• Anonym (Vilse i djungeln)

Hur dejta seriöst som 40+

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

• Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+
  • Anonym (Kvinna 39)

För det första - vänta med sex! Andra får säga vad de vill om att bejaka sina lustar osv, men om man vill lära känna och fånga en man så går det sämre om man har sex först. Omdömet fördunklas av det helt enkelt.

För det andra - dejta flera samtidigt. Du slösar bara bort din tid annars, eftersom det kan ta en månad eller så innan du märker vilken slags kille du träffar.

För det tredje - sortera direkt ut män som har ett tungt bagage, ligger i skilsmässa eller på annat sätt har ett trassligt liv. Ta reda på om han har några beroenden av något slag, såna går också bort direkt.

För det fjärde - dejta lokalt! De flesta är inte villiga att upprota hela sitt liv, man kanske har barn på hemorten eller vad som helst. Det ställer till onödiga problem, för att inte tala om att ens kunna träffas regelbundet.

Det är inget fel på Tinder, Match och andra sidor. Det handlar bara om att välja smart.

Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-17 18:28:12 följande:

För det första - vänta med sex! Andra får säga vad de vill om att bejaka sina lustar osv, men om man vill lära känna och fånga en man så går det sämre om man har sex först. Omdömet fördunklas av det helt enkelt.

För det andra - dejta flera samtidigt. Du slösar bara bort din tid annars, eftersom det kan ta en månad eller så innan du märker vilken slags kille du träffar.

För det tredje - sortera direkt ut män som har ett tungt bagage, ligger i skilsmässa eller på annat sätt har ett trassligt liv. Ta reda på om han har några beroenden av något slag, såna går också bort direkt.

För det fjärde - dejta lokalt! De flesta är inte villiga att upprota hela sitt liv, man kanske har barn på hemorten eller vad som helst. Det ställer till onödiga problem, för att inte tala om att ens kunna träffas regelbundet.

Det är inget fel på Tinder, Match och andra sidor. Det handlar bara om att välja smart.

Tack! Det är kloka råd. Men det här att dejta flera samtidigt? kan man verkligen komma någon nära då? Eller har man alltid ögat över axeln på någon annan. Det är en av de saker jag har lite svårt för i dagens dejtande?

På tinder, borde man svipa höger hej vilt och sen sortera? Eller betala för guld och välja de som gillar en?
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 19:15:55 följande:
    På tinder, borde man svipa höger hej vilt och sen sortera? Eller betala för guld och välja de som gillar en?
    Om du inte se ut som ett träsktroll så kan du rätt lungt göra antagandet att de flesta männen du ser redan swipat höger på dig.

Om du inte redan snappat upp att det är "kvinnornas marknad" på detta nya dejtandet så måste du göra något riktigt fel, eller vara väldigt ny på det.

Bor du i en större stad och söker män +-5år så borde du ha minst 10-15st att välja bland när du vill ut på dejt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-17 18:28:12 följande:

Håller med
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 19:15:55 följande:
    Tack! Det är kloka råd. Men det här att dejta flera samtidigt? kan man verkligen komma någon nära då? Eller har man alltid ögat över axeln på någon annan. Det är en av de saker jag har lite svårt för i dagens dejtande?

Ja det kan man absolut :) Men jag skulle säga max tre i taget, man varken orkar eller hinner fler. Sedan behöver man ett par månader på sig att bestämma sig för om den man gillar mest (det finns alltid en sån) är så bra att man ska gå över till att bara dejta honom istället. Ytterligare några månader sedan för att se om man ska gå in i en relation.

Det tar tid att lära känna någon. Och där har du nyttan av att träffa flera samtidigt. Om du träffar en kille 1-2 månader som sen visar sig vara fel, sedan träffar du flera såna killar i rad, ja då har ett halvår gått i ett svep. Istället kan man få ner tidsåtgången till en tredjedel. Och om en kille försvinner har man tid/plats för en ny, som kanske är ännu mer rätt än någon av de man har. Det vet man ju aldrig.

Och dejta även killar som inte är helt din typ, om de är trevliga att prata med kan man ge det ett par träffar åtminstone. Man kan bli glatt överraskad :)

Jag skulle svajpa höger på de som verkar åtminstone någorlunda bra och sedan får man se vilka som matchar. Utifrån det ser man vilka som ens klarar att hålla en konversation, för att i så fall se om det känns intressant nog att iaf ta en kaffe eller liknande, en halvtimme eller så första gången. Då känner man sig för och ser om det är värt en riktig dejt efter det.
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-06-17 19:36:28 följande:

Om du inte se ut som ett träsktroll så kan du rätt lungt göra antagandet att de flesta männen du ser redan swipat höger på dig.

Om du inte redan snappat upp att det är "kvinnornas marknad" på detta nya dejtandet så måste du göra något riktigt fel, eller vara väldigt ny på det.

Bor du i en större stad och söker män +-5år så borde du ha minst 10-15st att välja bland när du vill ut på dejt.

Vad är det här för råd? Jaha, jag gör fel. Hur ska jag göra rätt då? Jag ser inte ut som ett träsktroll. Sen kanske jag inte är för alla - och nu talar jag inte om utseende - men jag är ju den jag är.
  • Anonym (Ljushuvve)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 18:20:28 följande:

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

Tios. Läs alla andra 5000 trådar om detta ämne
  • Anonym (Ljushuvve)

Vad är det som får dig att känna att du prompt mååååste dejta efter tre år? Varför är folk så extremt besatta av dejting? Du kan väl leva själv o njuta av livet ihop med närstående. Eller är det av ekonomiska skäl man ska dejta? Just wondering...

Anonym (Ljushuvve) skrev 2021-06-17 21:19:44 följande:

Vad är det som får dig att känna att du prompt mååååste dejta efter tre år? Varför är folk så extremt besatta av dejting? Du kan väl leva själv o njuta av livet ihop med närstående. Eller är det av ekonomiska skäl man ska dejta? Just wondering...

Jag har ägnat tre år åt min familj och mig själv. Nu vill jag dela livet med en man. Jag behöver inte pengar men jag vill ha närhet och gemenskap. Är det så konstigt?
  • Anonym (f)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 18:20:28 följande:

Hänger med i tråden, är ett par år yngre än dig och undrar samma sak. Känns ofta som jag får panik av dejtingsiter. 
Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+