• klyban

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Pope Joan II skrev 2021-08-31 12:26:50 följande:
    Här är lite sköna klyban-citat rörande hans tidigare tankar kring covid-vaccinen:

"För sätta ett hopp till vaccin och mirakelmediciner känns naivt och med tanke på hur lång tid de normalt tar att bli säkra." 

"Framstressade vaccin känner jag en stor tveksamhet till, och jag är verkligen för vaccinationer normalt."

"Hör mycket prat om vaccin, men känner mig skeptisk till dom, även om jag inte är ens i närheten en vaccinmotståndare, mer tvärtom faktiskt.
    Och som jag förstår så de som kommer, kommer inte ens i närheten ha 100% skydd.
    Och tydligen det som är på G till oss, där smittades alla apor ändå.
    Och sen aspekten vad är det för skador av vaccinet, är de okey och enkla eller är dom livsförstörande.
    Kan aldrig tänka mig man hinner gå över detta innan vaccinen är här att appliceras på befolkningen."

"Jo, det ger nog kanske ett mindre aggressivt sjukdomsförlopp ett vaccin.
    Men är tyvärr lite skeptisk till framstressade vaccin och med tidigare erfarenhet."

Vi som varit med i pandemin vet dessa frågetecken nu är uträttade, dock berättar du att du inte förstår diskussions grund där.
    Men jag är imponerad att du kommer ihåg det jag skriver, kan inte förstå varför och med tanke på hur galet fel det blir för dig och inte inser ämnet har utvecklat sig på 1½ år.
    Kanske det är därför vi har såna svårigheter med att nå fram med argument till dig, och att det är pga du står kvar om COVID-19 samma dag det startade.

Men för möta detta och som skrivet hundratals gånger efter, så kommer lite saklighet för dig.

Ja, det är alltid naivt att sätta hopp till mirakelmediciner, se bara USA där de dör rätt ofta och tar läkemedel för människor och djur.
    Och det är värt och påpeka att vi då inte visste mycket om nått, men vi utvecklas med fakta som du förstår, och prata om ett tillfälle ingen fakta fanns, ja, vad ska det ge oss nu när vi har fakta?

Vaccinen är inte framstressade, de är prioriterade med mycket mer resurser och även gjorda efter de regler man har för läkemedel.
    Och fakta berättar för oss idag att  det funkar, det finkar inte bara effektivt utan extremt effektivt, sen kan man diskutera nivåer av immunitet och skydd mot svår sjukdom osv...
    Men att endast ~1% dör av COVID-19 är vaccinerade, det talar sitt övertydliga språk redan nu.

De sista citaten är samma diskussion och i ett läge där vi inget visste, sen kom studierna och allt och redde ut allt.
    Och Pandemrix var ett sämre testat läkemedel.
    Det enda du berättar här, det är att du vägrar förstå vad jag säger, sen är det så övertydligt med den röda tråd med saklighet som sen följer.

Skoj du tar upp obsoleta citat och efter fakta har rullat ut och berättat vad som är vad, väntar spänt på din saklighet och att du tar hänsyn till fakta utvecklingen.

Anonym (M) skrev 2021-08-31 13:27:22 följande:
    Vi vet inte alls. Det har inte gått tillräckligt lång tid för att vi skall kunna veta hur immuniteten eller skyddet består på lång sikt. Vi vet att många har kvar antikroppar ett år efter sjukdom. Även om antikroppsnivåerna minskar hos vissa kan man fortfarande vara immun. Kanske en del blir livslångt immuna? Kanske det varar två år?

Vi vet redan sedan ett år tillbaka att vaccinen inte är 100%, då man redan berätta detta INNAN första vaccinationsdosen för konsument ens var levererad.

Det finns många bud på antikroppar, dock vet vi redan före vaccinet levererades att det inte var 100% immunitet och flera andra faktan kring vaccinen.

Fakta om antikroppar är under utredning fortfarande.

Anonym (M) skrev 2021-08-31 15:23:47 följande:
    En immunitet kan vara en viss tid. Man kan vara 100% skyddad från sjukdom tex under ett år, men sedan Inte längre immun (tex i takt med att viruset muterar allt mer). Hur länge immuniteten för covid varar vet vi inte än eftersom det inte gått tillräckligt lång tid. Fortfarande är det få som får covid flera gånger, även om de finns.

Men det vet vi ju redan i studierna att man inte var 100% skyddad.
    Och detta är fakta vi vetat om nu 9-12 månader, varför är detta faktat så svårt och ta in.

Hade vi diskuterat vaccinversion nummer två, då hade vi kunnat diskutera vad som skett där, eller i mutationerna
    Men detta är angivet i studierna och nivån på procentsatsen och hur stor immunitet det ger i gruppen och för evigheter sedan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2021-08-31 18:15:41 följande:
    Vi vet att vissa verkar bli immuna efter genomgången infektion eller vaccination. Vi vet inte hur länge immuniteten varar.

Studierna visar att man kan få covid trots vaccination, men att de flesta som "borde" fått covid inte får det. De som inte får det, trots att de egentligen "borde" fått det, kan man väl ändå kalla 100% skyddade. Tills de eventuellt får det i framtiden (för att de inte hade så starkt skydd som man trodde, eller för att skyddet avtagit).

Man trodde 6-9 månader, och först får svaret komma in innan vi vet, men med tanke på på IVA och alla de ovaccinerade.
    Så skulle jag säga det fungerar fortfarande.

Men först måste tid nog gå innan man kan berätta mer exakt hur länge immuniteten sitter i, typen av immunitet.

Dock vet vi sedan mycket länge att vaccinen inte är 100%, för det berättade man i studierna för väldigt länge sedan.
    Varför man tror det är en nyhet idag fattar jag inte ens, men det kan vara alla siffror som kommer ut om hur effektivt vaccinen är.

En siffra som USA och Italien och där man säger endast 1% som dör är vaccinerade, såna saker berättar nått.
    Sen 82% är ovaccinerade på IVA, det berättar att vaccinet fungerar väldigt bra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2021-08-31 18:57:11 följande:
    För de som är nyfikna.
    Modernas fas III-studie som genomfördes inför nödgodkännandet av vaccinet inkluderade ca 30 000 deltagare. De var över 18 år och utan tidigare känd covidinfektion.
    15000 fick vaccin, och 15000 fick placebo.
    2 injektioner gavs med 4 veckors mellanrum.
    Man valde att beräkna vaccinets effekt när ett visst totalt antal smittade personer uppnåtts (uträknat i förväg hur många smittade som behövs för att resultatet skall kunna bero på vaccinet, och inte enbart på slumpen, sk "power-analys").
    Under studietiden fick deltagarna skriva dagbok, fylla i enkäter, lämna prover osv enligt protokoll.

När man hade 196 covid-sjuka deltagare analyserade man och såg att 185 av dessa tillhörde placebo-gruppen. Om vaccinet inte haft någon effekt alls skulle det varit omkring 98 st i vardera grupp.
    Nu var det alltså 185 sjuka som inte fått vaccin, och 11 sjuka som fått vaccin.
    Då kan man fundera över om skillnaden beror på att de som inte blev sjuka med vaccin är immuna. Man kan självklart inte säga att de inte skulle smittas om de spenderar 5 timmar i ett rum med en superspridare, men helt klart är det så att man skulle kunna anta att vaccinet ger vissa människor en immunitet mot smitta.

Det fanns också i studien kriterier som skulle uppfyllas för att man skulle kallas "allvarligt sjuk" i covid-19. Av de 196 sjuka personerna var 30 st allvarligt sjuka. Alla dessa 30 tillhörde placebo-gruppen.

Under studietiden inträffade 1 dödsfall relaterat till covid-19. Den personen tillhörde placebo-gruppen.

Jag vet inte under hur lång tid studien pågick. Den är inte avslutad, eftersom man planerar uppföljning i 25 månader.
    Det är tydligt att studien inte kan ge svar på alla frågor. Kan man dö trots att man är vaccinerad? I studien gjorde ingen det, men självklart kan det inträffa i verkligheten. Samma sak med allvarlig covid.

Det man tydligt ser är att vaccinet har en positiv effekt på att undvika att bli sjuk, och nu är frågan hur länge effekten sitter i.

Här är studieprotokollet om någon är nyfiken:
    www.modernatx.com/sites/default/files/mRNA-12...

Informationen om studieresultatet i korthet har jag fått från BMJ, British Medical Journal, men det krävs inlogg för att komma åt det (jag gick via PubMed).
    Moderna är inte nödgodkänt, utan godkänt med rapporteringskrav.
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2021-08-31 19:06:26 följande:
    Ok, jag läste första raderna för snabbt. Nödgodkännandet var i USA:

The drug company Moderna has applied for emergency use authorisation from the US Food and Drug Administration and conditional approval from the European Medicines Agency for its covid-19 vaccine.

The move comes after new results were released from its phase III trial, showing vaccine efficacy of 94.1% based on 196 covid-19 cases, of which 185 were in the placebo group.

Stämmer bra det och att det gäller USA och nöd godkännande.

Undra hur det är idag, för tid nog har nog gått för ett riktigt godkännande i USA väl?
    Eller kanske dom struntade i det och istället rikta in sig på dos tre och ett nytt nödgodkännande där.

• klyban
    Anonym (K) skrev 2021-08-31 19:18:21 följande:
    Jag läser på om vaccinet och det står att det skyddar mot att man blir allvarligt sjuk. Men skyddar det inte mot att bli smittad överhuvudtaget?

Jo, men den procentnivån är olika för olika vaccin och olika mutationer, och sen har vi en uppdatering av vaccinen som ger nya siffror.

Men jo, det skyddar mot smitta och i en procentsats med 65-90% på Alpha, sen har man justeringar på andra mutationer, men vad alla de är vet jag inte exakt eller vad man finner alla dessa, för de är då många med 4 mutationer och ett gäng vaccin.

Ess skrev 2021-08-31 19:22:07 följande:
    Ha ha ha ha, dagens absolut bästa.

Vad är?
    Så vi alla kan skratta.

Undrar varför en del inte utvecklas med fakta som kommer in, eller förstår att det var viktiga frågor då, men att frågetecknen har rätats ut.
    Men det med att dessa frågetecken har rätats ut, det är inte det man vill vet av här, utan det är att lyfta något i där fakta saknades.

Oj, detta var väldigt många nya som vågade sig på ta vaccinen.
    En fin ökning på dos ett, och en gigantiskt på dos 2.
    Antalet doser givna:
    2021-08-31 12 598 988
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-08-31 6 705 024 81,9%
    Antalet personer som fått två:
    2021-08-31 5 685 722 69,4%

• klyban
    Anonym (K) skrev 2021-08-31 21:46:12 följande:
    Så det är värt att ta vaccinet även om man inte är ett dugg rädd för covid-19 för egen del?

Med faktan som kommer ut om vaccinering, så är det rätt svårt och säga något annat.

Tänk på postcovid också, för det är inte bara döden som är jävligt med COVID-19, utan de skador det ger.
    En på jobbet känner fortfarande inte smakerna som h*n ska efter över ett år senare, men visst de börjar komma tillbaka sakta, men kommer nog ta år till om det fortsätter i den hastigheten.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2021-09-01 00:39:27 följande:
    Ja de där jänkarna, de dör och tar läkemedel ha ha ha!

Yup, och dessa som de kallar för mirakelmediciner, och sen gurglar dom desinfektionsmedel.
    Det är väldigt svårt och vet varför en del tar saker som är så farligt för dom, men detta är människor som inte förstår vad läkemedel är.
    För varför annars tar man läkemedel som är direkt skadlig för en?

Nu senast var det ett djurläkemedel som de kom sen till sjukvården med sina svåra biverkningar av läkemedlet.

Men du skrattar åt dom, så udda, vill du dom illa i USA?

Tänk om de hade vågat sig på ta vaccinet istället, så hade de inte behövt ta läkemedel som inte ens är till för människor.

• klyban
    Anonym (K) skrev 2021-09-01 07:08:10 följande:
    Jag vet, jag har varit med om samma. Men som sagt, det är inte för min egen skull jag kommer vaccinera mig. Därför jag undrar om det verkligen hjälper andra att jag gör det.

Ja, såklart det hjälper andra, men vi är också ~10miljoner medborgare.
    Så vi är en av 10miljoner, men vi alla har umgänge och känsligt folk i vår närhet.
    Man får iakttaga ansvar, men för mig med både anhöriga som är äldre och riskgrupp själv, så var detta ett mycket enkelt beslut.

Och det är viktigt att påpeka att detta är en rätt svår pandemi, och de länder med under utvecklad sjukvård, så dör de i en satans hög takt att de hinner inte ens i närheten med att ta hand om de döda kropparna.
    Vilket även en del utvecklade länder fått erfara, som tex Portugal som var galet nära en totalkollaps av vården.
    Visste du om Indien hade ~430000 officiellt döda, men beräkningarna på hur många de faktiskt tror dött är upp mot 4,2miljoner och de eldar upp kroppar överallt, hugger ned träd i parker osv....
    Så denna pandemin är väldigt svår mot den vanliga virussäsongens virus, och i de fattiga länderna ser man hur det ser ut utan sjukvård.

Och nu har sjukvården ~82% på IVA ovaccinerade här och de som dör är nästan bara ovaccinerade berättar man ifrån andra länders sjukvård.

• klyban
    Ess skrev 2021-09-01 08:03:11 följande:
    Brukar du själv dö ofta?

Utveckla hur du fått den inbilla, ser inte ett enda ord som når til en sån punkt och med min grundläggande självklara saker som alltid är underförstådda.

Okey, det var det sagt, så vad är detta du frågar, du får vackert utveckla, för det du skriver är väldigt konstigt.
    Om nu du inte pratar om tex de som fått hjärtstopp och är döda, och som man då återupplivar.
    Är det detta du menar med att dö två ggr, undrar då du glömde av att berätta vart du fick detta ifrån.
    Eller har du som vanligt missförstått och fyllt i själv?

Tobben skrev 2021-09-01 08:05:26 följande:
    Nu kommer jag inte ihåg källan, men jag har för mig att det var över 90% av de som dött i USA som tagit läkemedel. Tänk om de varit vaccinerade istället.

Nu är det djurmediciner, desinfektionsmedel och andra "mirakelmediciner" som antivaccer promotar och sen dödar och skadar folk.

Det är alltid intressant med proffsmissförståare och man ställer sig frågande hur de komemr fram till något och genom undvika fakta om dessa galna mirakelmediciner man promotar och som skadar och dödar.

Hade man varit vaccinerad i USA, så hade man bara stått för ~1% av dödsfallen.
    Glöm inte av korrekt fakta.
    Men ja, tänk om de hade varit vaccinerade, så hade de sluppit att ta hästmediciner och hamna på sjukhuset med svåra problem.(Men vet att det var just denna delen vi skulle undvika nå fram till, men nu är vi redan här.)

fhgfghgfhgf skrev 2021-09-01 15:58:58 följande:
    Kanske du också skulle börja  lyssna på vad vår vårdpersonal säger istället?

De som nu tvingas ta hand om alla ovaccinerade som står för majoriteten av IVA fallen

82% är de, och i USA och Italien så berättar man att de som dör är till ~99% ovaccinerade.

Men det är en intressant fråga och med tanke på den desinformation som som en dimma runt vaccin och denna om att i vilken nivå man smittar som vaccinerad och smittad.

Och nu när jag läste igår att de som får det värst är de med mest virus i lungorna, och vaccinet skyddar mot svårt sjukdomsförlopp.
    Det låter i mina öron att det är DEFINITIVT en möjlighet att en vaccinerad kan ha mindre virus som smittad än en ovaccinerad och att en ovaccinerad smittar mer än en vaccinerad smittad.
    MEN MEN MEN MEN, detta kommer vi inte få ett riktigt bra svar på ett bra tag, så vi får nog återkomma när många studier har ramlat in och se vad det är det handlar om verkligen.

Desinformation flödar bra på denna, så fakta är viktigt.

Tobben skrev 2021-09-01 16:24:35 följande:
    Jag vet flera inom vården från uska till läkare som väljer att inte vaccinera sig och som hävdar att problemen på sjukhuset inte beror på corona utan på personalbrist. Personalbristen beror i sin tur på sänkta löner och försämrade vilkor.
    Men det är säkert påhittat från deras sida och en del av deras antivaccplan. Det vore intressant att veta vad deras agenda är.

Typisk antivaccer propaganda, och ingen jag träffat sm varit på IVA håller med dig, inte heller någon annanstans heller som jobbar direkt med svåra COVID-19 patienter.

En jag träffade sade att nej, jag tänkte inte ta vaccinet och efter våran erfarenhet med pandemrix.
    Och sen sade efter ett arbetspass på IVA, så fanns inte längre en tvekan längre om ta vaccin eller inte.

Anonym (M) skrev 2021-09-01 16:33:08 följande:
    Alla mina 53 kirurgkollegor utom 1 har valt att vaccinera sig. Trots att flera haft covid. Jag känner inte till hur många av sköterskorna som är vaccinerade men har bara hört positiva kommentarer om vaccinet även från dem. Nu arbetar vi i och för sig på ett sjukhus som varit pandemisjukhus så vi har alla på mycket nära håll sett och vårdat alla dessa oerhört sjuka patienter.

Samma här och en del har jobbat med denna IVA-vård och berättar det gjorde den minitvekan de hade till ett solklart ja.
    Man borde sätta alla antivaccer på ett IVA arbetspass och se vad de kämpar så hårt att existera och den död som nu sker i IVA-vården av de ovaccinerade.

Men denna desinformation av tobbe är lite tröttsam, dock enkel se rätt igenom.

• klyban

Stora ökningar på dos 2 och våga sig på ta vaccinen, en hel procent ifrån igår.

Antalet doser givna:

2021-09-01 12 700 896
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-09-01 6 718 360 82,0%
    Antalet personer som fått två:
    2021-09-01 5 767 107 70,4%

Och delar av de yngre som är särskiljt rapporterat, de har stora ökningar också.
    Nu ligger de redan på 55% 15-17år(2003 är med rapporterade där, då en del är 18 andra inte.)
    Det är otroligt att så många som vågar sig på ta vaccinen och även de yngre som känns enklare att nå fram med desinformation till, men tydligen inte.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?