• Anonym (???)

Tycker du det är ok att dumpa utan förklaring efter 5 år?

Tänk dig följande.....
    Du o din sambo är tillsammans i 5 år, ni får veta att ni väntar barn o lyckan är total, När barnet fötts, börjar sambon/pappan ge dig kalla handen o bryr sig bara om ert barn o plötsligt blir hans mamma den viktigaste personen i hans liv. 
    En dag, helt utan förvarning, plockar din sambo ihop sina saker o flyttar till en stuga som han har haft i sin ägo i flera år.
    Han ger ingen förklaring men tills sist....efter flera dagar....säger han bara *det blir inget mer*.
    Du får aldrig någon förklaring på varför, Han är bara kall o otrevlig emot dig.
    Ni har bara några veckor innan varit o tittat på hus o din sambo sagt att han vill inte att det blir för stor åldersskillnad på barnen, för han ville ha ett till.
    Han har inte träffat någon ny o säger att han inte är intresserad av att träffa någon just nu, men att han inte vet vad han skulle säga eller göra om någon visade intresse för honom.
    Du har frågat flera gånger vad du har gjort för fel o varför han inte dumpade dig innan barnet föddes, du får bara till svar att han vet inte eller att det är inte som du säger.....vad han menar med det, vet du inte o han svarar inte..
    Att han ville ha ert barn, finns det ingen tvekan om, varken innan eller nu efter.
    Ni hade det bra på alla sätt fram till att barnet föddes. 

Skulle du tycka det var ett ok beteende?
    Vad hade du tyckt/känt? 
    Är detta ett normalt beteende?

• Svar på tråden Tycker du det är ok att dumpa utan förklaring efter 5 år?
  • Anonym (Sara)

Om det var en person som varit pålitlig samt öppen med sina tankar och känslor tidigare (haft lätt att förklara sina handlingar) så ligger det väl lätt till hands att tänka att det finns en depression bakom eller liknande.Men det är ju svårt för den som blivit lämnad att stötta i en evntuell depression. Givetvis kan man fråga om han behöver stöd men annars är det inte så mycket att göra.

I övrigt vet jag inte riktigt vad man skulle tänka mer än att acceptera situationen och skapa sig ettt liv utifrån de nya förutaättningarna. Det skulle jag förhoppningsvis lägga min energi på.

• Anonym (iii)

Du vet ju själv att det knappast är normalt, annars hade du inte skrivit tråden.

En del hamnar i någon slag livskris när de får barn, hur önskat barnet än var. Oavsett vad det beror på så tycker han att han är färdigt med det gamla livet. Kanske är han påverkad av tankar om hur skört livet är pga covid eller nåt. 

Tyvärr inte så fint skött, men nu måste ni komma överens om hur det ska bli runt barnet. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (???) skrev 2021-06-03 10:57:20 följande:

Skulle du tycka det var ett ok beteende?
    Vad hade du tyckt/känt? 
    Är detta ett normalt beteende?

Du ställer ju frågorna väldigt vinklat.

Ja det är helt ok att en person ändrar sig och inte kan ge bättre svar än han försöker.
    Självklart är du både ledsen och förvirrad och säkert många andra känslor, det är helt naturligt.
    Och ja, det är ett normalt beteende.

Var glad att han sa det nu, innan ni skaffat hus! Och sluta jaga honom. Du kanske får bättre svar i framtiden, om nåt år eller så, när han lyckats reda ut vad som egentligen hände. Och om han dejtar andra får du nästan räkna med, han är singel och har inga skyldigheter längre. Men be honom att iaf inte presentera nån för barnen innan han varit ihop med nån i minst ett halvår eller helst längre.
  • Anonym (...)

Jag kan tycka det är osnyggt men jag tror inte det är ovanligt att lämna utan förklaring. Så i alla fall vanligt förekommande, hur man nu definierar ?normalt?. Känner minst två som bara vänt på klacken och gått när de helt enkelt tänkt färdigt. Tyvärr har man som lämnad antagligen bara att acceptera att man aldrig fick någon förklaring.

• Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2021-06-06 19:18:05 följande:
    Jag kan tycka det är osnyggt men jag tror inte det är ovanligt att lämna utan förklaring. Så i alla fall vanligt förekommande, hur man nu definierar normalt. Känner minst två som bara vänt på klacken och gått när de helt enkelt tänkt färdigt. Tyvärr har man som lämnad antagligen bara att acceptera att man aldrig fick någon förklaring.
    Håller med
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-06-06 19:40:46 följande:

Självklart kan känslor ta slut, men knappast från en dag till en annan om inget "omvälvande " hänt, som t ex en uppdagad otrohet.

Personer som gör slut från en dag till en annan och inte ens kan förklara varför ser jag som väldigt vilsna och oförmögna att funka i en relation någon längre tid..

Nä men det är just den biten många inte fattar. Självklart tappar man inte känslor från en dag till en annan, men det krävs bara en dag eller kortare att komma fram till att man fått nog. Det kan ha varit veckor, månader, år av missnöje och grubblande innan.

Sen att man inte kan förklara beror ofta på att man inte vill, man vill inte tjafsa längre, ha utdragna diskussioner till ingen nytta, bara lämna allt bakom sig och gå vidare med sitt liv. De har fått nog bara.
  • Anonym (Eli)

Jag hade nog tänkt att han är kär i någon annan även om han förnekar det. Han väntar kanske på någon som inte är fri eller så hoppas han på att hon ska lämna sitt förhållande om han separerat från dig. Det hade nog varit min första tanke eftersom han avslutade ert förhållande så abrupt. 

Svar på tråden Tycker du det är ok att dumpa utan förklaring efter 5 år?