Anonym (jojo) skrev 2021-05-25 08:08:05 följande:
Man blir nästan lite imponerad av alla nya kvinnors uppfinningsrikedom när det gäller att skapa trådar på FL om hur eländiga deras bonusbarn och bonusbarnens mammor är. Oerhört underhållande i alla fall. Och så nya kvinnan, den enda rakryggade i familjen, den enda som någonsin tagit ansvar för att fostra dessa söndercurlade stackare. Och den stackars pappan, som egentligen är en toppenpappa, men helt i händerna på sitt ex som han inte vågar ta en endaste liten konflikt med. Och egentligen är han ju jättebra, det är exets fel hur han beter sig.
20-åringar som vill och kräver att få hänga med föräldrarna hela sommaren. Jag skrattar nästan på mig.
Nja, inte alls förvånad. Dels för att jag har mött (numera vuxna) där den ena föräldern gjort allt för att inte låta de blir vuxna (har en väninna som är över 40, vars mamma behandlar henne som hon inte vore en dag äldre än 12, en typisk person som garanterat hade betett sig som en del ex gör, om hon varit ett ex, tack och lov bor min väninna väldigt långt från sin mamma).
Sambons ex hade de dragen, men han lät henne inte styra och ställa, som hon ville, vilket ledde till många konflikter. Men tack och lov har hon släppt detta agerande för ett bra tag sedan (med lite återfall någon gång per år, då hon ringer för något icke-problem)
Personligheterna finns och förstärks vid en separation. De har alltid funnits, tänk på alla svärmorstrådar som finns (och någon enstaka svärfarstråd). Det är liknande beteende i en annan skepnad.
En del föräldrar gör allt för att inte se sina barn växa upp och bli självständiga individer, eftersom de då förlorar sin identitet).
Sedan är det inte alls ovanligt att en av föräldrarna har barnen som vapen. Det finns väl ändå en anledning att det finns vårdnadskonflikter?