och släppa dessa tester. Jag hade så mycket ångest och stress i flera månader, testade som en galning, fick fast gubbe, sedan blinkande osv. Samma dag som jag blev gravid tog jag två tester, på morgonen var den tom, på kvällen fast gubbe. Nästa dag tom igen. Dock var jag hon läkaren samma dag den visade glad gubbe och det var just den dagen jag hade äl. Det visade sig på vul. Jag trodde att äl sker 12-48 timmar efter fast gubbe men läkaren höll inte med. Jag har kort stegring vilket innebär att ägget släppte på någon timme och därmed först negativt sedan positivt på testerna. Helt förvirrande för min del då jag testade i en vecka och fick inte ens blinkande gubbe.

Tack för ditt svar!

Jag kommer att sluta med tester, märker också att det stressar mig mer än det känns hjälpsamt.... ????

Just som jag hade tänkt sluta testa för den här gången och anta att ägglossningen redan varit kom den fasta gubben till sist efter 7 dagar av blinkande gubbe. Förvirrande, men jag försöker släppa det och avvakta huruvida mensen dyker upp eller ett plus denna månad.
Svar på tråden Missad LH-stegring?