• MAKL

Svart/brun blödning + metallsmak?

Det enda jag kan tillägga som svar på dina frågor är om tempningen. Tempen gör en liten dipp dagen för ägglossning och dagen efter så höjs tempen. När tempen legat högt i minst 3 dagar så kan man bekräfta att äl skedde på dagen då dippen var.

Om du tar äl test samtidigt som du tempar så ska du kunna jämföra testen med temp kurvan. Säg att du har positivt äl test på dag 14 då borde du få en temp dipp på dag 15 eller 16 följt av några dagar med höjd temp. Sen kan ju äl variera någon dag mellan cyklerna så det behöver ju inte alltid vara så att äl sker på tex dag 14 varje cykel. Jag kan även tillägga att det fertila sekretet inte bara finns på äl dagen utan det börjar komma redan några dagar innan. Så om du får äl sekret på dag 11 så betyder det inte nödvändigtvis att det är dagen du har äl utan mest troligt är att äl sker någon/några dagar efter första dagen med sekretet.

Sen så är det ju så att bara för att man tycker att man matchar in sexet precis runt äl så behöver inte det betyda att man blir gravid bara för det. Hela processen från äl till att ägget fäster till en fullt frisk bebis är enormt komplex. Så procenten att det blir en graviditet vid varje cykel är inte allt för hög. Därav är det många som måste kämpa många månader eller år innan det blir en graviditet för allt måste klaffa. Sen finns det ju tyvärr dom som det ändå inte klaffar för någon gång som tyvärr går barnlösa.

Jag skulle säga att eftersom det inte finns något avvikande som dom hittade på undersökningen så ta det bara lugnt. Ha sex varannan eller var tredje dag fram tills du vet att äl passerat så har du gjort det du kan. Sen är det bara att hoppas på att den komplexa processen går i lås. Mer kan du nog inte göra :)

• MAKL
    Zeldaz skrev 2021-07-19 06:32:54 följande:

Tack snälla.

Sex varannan dag blir svårt. Vi kör 4 dgr från cykeldag 13-16. Att ha sex varannan dag efter mensen sista dag som läkare rek funkar inte. Jag har Äggvitesekret dag 11 och tempstegring först dag 14-16. Så därför vi inte tyckte det behövs börja redan dag 9 o köra 11,13,15. Om sperma överlever 5 dgr så bör jag bli gravid om vi kör dag 13-16 och ÄL inträffar dag 16-18..

Det är så svårt veta när det inträffar för alla säger olika kring stickorna. Någon säger 12-48h men jag har fått ÄL-värk dag 72h efter. Men tempstegring 48h efter cykeldag 13/14 då jag fått starkt streck på stickan. Jag ska alltså INTE ha sex när strecket på stickan är starkt ex dag 13 utan vänta då tills streck blir svagare o då börja ha sex? Eftersom stickorna gav mig stress slopade jag de helt sist o gick på symtom som temp o andra typiska symtom jag får så som täppt o lite molande värk. Släpper ägget höger sida har jag nästa inga symtom. Släpps det vä får jag direkt förstoppning o är mer öm, temp mig mer o får mer symtom.

Kan träning o även min kost påverka att ägget utvecklas långsammare dvs att ÄL sker dag 16 ist för dag 14? Om ÄL sker för sent då hinner ägget kanske inte fästa innan mens? Jag har 25-26 dagars menscykel och en lutealfas på 10-13 dgr. (tror jag baserat på ÄL dag 14-16)

Kör som ni har gjort att ni har sex dagarna kring äl så går det nog tillslut. Och om det ger dig stress att testa så tycker jag att du ska slopa dom som du säger. Att börja ha sex först när testen blir svaga igen är försent skulle jag säga. Eftersom äl kan ske redan 12 timmar efter ett positivt test så är det bra om spermierna redan finns där inne. För ska man försöka att bara pricka in sex just när ägget släpper så blir det en väldigt kort tid och i princip omöjligt att lyckas. Det är just därför spermierna har en längre livslängd än ett ägg så det är bra om dom kan ligga och vänta där inne på att ägget ska släppa. Så börja INTE att ha sex när testen blir svagare igen efter ett positivt test utan börja redan innan ett positivt test.

Eftersom du får tempstegring 48h efter ett positivt äl test så har ägget släppt innan stegringen. Så det låter som att du kanske ägglossar 12-24h efter ett positivt test. Att du sen har äl smärta 72h efter positivt test kan bero på äggledarna som transporterar ägget och inte nödvändigtvis att ägget släpper då.

Jag har inte jätte stor kunskap om hur vida träning och kost kan påverka just det. Men det låter inte som att det skulle vara troligt. Att du kanske har en kort lutealfas har mer med dina hormoner att göra isf och inte att du tränar och äter på ett visst sätt skulle jag tro. Att man har äl vid den tidpunkten du har är normalt och skulle du ha äl tidigare så kan det hända att det ägget inte riktigt är moget, eller hur jag ska uttrycka det. Utan det låter som att äl sker när det borde om man ska gå på dagar.

Det är som sagt en väldigt komplex sak som måste ske i kroppen vid en graviditet så även fast det är svårt så måste du försöka ha tålamod. Att ni bara försökt sen april är inte alls en lång tid så jag tror du bara behöver släppa på all stress och göra det som du tror är bra. Ha sex runt äl och bry dig inte om att du tränar eller äter på ett visst sätt för det är bara extremt mycket träning som kan ställa till det med tex utebliven mens. Och då pratar vi på elit nivå när det gäller extrem träning.
  • MAKL
    Jag är bara jag skrev 2021-07-19 12:56:45 följande:

Kära ts- ta det här på rätt sätt nu snälla du: du övertänker och krånglar till det här med att försöka få barn nåt oerhört. Var tredje dag samlag runt äl räcker. Skit i tester, temp och annat och ha bara sex. På så vis blir 85% gravida inom ett år. Ät folsyra också förstås. Att du ens fick göra en utredning är jättemärkligt och en regelrätt utredning är det ju aldrig heller om man inte kollar spermierna. 

Alla ägg en kvinna har är inte befruktningsdugliga. Det är därför det tar tid för nästan alla att bli gravida. Går det inte inom 1-2 år får man söka hjälp då.

Jag hade också lust att säga allt det men vågade inte. Så jag hade inte kunnat sagt det bättre själv!!!

Att stressa på så hemskt om allt detta kommer bara göra dig trött och mentalt slut. Jag har själv varit i dom tankarna du är nu men orkar inte längre. För här står jag och har försökt i snart ett år och har inte plussat en ända gång. Hade jag fortsatt stressa över allt det du gör hade jag gått in i väggen för länge sen. Nu gör jag som (Jag är bara jag) skrev och har sex varannan till var tredje dag för jag kan inte göra mer än det och hålla tummarna efter varje äl.
Svar på tråden Svart/brun blödning + metallsmak?