Hur mycket ska man hjälpa till hemma?
Jag är mest förvånad över svaren här, det verkar som många tycker att barnen ska göra allt arbete hemma, speciellt de tråkiga uppgifterna
Om det är, som i TS fall, fem personer hemma, varför ska TS göra mer 1/5 av arbetet hemma?
Lagom är att föräldrarna tillsammans tar 75% av arbetet och ungdomarna/barn tar 25% av arbetet.
När jag bodde hemma så hade vi så
En av oss barn (och det började vi först i mellanstadiet) hade köket alternativt badrum och toalett när det var veckostädning, den yngsta (min bror) hjälpte pappa, som hade hand om all dammsugning i hela huset (och torka golven) min mamma plockade och dammade.
Våra rum skötte vi själva, om vi ville ha kaos, så fick vi ha det, ingen som lade sig i.
Tvätten sköttes gemensamt, jag tog över den när jag var 15 (all tvätt) och då slapp jag badrum och kök.
Den som lagade maten var befriad efteråt. När jag tog hand om efteråt fick ingen ställa ner något i diskmaskinen, eftersom det blev dubbelt arbete, då jag plockade upp allt igen och ställde ner det på "rätt sätt" (och fick alltid plats med mer)