• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • pandarinen

Efter de här 4 åren är jag knäpp i huvudet. Jag är 110 procent säker att jag inte är gravid, Jag har fått min mens men ändå känns det fel att äta brieost, dricka en cider, äta gravad lax, 
    Idiotiska tankar snurrar i huvudet. När ska de släppa och jag kan gå vidare?.

• Anonym (Längtan efter barn nr 2)

Under tvåveckors-väntan så går jag som vanligt och funderar på vad jag ska göra nästa cykel eller vad jag kan ändra på om det inte tar sig den här gången heller. Att bara gå runt och tro att det ska ta sig nästa gång av sig själv känns så tafatt nu för tiden. Två plus på tolv försök. Kassa odds liksom. 

Är det någon som försökt sig på kinesisk medicin? 

Är det någon som testat progesteronkräm? 

Något annat? 

Jag har börjat googla IVF utomlands där de kan göra kromosomkontroll av embryon för att öka chansen. Eftersom "vanlig" IVF hemma i sverige inte skyddar mot missfall... Är det någon som varit inne på samma spår?  Tänker då främst på Cypern eller Athen. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-08-22 08:56:15 följande:

Under tvåveckors-väntan så går jag som vanligt och funderar på vad jag ska göra nästa cykel eller vad jag kan ändra på om det inte tar sig den här gången heller. Att bara gå runt och tro att det ska ta sig nästa gång av sig själv känns så tafatt nu för tiden. Två plus på tolv försök. Kassa odds liksom. 

Något annat? 

Jag har börjat googla IVF utomlands där de kan göra kromosomkontroll av embryon för att öka chansen. Eftersom "vanlig" IVF hemma i sverige inte skyddar mot missfall... Är det någon som varit inne på samma spår?  Tänker då främst på Cypern eller Athen. 

Jag skulle säga att två graviditeter på ett år är ofta! Snittet är ju sju månader även innan man fyller 35. Det är tufft med missfall har själv gått igenom det, även om det är vanligt med missfall så finns det också chans att det går vägen nästa gång. 

Men förstår verkligen att tankarna går till ivf, men två missfall behöver inte alls betyda att ni har ökad risk för kromosomavvikelser på embryona. 
    Skulle hitta en fertilitsklinik som vill hjälpa till att kolla hormoner osv innan man ger sig på att ta progesteron på egen hand :) Det kan finnas lättare lösningar än ivf:)

Förstår att det känns hopplöst men tycker det låter som gott hopp om att det kan ta sig när som helst 🙏🥰

Anonym (Hm) skrev 2024-08-22 09:25:26 följande:

Jag skulle säga att två graviditeter på ett år är ofta! Snittet är ju sju månader även innan man fyller 35. Det är tufft med missfall har själv gått igenom det, även om det är vanligt med missfall så finns det också chans att det går vägen nästa gång. 

Men förstår verkligen att tankarna går till ivf, men två missfall behöver inte alls betyda att ni har ökad risk för kromosomavvikelser på embryona. 
    Skulle hitta en fertilitsklinik som vill hjälpa till att kolla hormoner osv innan man ger sig på att ta progesteron på egen hand :) Det kan finnas lättare lösningar än ivf:)

Förstår att det känns hopplöst men tycker det låter som gott hopp om att det kan ta sig när som helst 🙏🥰

Tack för att du är positiv. När man ser det så så låter det bättre. jag har lätt för att fastna i det negativa efter alla dessa negativa test. Räknar jag på det så är det bara 16% chans varje cykel. Men jag försöker hela tiden fokusera på positiva saker även om det är svårt. 

På min utredning på IVF-kliniken så kollade de AMH och några andra värden så som sköldkörtel. Och de gjorde även spermatest. inga fel hittades på någon av oss. De sa dock att får vi ett missfall till så har vi rätt till en missfallsutredning. jag håller tummarna så mkt jag bara orkar för att slippa det. 

• EFW
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-08-22 08:56:15 följande:

Något annat? 

Förstår att tankarna snurrar ❤️ Jag har kikat lite på klinikerna som gör PGT-a och det finns kliniker i polen och även Finland. 

Vi har ju ett embryo kvar, men sedan om vi ska göra en till ivf har vi funderat på att lägga de pengarna på att åka utomlands. Tror jag har läst att 1av 5 ägg för en kvinna 40-41 är ett ?guldägg?  Vi fick ut 11, 7 blev befruktade och tre utvecklades som de skulle så de kunde frysas. Av dessa tre fäste nr 2 men blev en ofrostig grav så nu hoppas vi på att nr 3 är guldägget 🤞
    Så kvalitén på äggen är så avgörande och även vid en ivf får man kämpa för att bli gravid. ❤️

EFW skrev 2024-08-24 07:03:43 följande:

Förstår att tankarna snurrar ❤️ Jag har kikat lite på klinikerna som gör PGT-a och det finns kliniker i polen och även Finland. 

Vi har ju ett embryo kvar, men sedan om vi ska göra en till ivf har vi funderat på att lägga de pengarna på att åka utomlands. Tror jag har läst att 1av 5 ägg för en kvinna 40-41 är ett ?guldägg?  Vi fick ut 11, 7 blev befruktade och tre utvecklades som de skulle så de kunde frysas. Av dessa tre fäste nr 2 men blev en ofrostig grav så nu hoppas vi på att nr 3 är guldägget 🤞
    Så kvalitén på äggen är så avgörande och även vid en ivf får man kämpa för att bli gravid. ❤️

Hej! 

jaså är det lagligt även i Finland? Det känns ju bättre att inte behöva åka så långt i så fall. Vilken klinik har du hittat där?  

När sätter ni in tredje ägget? 

• Anonym (M89)

Finns det hopp?
    Jag tog ett CB ultratidigt test imorse som visade ?inte gravid?. Men tempen ser ju fin ut? Kanske var det för tidigt?

Någon som har en solskenshistoria? ❤️
  • Anonym (SkaffaSladdis)
    Anonym (M89) skrev 2024-08-24 08:16:44 följande:

Finns det hopp?
    Jag tog ett CB ultratidigt test imorse som visade ?inte gravid?. Men tempen ser ju fin ut? Kanske var det för tidigt?

Någon som har en solskenshistoria? ❤️
    Känns väldigt tidigt efter Äl, fortsätter tempen hålla sig högt kommande dagar tror jag på gravid. 
  • Anonym (M89)
    Anonym (SkaffaSladdis) skrev 2024-08-24 08:33:54 följande:
    Känns väldigt tidigt efter Äl, fortsätter tempen hålla sig högt kommande dagar tror jag på gravid. 

Ja, åtta dagar 😕 men det var ju testa ultratidigt digitalt jag tog så känns kört.. min lutealfas är sällan 14 dagar men men. 

Den som lever får se 😀❤️

• Alvedon83

Jag hade ju tänkt att vi skulle ge upp men maken sa nyss att han vill fortsätta försöka aktivt, så vi kör väl på ett tag till. Den här månaden blir det ingen temp eller test utan kommer gå mer på känsla och fertilt sekret. Har tagit bort fertilitetsappar och ska försöka vara lite mer chill, lättare sagt än gjort😅

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida