Vågar ni vaccinera er mot covid?
"För sätta ett hopp till vaccin och mirakelmediciner känns naivt och med tanke på hur lång tid de normalt tar att bli säkra."
"Hör mycket prat om vaccin, men känner mig skeptisk till dom, även om jag inte är ens i närheten en vaccinmotståndare, mer tvärtom faktiskt.
Och som jag förstår så de som kommer, kommer inte ens i närheten ha 100% skydd.
Och tydligen det som är på G till oss, där smittades alla apor ändå.
Och sen aspekten vad är det för skador av vaccinet, är de okey och enkla eller är dom livsförstörande.
Kan aldrig tänka mig man hinner gå över detta innan vaccinen är här att appliceras på befolkningen."
"Jo, det ger nog kanske ett mindre aggressivt sjukdomsförlopp ett vaccin.
Men är tyvärr lite skeptisk till framstressade vaccin och med tidigare erfarenhet."
Vi som varit med i pandemin vet dessa frågetecken nu är uträttade, dock berättar du att du inte förstår diskussions grund där.
Men jag är imponerad att du kommer ihåg det jag skriver, kan inte förstå varför och med tanke på hur galet fel det blir för dig och inte inser ämnet har utvecklat sig på 1½ år.
Kanske det är därför vi har såna svårigheter med att nå fram med argument till dig, och att det är pga du står kvar om COVID-19 samma dag det startade.
Men för möta detta och som skrivet hundratals gånger efter, så kommer lite saklighet för dig.
Ja, det är alltid naivt att sätta hopp till mirakelmediciner, se bara USA där de dör rätt ofta och tar läkemedel för människor och djur.
Och det är värt och påpeka att vi då inte visste mycket om nått, men vi utvecklas med fakta som du förstår, och prata om ett tillfälle ingen fakta fanns, ja, vad ska det ge oss nu när vi har fakta?
Vaccinen är inte framstressade, de är prioriterade med mycket mer resurser och även gjorda efter de regler man har för läkemedel.
Och fakta berättar för oss idag att det funkar, det finkar inte bara effektivt utan extremt effektivt, sen kan man diskutera nivåer av immunitet och skydd mot svår sjukdom osv...
Men att endast ~1% dör av COVID-19 är vaccinerade, det talar sitt övertydliga språk redan nu.
De sista citaten är samma diskussion och i ett läge där vi inget visste, sen kom studierna och allt och redde ut allt.
Och Pandemrix var ett sämre testat läkemedel.
Det enda du berättar här, det är att du vägrar förstå vad jag säger, sen är det så övertydligt med den röda tråd med saklighet som sen följer.
Skoj du tar upp obsoleta citat och efter fakta har rullat ut och berättat vad som är vad, väntar spänt på din saklighet och att du tar hänsyn till fakta utvecklingen.
Vi vet redan sedan ett år tillbaka att vaccinen inte är 100%, då man redan berätta detta INNAN första vaccinationsdosen för konsument ens var levererad.
Det finns många bud på antikroppar, dock vet vi redan före vaccinet levererades att det inte var 100% immunitet och flera andra faktan kring vaccinen.
Fakta om antikroppar är under utredning fortfarande.
Men det vet vi ju redan i studierna att man inte var 100% skyddad.
Och detta är fakta vi vetat om nu 9-12 månader, varför är detta faktat så svårt och ta in.
Hade vi diskuterat vaccinversion nummer två, då hade vi kunnat diskutera vad som skett där, eller i mutationerna
Men detta är angivet i studierna och nivån på procentsatsen och hur stor immunitet det ger i gruppen och för evigheter sedan.