Inlägg från: Anonym (Lärare 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare 2)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 15:13:07 följande:
    Det handlar inte om att jag inte förstår. Det handlar om att vi har olika uppfattningar. Du hävdar att det är mitt ansvar att ta över ansvaret för undervisning och lärande när skola och elev misslyckas. Jag hävdar att det är skolans ansvar att se till att eleverna inte misslyckas. Misslyckas eleverna ska det sättas in åtgärder från skolans sida. Så har inte skett. Skolans ansvar har brustit.

Varför hävdar du att skolan inte ska ta ansvar?
    Suck.... Nej det har jag aldrig sagt. För din dotters skull rekommenderar jag däremot att du tar ditt föräldraansvar och engagerar dig kring hennes studier.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-06-09 15:29:57 följande:
    Jag känner en familj med en dotter som det gick dåligt för i skolan. Vad gjorde föräldrarna? Ganska exakt det som du av någon anledning tycker är otänkbart - de satt ett par timmar nästan varje dag och hjälpte tjejen med läxorna. De såg det som en viktig del av att vara förälder - att barnet klarade skolan.

Det är upprörande att skolan inte hört av sig angående din dotters dåliga resultat. Det borde de verkligen ha gjort och jag förstår att du är arg. Samtidigt har du också ett eget ansvar som förälder att höra av dig och kolla läget. Själv har jag haft ovanligt mycket kontakt med barnens lärare det här året pga av allt pandemistrul. Är man intresserad och engagerad så får man ju se till att få den information man anser sig behöva.
    Det är så man får en tår i ögat... Så skönt att läsa om föräldrar som verkligen bryr sig om sina barns skolgång och ser till att hålla sig informerade, och som också klarar av att hålla skolan rimligt ansvarig samtidigt som man hjälper barnet så gott man kan.

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:08:35 följande:
    Jag anser att ansvaret för undervisningen som följer av skolplikten ligger på skolan - inte på mig. 
    Fortfarande: skolplikten går ut på att du ska se till att ditt barn går till skolan eller deltar i distansundervisningen, inget annat!
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Skolan har ingen del av skolplikten.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Är du förresten en sån som bara gör saker du måste? Om det står i lagen t ex? Det skulle förklara varför du brister i föräldraskapet.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Skyll inte på lärarna) skrev 2021-06-09 19:28:27 följande:
    Fel! Lärarens plikt sträcker sig endast till skoltiden och efter skolan är det barnet själv och/eller föräldrarna som ska hålla koll på om barnet gör läxor och pluggar till prov. Det är som med uppfostran, lärarna uppfostrar barnen i skolan och föräldrarna uppfostrar barnen hemma. Ts är säkert en av de föräldrar som skyller barnets dåliga uppfostran på skolan också. Vi har alla hört talas om dessa föräldrar.

Sedan kan man undra varför inte ts har varit intresserad av att veta hur det går utan först nu vid betygsättning reagerar. Det är ju tydligt att hon inte varit involverad i sin dotters skolgång för då hade betygen inte kommit som en överraskning.
    Du vet inte vad skolplikt innebär med andra ord. Ett tips är att kolla upp det innan du säger att andra har fel. Det har iaf inget att göra med att se till att nån pluggar, varken i eller utanför skolan.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:51:06 följande:
    Har skolan ingen del av skolplikten? Jag trodde de skötte skolpliktsrapportering.
    Nej skolan har ingen skyldighet inom skolplikten. Vem tänkte du att de rapporterar den till...? Vet du ens vad skolplikt innebär?

Om skolplikten missköts kan skolan göra en orosanmälan till soc. Det är vad som händer om en elev har för stor frånvaro, särskilt utan dialog med skolan.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:17:15 följande:
    Det måste ju ändå vara skolans uppgift att ansvara för undervisningen. 
    Undervisningen ja, men de kan ändå inte tvinga din dotter att lära sig och som konstaterats förut så kan man inte utföra mirakel med motivation heller.

Du däremot har ansvar för att stötta din dotter i sin skolgång, genom att t ex se till att hålla dig informerad och inte nöja dig med att hon säger att det går bra, vilket det ju tydligen inte alls har gjort.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år. Meningen är väl ändå att resultat och utveckling ska följas löpande. Här är det uppenbart för mig att skolan har brustit i det systematiska utbildningsarbetet. Det är inte meningen att jag som förälder ska behöva tala om för skolan hur de ska sköta sitt jobb. De ska ha den kompetensen själva, utan att jag som förälder ska behöva påminna dem om att sköta sitt jobb. 
    Har du själv kontaktat skolan och frågat hur det går? Har du bett din dotter att visa upp betygsmatriserna, eller några kommentarer till hennes uppgifter, eller hennes provresultat och annat? På ett helt år...

Du kan tjata dig blå om skolans ansvar, och en del skolor brister, inte konstigt när allt är upp och ner i en pandemi, men i slutänden är det också du som förälder som har ett ansvar i att värna om din dotters skolgång, och där har du din brist.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:30:23 följande:
    Det är ju det jag säger. Det är ingen ordning alls någonstans. För övrigt har skolan ansvar att sköta skolpliktsbevakningen åt huvudmannen. Det är lagstadgat uppdrag som de har.
    Men sluta, du vet ju inte ens vad skolplikt innebär. De har inte alls nåt ansvar att bevaka det åt huvudmannen, eller någon annan. Som jag sa förut kan de däremot tänkas göra en orosanmälan om barn inte kommer till skolan, alltså har hög frånvaro eller är hemmasittare.

Nu tar vi det här en gång för alla, från Skolverkets egen hemsida: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning

Vad är skolplikt och rätt till utbildning?

Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas där. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl, till exempel sjukdom eller ledighet som skolan beviljat.

Källor: 2 kapitlet 18 § regeringsformen samt 7 kapitlet 2?7, 15 och 17 §§, 29 kapitlet 2 § andra stycket skollagen.

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:45:30 följande:
    https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/ovriga-publikationer/2011/skolpliktsbevakning/

Huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla elever i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär att varje elev ska ha en skolplacering, en skola att gå till.

Det innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen. Granskningen är inriktad på om man på skol- och kommunnivå har fungerande rutiner inom området skolpliktsbevakning.
    Jag tar det stegvis så du hänger med.

Första och andra meningen handlar om rätt till utbildning. Tredje handlar om ansvaret att inte bara strunta i elever som inte går i skolan. Fjärde handlar om att man ser över vilka rutiner man har för att sköta det här arbetet, det kan vara på kommunnivå eller på skolnivå. T ex: skolan ringer upp föräldrar till barn som skolkat, det är en tänkbar rutin. Andra skolor skickar sms till föräldrarna istället. Eller mail. Det är två andra möjliga rutiner. Hur hanterar man elever med högre frånvaro, t ex kan man prata med EHT, fler samtal med föräldrar osv. Det är andra slags rutiner.

Jag förstår att det inte är lätt för en utomstående att förstå vad allt går ut på, men det här ingår inte i skolplikten. Jag förstår också att det är tredje meningen du hakat upp dig på, och där ingår t ex att prata med föräldrarna om de har hemmasittande barn eller göra en orosanmälan till soc. Det handlar också om att följa upp skolk från enstaka lektioner osv.

Exempel på vad du tror att skolplikt innebär och som inte stämmer:
    Det innebär inte att skolan har skyldighet att säkerställa att ditt barn lär sig något i skolan.
    Det innebär inte att skolan har skyldighet att säkerställa att ditt barn får minst godkänt i alla ämnen, eller ens några alls.
    Skolplikten handlar om föräldrarnas skyldighet att se till att ens barn går till skolan och inte sitter hemma eller skolkar. Därför kan en orosanmälan vara aktuell om föräldrarna missköter skolplikten.
    Det finns ingen "skolpliktsrapportering" till huvudman, annat än möjligen övergripande statistik.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:45:30 följande:
    https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/ovriga-publikationer/2011/skolpliktsbevakning/

Huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla elever i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär att varje elev ska ha en skolplacering, en skola att gå till.

Det innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen. Granskningen är inriktad på om man på skol- och kommunnivå har fungerande rutiner inom området skolpliktsbevakning.
    Kort tillägg: Skolpliktsbevakning innebär att skolan bevakar att skolplikten följs, dvs att det sköts från hemmets/elevens håll. Det åligger kommunen att tillhandahålla en skola för de barn som bor där, och där har du alltså "rätten till utbildning" som det heter.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:15:06 följande:
    Det finns visst en skolpliktsrapportering. Det är skolans skyldighet att rapportera till huvudman. Det är huvudmannens ansvar. Har du inte läst länkarna jag skickade till dig? Hur skulle annars skolpliktsbevakningen gå till menar du? 
    Det är ett lagstadgat krav. Sköter inte skolan det här kan skolan och huvudman fråntas tillståndet att bedriva skolverksamhet. Skolinspektionen kan dra in tillståndet och det händer då och då. Det är något som myndigheterna ser väldigt allvarligt på. 

Men egentligen är det strunt samma. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är skolans skyldighet att genomföra sitt uppdrag. Att förmedla kunskap.
    Rapportera vad exakt....? Frånvarostatistik, ja. Vilken slags rutiner man har, möjligen.

Till skillnad från dig läste jag inte bara länken utan själva dokumentet. Prova det nästa gång.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:15:06 följande:
    Det finns visst en skolpliktsrapportering. Det är skolans skyldighet att rapportera till huvudman. Det är huvudmannens ansvar. Har du inte läst länkarna jag skickade till dig? Hur skulle annars skolpliktsbevakningen gå till menar du? 
    Det är ett lagstadgat krav. Sköter inte skolan det här kan skolan och huvudman fråntas tillståndet att bedriva skolverksamhet. Skolinspektionen kan dra in tillståndet och det händer då och då. Det är något som myndigheterna ser väldigt allvarligt på. 

Men egentligen är det strunt samma. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är skolans skyldighet att genomföra sitt uppdrag. Att förmedla kunskap.
    Ska vi också återigen påpeka att skolpliktsrapportering är rapportering kring skolplikten - och att skolpliktsrapportering inte INGÅR i skolplikten. Skolplikten åligger vårdnadshavarna och ingen annan.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 23:38:29 följande:
    Det är skolans ansvar att följa upp att skolplikten efterlevs och det sker genom skolpliktsrapporteringen. 
    Nej det är INTE vad det innebär. Varför vägrar du ta in information??
  • Anonym (Lärare 2)

Med tanke på hur du resonerar i tråden ts kan jag bara konstatera tre saker. Du är vad man kallar en förälder med samarbetssvårigheter. Du slår ifrån dig allt ansvar kring din dotters skolgång, och det kommer att påverka hennes framtid negativt, på flera sätt.

Den här tråden kommer inte att gå någonvart, det är som att tala till en vägg. Tyvärr tror jag inte ens att den här tråden är påhittad så jag kan bara tycka synd om henne, och lite om skolan som måste hantera er familj.

?It's hard to win an argument with a smart person, but it's damn near impossible to win an argument with a stupid person.? ? Bill Murray

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Det finns, men ts fattar inte vad de där termerna innebär. Skolpliktsrapporteringen går ut på att förmedla närvarostatistik och berätta vilka rutiner man har, t ex till kommunen då som är huvudman för många skolor.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Rättare sagt kallas det väl skolpliktsbevakning, och det är väl bl.a. därför ts inte fattar vad det betyder. Hon vet ju inte ens vad skolplikt är.....

Gör dig själv en tjänst och sluta skriva i tråden, du kommer inte att nå ts alls.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-03 19:51:10 följande:
    Nej, det gör vi inte. Nu är det sommarlov. Det får lov att bli nya takter till hösten. Tar kontakt med skolan så fort terminen kör igång.
    Jaha. Det var inte så viktigt då trots allt.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-08 23:57:04 följande:
    Nej, det där går jag inte på. Det är helt uppenbart att det är skolan som har ansvaret för undervisningen. Det ansvaret kan aldrig ligga på föräldrarna, då vi har skolplikt. Om vi avskaffar den kan jag absolut tänka mig att hemundervisa. 
    Man kan leda en häst till vatten, men kan inte tvinga den att dricka. Eller med termer för just din situation, läraren kan leda en elev i undervisningen men kan inte tvinga hen att lära sig. Och det är därför föräldrar måste hjälpa till. De elever som det går bäst för i skolan är inte de med en välordnad bakgrund t ex utan de som har engagerade föräldrar. Låt det sjunka in en stund.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?