• scrapparlotta

Körkortstillstånd?

Vi tänkte ansöka om körkortstillstånd på nätet till min dotter. Men hur sjutton gör man? Hon kan inte använda sin bankid och loggar jag in på mitt bankid så blir det ju för mig ansökan gäller...så det går ju inte heller. Hur gör man? Måste man göra det genom en blankett och skicka in det via posten?

• Svar på tråden Körkortstillstånd?
  • Mom2be262

Ja, du kan beställa hen en blankett. Det gör du via samma tjänst / sida som du ansöker

• scrapparlotta
    Mom2be262 skrev 2021-05-14 15:32:08 följande:

Ja, du kan beställa hen en blankett. Det gör du via samma tjänst / sida som du ansöker

Vi vill ha det snabbt så tänkte att göra det genom nätet går snabbare...men det funkar inte då om hon är under 18 år?
  • Mom2be262
    scrapparlotta skrev 2021-05-14 15:42:11 följande:

Vi vill ha det snabbt så tänkte att göra det genom nätet går snabbare...men det funkar inte då om hon är under 18 år?

Nä, inte om hon har bank ID tyvärr!
  • scrapparlotta
    Mom2be262 skrev 2021-05-14 15:44:22 följande:

Nä, inte om hon har bank ID tyvärr!

Fast hon har bankID men det funkar inte. Står så här..

"Mobilt SäkerhetsID eller motsvarande, som minderåriga kan få hos vissa banker, kan inte användas för att logga in i tjänsten."
  • Mom2be262
    scrapparlotta skrev 2021-05-14 15:58:27 följande:

Fast hon har bankID men det funkar inte. Står så här..

"Mobilt SäkerhetsID eller motsvarande, som minderåriga kan få hos vissa banker, kan inte användas för att logga in i tjänsten."

Ok, ring transportstyrelsen
  • Anonym123456789234

Du beställer en blankett från transportstyrelsen, detta kan göra från 16 års ålder // förarprövare trafikverket

• antonanton

Innan mitt barn var 18 år ansökte vi om ett utökat BankId för att hen skulle kunna använda det till fler saker än det BankId som ungdomar har. Jag kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde och vet inte om det är samma för olika banker. (Vi har Swedbank). Kanske värt att kolla upp?

Svar på tråden Körkortstillstånd?