• Anonym (Ts)

Skatteverket - snaskig info?

Är lite nyfiken på en ingift släkting - funderar på vad skatteverket kan ge för info anonymt. Är framförallt ekonomin som intresserar mig. Vad kan man få reda på?

• Svar på tråden Skatteverket - snaskig info?
  • Aniiee

Personens årsinkomst är väl det enda.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (....)

Du verkar sjukt obehaglig ts, jag hoppas att jag inte har dig som släkting.

• Anonym (F)

Från Skatteverket kan du få taxerad inkomst och ränteavdrag/ränteinkomst från senaste godkända deklaration.

Inkomsten är efter div avdrag och ev löneväxling som inte redovisas så summan är ingen absolut sanning om inkomst.

Är inkomst av kapital negativt har personen mer lån än ränteintäkter. Men det säger ingenting om hur mycket aktier personen har eller hur mycket personen har på banken. Personen kan ha mycket i vinst som inte realiserats. Är inkomst av kapital högt kan det t ex vara försäljning av aktier, utdelning i eget aktiebolag eller så. Som skett just det året.

Min poäng är, det går inte att få en speciellt bra bild av personens ekonomi med dessa siffror.

Du får aldrig reda på hur hög belåning är på boendet eller en persons faktiska förmögenhet eller var inkomsterna kommer ifrån.

• Anonym (FYI)

Du kan så klart också få reda på allt om tidigare äktenskap, vilka barn hen är inskriven som förälder för, du kan få ut den fullständiga deklarationen, tidigare bostadsadresser och säkert mer som jag inte vet att de kan ge ut.

Varför är du så nyfiken? Vad kommer den här informationen att göra för skillnad egentligen? Är det inte bättre att du ser om ditt eget liv istället...?

• Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2021-05-17 02:05:45 följande:

Du verkar sjukt obehaglig ts, jag hoppas att jag inte har dig som släkting.

Det är en ingift släkting som plågade mig fysiskt och psykiskt när jag var ett barn. Jag var fattig och utsatt. Nu har jag det bra ställt och ett bra liv. Och så plötsligt dök dessa demoner upp och jag upptäckte att släktingen startat i en helt ny bransch och flyttat från sitt hus till en liten lägenhet och jag blev...ptja...nyfiken. Kommer kanske lämna det här men har inget till övers för de som plågar barn. Är du min släkting?
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-17 09:09:21 följande:

Det är en ingift släkting som plågade mig fysiskt och psykiskt när jag var ett barn. Jag var fattig och utsatt. Nu har jag det bra ställt och ett bra liv. Och så plötsligt dök dessa demoner upp och jag upptäckte att släktingen startat i en helt ny bransch och flyttat från sitt hus till en liten lägenhet och jag blev...ptja...nyfiken. Kommer kanske lämna det här men har inget till övers för de som plågar barn. Är du min släkting?

Äsch kör på. Har personen bolag finns det sidor att söka på där också.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-17 09:09:21 följande:
    Det låter som en bättre idé att gå vidare med ditt liv och tänka på nåt annat än den där elaka människan. Oavsett vad du får för svar, om hen är rik, fattig, mittemellan, det kommer inte göra nån skillnad för hur du mår eller nånting annat.
  • Anonym (Hm)

Ett tips i all välmening är att du försöker gå vidare med ditt liv istället för att lägga energi och tid på att älta denna människa. Vad skulle det ge dig egentligen att veta mer om personen? Mer att fundera på och mer tankeenergi som du lägger på denna människa. Är hen värd det?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hm) skrev 2021-05-17 09:43:20 följande:

Ett tips i all välmening är att du försöker gå vidare med ditt liv istället för att lägga energi och tid på att älta denna människa. Vad skulle det ge dig egentligen att veta mer om personen? Mer att fundera på och mer tankeenergi som du lägger på denna människa. Är hen värd det?

Mitt liv löper på bra tack! Det enda det ger mig är eventuellt en hint om kommande arv Men jag kommer förmodligen att lämna det här. Tack!!
  • Anonym (Arv?)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-17 09:58:56 följande:

Mitt liv löper på bra tack! Det enda det ger mig är eventuellt en hint om kommande arv Men jag kommer förmodligen att lämna det här. Tack!!

Fast är det en ingift släkting kommer du inte ärva hen?

Jag förstår att man kan vara lite nyfiken. Min plågoande till släkting är vd och tjänar bra mycket mer än mig och har ett hus till så där 20 miljoner så jag kollar inte upp hen (är i ärlighetens namn inte heller intresserad för hens liv tilltalar inte mig. Bo i stan, jobba mer än 40 h/vecka, träffa barnen på enbart på helgerna). Jag är lycklig i mitt högst ordinära renoveringsprojekt med en vardag där jag träffar mina barn dagligen och är den (eller vi är två föräldrar) som håller i deras uppfostring (tillsammans med förskola/skola då så klart) istället för enbart på helgerna.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Arv?) skrev 2021-05-17 10:39:14 följande:

Fast är det en ingift släkting kommer du inte ärva hen?

Jag förstår att man kan vara lite nyfiken. Min plågoande till släkting är vd och tjänar bra mycket mer än mig och har ett hus till så där 20 miljoner så jag kollar inte upp hen (är i ärlighetens namn inte heller intresserad för hens liv tilltalar inte mig. Bo i stan, jobba mer än 40 h/vecka, träffa barnen på enbart på helgerna). Jag är lycklig i mitt högst ordinära renoveringsprojekt med en vardag där jag träffar mina barn dagligen och är den (eller vi är två föräldrar) som håller i deras uppfostring (tillsammans med förskola/skola då så klart) istället för enbart på helgerna.

Ingift med en person jag ärver. Men det är en bisak.

Jag är också lycklig! Men ibland blir man lite nyfiken.
  • Anonym (S)

Tror det kostar 9 kr att få reda på årsinkomst via ratsit (på en person). Så det är ju också ett alternativ.

Själv köpte jag förra året hela ratsitkatalogen för att läsa årsinkomster för alla i min kommun. Det var intressant.

• Anonym (Skatt)

Du kan begära ut deklaration. Det är en offentlig handling

• Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2021-05-17 12:10:40 följande:

Tror det kostar 9 kr att få reda på årsinkomst via ratsit (på en person). Så det är ju också ett alternativ.

Själv köpte jag förra året hela ratsitkatalogen för att läsa årsinkomster för alla i min kommun. Det var intressant.

Det är gratis hos Skv.....
  • Anonym (S)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-17 12:34:05 följande:

Det är gratis hos Skv.....

Om man orkar ringa ja, enklare att köpa.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2021-05-17 12:40:47 följande:
    Om man orkar ringa ja, enklare att köpa.
    Och vad kostade hela den där boken du köpte? Är du verkligen så nyfiken på alla i din omgivning...? Geez.... Get a life.
  • Anonym (S)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-17 12:53:06 följande:

Och vad kostade hela den där boken du köpte? Är du verkligen så nyfiken på alla i din omgivning...? Geez.... Get a life.

200 kr (tror den kostar 250 vanligtvis), knappast mycket pengar. Jätteroligt att upptäcka vilka som jobbar svart dessutom.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2021-05-17 13:00:12 följande:
    200 kr (tror den kostar 250 vanligtvis), knappast mycket pengar. Jätteroligt att upptäcka vilka som jobbar svart dessutom.
    Hur ser du om de jobbar svart? :) 
  • Anonym (S)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-17 13:50:07 följande:

Hur ser du om de jobbar svart? :) 

När man "äger" en klinik och gör dyra skönhetsbehandlingar till folk och föredrar att ta det kontant och sedan ser man att personen bara tjänat ett par tusen på ett år.

Eller när en person går till jobbet varje dag och det sedan visar sig att personen inte har en inkomst.

Eller ännu bättre - när man är hemma 24/7 men har över 200 000 kr i årsinkomst för att kunna ta ut a-kassa senare, och har alltså fått lön och a-kassa genom att låtsas jobba som personlig assistent åt någon, medan en anhörig egentligen tagit hand om den sjuka.

Som sagt, det är väldigt intressant.
Svar på tråden Skatteverket - snaskig info?