Inlägg från: Anonym (Dåligt minne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dåligt minne)

Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?

Skriver upp år i almanackan på deras födelsedag!

Skriver upp anteckningar ibland när det känns som att jag vill komma ihåg, men att vi träffas för sällan!

Barnets klasskamrater försöker jag kolla i klasskatalogen när den kommer samt fråga barnet vad vissa heter. Har absolut inte som mål att lära mig ALLA namn, men jag vill ändå veta ungefär vilka han umgås med.

När barnet berättade att han hade flickvän hann jag inte skriva upp vad hon hette, innan jag glömt..... Då fick jag verkligen LETA innan jag hittade namnet.

• Anonym (Dåligt minne)
    Cornellia skrev 2021-05-11 08:42:02 följande:

Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem. Nära vänners barn kommer man ihåg vad dom heter och ungefär ålder eftersom man träffar dem eller pratar om dem ofta. 

Att inte minnas bekantas barns namn/födelse osv ser jag inte som konstigt, så där är det väl bara att fråga om jag behöver informationen. 

Nja! Det blir rätt tröttsamt när man inte gör det och man skulle vilja göra det. Självklart kan man unna sig att skriva upp såväl namn som födelsedagar.

Vi brukar försöka att komma ihåg (alltså genom att skriva upp) våra bästa vänners barns födelsedagar och gratta. Och det brukar vara trevligt.

Jag skriver upp om jag tror jag kanske glömmer eftersom jag vill kunna kalla mina vänners barn vid rätt namn om vi träffas. Exempelvis är det kul att kunna berätta för barnen vilken ålder andra barn har innan vi träffas. Typ när vi kommer till j-stad/by kommer vi träffa min vän Arne med barnen Beta och Veta. De är lite yngre än dig, men de har också en halvbror som är något år äldre än dig som kanske är hemma.
Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?