Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hur ska man förhålla sig till troll?

Lönnsirap skrev 2021-06-10 10:32:14 följande:

Plötsligt inser man, 10-50 inlägg in i debatten att trådstartaren nog inte alls är den den påstår utan i bästa fall skojar med oss.

I värsta fall försöker trådstartaren få tag i personer att trakassera och utnyttja... Eller sprida fördomar om en grupp. Väcka hat, eller debatt om något kontroversiellt.

Tyvärr är det ofta roliga ämnen och saker som man VILL diskutera. Ämnen som berör och frågeställningar som kan vara viktiga.

Förr sa man ju alltid att man inte skulle mata trollet, utan att det skulle få självdö... Tyvärr funkar inte riktigt detta för i o.m. att det tar såpass lång tid innan man inser att det ev. är ett troll så luras nya forumanvändare.

Dessutom kan syftet inledningsvis verka oskyldigt för att man senare inser att det kanske är destruktivt.

Så. Hur tycker du att ett troll ska bemötas? Vad fungerar? Vad fungerar inte?

Jag brukar utgå ifrån att folk som skriver är sanningsenliga, men ibland inser man som du säger att vissa nog mest är ute efter att provocera.

Hur man ska bemöta det varierar nog lite från fall till fall. Jag håller med om att det kan bli bra diskussioner trots att TS egentligen är ett troll, och då kan man väl fortsätta diskussionen eftersom den är konstruktiv, tänker jag. Om det däremot bara blir en enda gegga av alltihop så ser jag ingen poäng med att mata trollet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-11 17:54:41 följande:
    Haha, vilken bullshit. 
    Det här är ett bra exempel på icke-konstruktiv kommentar. Det är klart att man kan tycka att något är bullshit, men att bara skriva det utan att argumentera för sin åsikt är rätt meningslöst.
  • Embla twopointoh
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 16:11:09 följande:
    De som sprider propaganda diskuterar ej. De vet att det de säger är fel men säger det ändå för egen vinning.
    Hur vet du skillnaden mellan de som verkligen tror på det de säger, och de som vet att de har fel men sprider det ändå?

• Embla twopointoh
    Anonym (Greken) skrev 2021-06-13 15:41:52 följande:
    Diskussionen blir meningslös om man inte kan speca vilka man anser vara troll.
    Jag definierar Troll som personer som bara skriver trådar för att provocera och starta diskussion, alltså att det de skriver är påhittat, samt de som enbart är ute efter att få någon typ av utlopp för negativa känslor genom att spy galla över och trycka ned andra.

Personer som verkligen tror det de skriver om, såsom Flat Earth eller antivaxxers, anser inte jag vara troll.
  • Embla twopointoh
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 18:24:06 följande:
    Ta exemplet där någon påstår att psykisk ohälsa ej existerar. Trots bevis på diagnoser som existerar och går att kolla upp genom Google. Då tror de ej på vad de själva säger.
    Fast de som har fel, eller som du anser har fel, kan fortfarande tro att de har rätt. De anser att de bevisen du anför inte är giltiga av ena eller andra anledningen, och kan komma med motargument mot dem.
  • Embla twopointoh
    Anonym (E) skrev 2021-06-13 18:25:07 följande:
    Låt mig inflika att troll inte bara är trådstartare utan också (oftast) att det handlar om de som kommenterar i en tråd, bara för att vara elaka på olika sätt.
    Håller med.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Greken) skrev 2021-06-13 18:33:19 följande:

Många troll blir det, med dessa definitioner. Jag menar att man startar en tråd i ett ämne i vilket man känner frustration är ju inte jättekonstigt. Man behöver ju inte vara troll för att inse att t.ex ett politiskt beslut är dåligt.

Frågan här är ju egentligen hur man ska förhålla sig till troll. En del troll här har ju moderatorernas stöd och när de entrar en tråd råder jag alla att pysa därifrån.

Jag vet inte om du menar min definition, men jag skriver specifikt att: "samt de som enbart är ute efter att få någon typ av utlopp för negativa känslor genom att spy galla över och trycka ned andra".

Det är alltså inte att starta en tråd för att man är frustrerad, utan bara vill häva ur sig negativa känslor utan att vilja ha/tillåta en konstruktiv diskussion. Men visst, skillnaden kan vara hårfin ibland. Någon exakt gräns är svår att dra så här generellt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ini) skrev 2021-06-14 06:52:29 följande:
    Jag tror de flesta som ses som troll inte är troll. De har bara andra åsikter och värderingar än normen i den grupp de diskuterar med.
    Jag håller med om att en del som har en avvikande åsikt kallas troll. Det är samma sak som att avvikande åsikter kallas rasism, fobi, intolerans, konspirationsteori och så vidare. Det görs i syfte att avfärda och misstänkliggöra oliktänkare.

Men, att människor benämns fel är inte samma sak som att företeelsen inte existerar. Troll finns, precis som rasister och konspirationsteoretiker. Problemet är att begreppen används urskillningslöst av människor som inte klarar av att föra en saklig diskussion, vilket medför att begreppen urvattnas och egentligen inte betyder något längre.
Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?