Huvudomfång första 3 mån
Hej! Jag vet att det finns massor av trådar gällande huvudomfång men jag hittar bara en som gäller det jag söker och den är inte speciellt uttömmande.
Saken är den att min bebis huvud har växt 3.3cm sen födsel (på 3 mån). BVC barnläkaren tyckte att vi ska mäta igen redan 1v efter förra mätning pga att olika personer har mätt. De mäter på olika ställen på huvudet enligt egen utsago, med olika mätinstrument och nu verkar mitt barns huvud ha krympt 0.5cm mellan senaste mätningen och den innan pga detta. Sköterskan vi haft mest har hela tiden sagt att barnets huvud växer för långsamt. Min fråga är nu, för jag har kollat och enligt WHO ska de ju öka typ 2cm i månaden och jag håller på att gå sönder av oro: hur fort växte era barns huvuden? Eller egentligen, finns det fler som mitt barn som kanske växte fortare sen eller iaf inte har haft några problem utan kommit ikapp tillslut eller så? Pappan har normalt/stort huvud och jag har nog relativt litet, åtminstone smalt huvud nu i vuxen ålder, vet inte hur våra huvuden var det första året.
Detta ger mig panik, är så fruktansvärt orolig.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-21 20:12
Edit: jättesnällt av er som svarat att ni skriver men jag vill just nu bara veta att det finns fler barn vara huvud INTE växt i samma takt det enligt kurvorna borde göra men som kommit ikapp med tiden och att det här inte behöver betyda att något är fel.