Inget råd att gå på universitet????
Min pappa som var ensamstående med mig var arbetslös samt hade långa perioder av sjukdom när jag växte upp. Vi hade därför också dåligt med pengar. Dock var det inga problem att studera tack vare främst CSN lån och bidrag. Under sommaren kan det dock vara tufft om du inte lyckas få något arbete. Jag lyckades alltid få något men det tog förstås ett tag att få in pengarna då löneutbetalning oftast är månaden efter. Jag jobbade även lite extra under terminerna mest för att kunna spara till sommaren. Ibland söker universiteten också elever i äldre årskurser till diverse mindre jobb som labbhandledare o dyl.
Se till att söka CSN samt försök spara lite av pengarna varje månad och/eller skaffa ett extra jobb på helgerna/någon kväll i veckan för att klara början av sommaren nästa år.
Framförallt se till att börja på utbildningen! Jag är otroligt tacksam över att CSN finns samt att universitet och högskola är avgiftsfria i Sverige. Om jag ej fått chansen att studera då för 20 år sedan hade jag troligtvis ej haft så bra som jag har idag.
Var ej rädd för att ta CSN lånet du kommer att ha betalt tillbaka det snabbt med den utbildningen du tänkt gå. Mitt är betalt sedan länge och då lånade jag av CSN under en femårs utbildning.
Lycka till och grattis till att du blivit antagen!