• New  Dawn

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Anonym (anonym) skrev 2021-05-03 22:57:59 följande:

Ja, jag tror att han skulle bli nöjd om hon ville ha sex med honom, och då menar jag sex i bredare mening, alltså inte bara samlag utan även smekningar och icke-penetrerande sex. Det är klart att han skulle må bättre om hon visade intresse för honom som partner. Jag fattar fortfarande inte varför du inte vill tro på honom när han skriver att han älskar henne, men det är tyvärr FL i ett nötskal att det alltid ska hackas på dem som mår dåligt.

Jag tror inte det handlar om sex alls i TS fall. Jag tror han lider av brist på kärlek. Det har jag stor förståelse för och jag förstår att det är jobbigt, men TS fokuserar på sex och i och med det kan det vara så att de faktiskt är i samma båt. Hon kanske inte heller känner hans kärlek.

Jag får inte känslan av att han älskar henne faktiskt. Varför jämför han då med mordagsfirade, något som inte har något med känslor och kärlek att göra. Han sätt att vilja skita i födelsedagar för att han inte får sex...... Nej. Det funkar inte.

Jag levde i en relation med regelbundet sex men kände ändå samma tomhet. Kanske känner TS fru detsamma. Jag tror detta är ett kärleksproblem. Inte sexproblem. Om han var tydlig med det, kanske de lättare kunde mötas. I stället för att vara tjurig för att inte få sex, vara öppen med att han inte känner sig älskad. Om hon älskar honom har de bättre förutsättningar att hitta varandra om han verkligen berättar hur han känner, men om hon bara tror att han är ute efter sex i största allmänhet är så klart förutsättningarna sämre.

TS i ett nötskal är att människor aldrig pratar om kärlek, aldrig pratar om orsakerna, känslorna bakom orsakerna till bristande sexliv.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-03 23:04:06 följande:

Det är väl ingen som hävdar att de inte har lust av illvilja. Däremot borde de försöka göra något åt den bristande lusten (t.ex. kolla upp om det beror på hormoner) om de nu är så ovilliga att skilja sig. Om de envisas med att vilja vara kvar utan göra något åt lusten finns det risk för att partnern är otrogen eller lämnar dem för en annan, och då kan jag lova att det blir ännu jobbigare än vad det är att skiljas utan att det är någon annan inblandad.

Nej, det är ingen som uttryckligen skrivit att bristande sexlust är pga av illvilja, men det är den känsla man får.

Nej, du kan inte kolla om minskad sexlust beror på hormoner! Det funkar inte så.

Så de ska göra något åt lusten så att inte risken finns att han är otrogen....Fy vilken extremt dålig anledning att ha sex. Det är så avtändande att man torkar ihop. Hade jag haft en man med den åsikten hade det inte blivit någon sex mer... Självklar hade jag inte brytt mig om han hade sex med andra innan skilsmässan var fullbordad, men någon mer avtändande anledning till att ha sex kan jag inte tänka mig.

Inte konstigt att sexlivet brister hos så många.
  • New  Dawn
    Martinetto skrev 2021-05-03 19:48:34 följande:

Sex kan vara "bara sex" men också så mycket mer.

Jag tolkar sex i en tvåsamhet som en följd av just det att man längtar efter varandras närhet, att man är trygg och känner sig viktig... åtråvärd. Lust och nyfikenhet, bekräftelse... Sex kan vara en manifestation av tvåsamheten (eller relationen hur den nu ser ut).

När nyfikenheten och attraktionen dör så tynar sexlivet bort.

Så när jag saknade sex så var det verkligen mer än bara akten som jag saknade.

Vad menar du med att nyfikenheten och attraktionen dog?

Jag känner inte att nyfikenhet påverkar vårat sexliv. Jag fattar inte detta fokus på attraktion heller. Det är inte attraktionen som driver sexlivet, för mig, utan närhet, njutning och kärlek.

Jo, sex ÄR ofta en viktig och naturlig del av en kärleksrelation, men att bara fokusera på sexbrist blir fel.

För mig i, min långa relation, dog den ickesexuella närheten långt före sexet.

En del människor kan ha sex pga just intresse för sex, kåthet och drift, så sex behöver inte alltid utgå från kärlek. Se här i tråden där vissa tex tycker att sex är det som skiljer en vänskapsrelation mot en kärleksrelation. Det behövs för vissa alltså ingen djupare kärlek.
  • New  Dawn
    Martinetto skrev 2021-05-04 07:34:11 följande:

Du har rätt.

Jag gör misstaget att läsa in mig i TS text. Har formulerat mig som honom även om det i allra högsta grad var så mycket mer.

Så i hans text känner jag igen den förtvivlan och hopplöshet jag kände då jag var gift. 

Tror inte att jag är ensam om att läsa in mer än vad som står men kan bara stå för mig

Jag kan också "läsa in mer" och för mig är det uppenbart att kärleken är slut. Troligen från båda, men mest tydligt från henne.

Jag tror inte det finns någon annan väg än skilsmässa, men om de skulle försöka, måste de tala om känslor. Det går liksom inte att bara ha sex på samma sätt som födelsedagsfirande.
  • New  Dawn
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-05-04 09:49:51 följande:

Man kan också vända på det. Hade min man behövt en halvtimme eller en timme (ostört) för att njuta och komma - som jag gör - hade han nog heller inte orkat mer än någon gång i veckan. Han är inte bättre på att prioritera än jag, sex är bara mindre energikrävande för honom. Dock är ju ts problem inte att de vill olika mycket, utan att frugan inte vill alls. Det är något annat.

Är det samma för dig med onani? Tar det lika långt tid? Krävs det lika mycket.

Jag är också kvinna men har absolut inget problem att njuta, komma, snabbt med min man. Även om vi börjar från noll. Även om jag inte är sugen innan.
  • New  Dawn
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-04 10:21:56 följande:

Du sätter verkligen fingret på problemet här. Att tappa sexlusten är en sak, men att inte göra något åt det trots att partnern lider är inte särskilt smart om man vill behålla förhållandet. Jag fattar inte att vissa försvarar denna passivitet så ivrigt samtidigt som de misstänkliggör och kastar skit på dem som är ledsna över att ständigt bli avvisade. Blir man ratad sexuellt av den man lever med måste man tydligen bli ett självutplånande helgon som aldrig får ställa några krav och aldrig känna mänskliga känslor som förtvivlan och ilska.

Dock delar TS inte med sig något om hur deras samtal om sex, eller deras relation sett ut.

Jag gissar att hon verkligen inte vill ha sex. Sex har av någon anledning blivit något negativt. Troligen pga brist på kärlek, men det kan också vara annat, typ krav och pliktkänslor eller att det är fysiskt obehagligt. Jag gissar att de inte skulle vara tillsammans om de inte hade barn, så hon (de båda) är tillsammans pga barnen, och kanske pga ekonomiska och praktiska orsaker. Kanske även av rädsla och bekvämlighet. Är man tillsammans av dessa orsaker behöver är liksom inte sex någon naturlig ingrediens .
  • New  Dawn
    Anonym (Maria) skrev 2021-05-04 11:16:03 följande:

Jag tror verkligen att mycket bottnar i en själv. Missförstå mig rätt. Klart att det är ett samspel men i grund och botten tror jag på att våga va ärligt med sig själv. Sin egen sexualitet. Vad vill jag. Vad gillar jag. Vad får mig att bli kåt? Vad attraherar mig?

För oavsett kön hur ska inte partner kunna veta allt detta om man inte ens själv vet det.

Överhuvudtaget i en relation tänker jag att man måste våga släppa garden. Inte spela något spel. Vi kvinnor kan va experter på det. Spela martyrer. Men jag menar omg sen har hela livet passerat och du står fortfarande kvar och stampar och möjligtvis också blivit bitter på köpet. Hur mycket man än vill så kommer aldrig din partner kunna tillfredsställa dig till fullo till 100%

För om man tänker efter. Det är ett omöjligt uppdrag. Tänker på våra vänner. Ofta har vi ju vänner för olika saker. En del festar vi med. En del umgås vi familjevis med. En del tränar vi med osv

För ett lyckat samliv tror jag precis som Mimosa86

Prata- lyssna. Skratta- busa. Ha kul i hop. Våga visa vem du är. Vad du gillar. Låt inte din partner gissa.

Och om man då hamnar i fällan. Jag vill inte. Jag har ingen lust.

Ta reda på varför. Är det hormonellt? Är du trött, utarbetad. Kanske t.o.m. deprimerad.

Kan förmodligen vara en uppsjö av orsaker. Men jag anser att du bör ta ansvar. Fine, just nu har jag inte lust. Men lägg inte över det på din partner. Vare sig du tycker han luktar äckligt, gått upp i vikt eller bara allmänt blivit trist och tråkig.

Tror verkligen på att man kan få hjälp. Sök proffesionellt hjälp. Behöver ju inte vara på traditionellt vis utan det som passar just er.

Ja, fast kan du säga till TS att börja skratta - busa ha kul, Prata - lyssna.

Inte så lätt att bara börja med det, när det grundläggande saknas.

Precis som du inte kan be TS att börja skratta - busa ha kul, kan du inte heller förvänta dig att TS fru ska göra det, samt börja föröka bli kåt.

Nej. OM de ska kunna gå vidare, måste de ner i grunden först, och troligen blir det ett avslut därefter, men om de ska lyckas gå vidare måste de se och förstå varandra, men då krävs det att kärleken finns... Vilket jag inte tror.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-04 18:32:21 följande:

I brist på annat får vi gå på TS´ inlägg och han nämner inget om att hon lider av den uteblivna lusten. För om hon lider av det bör hon rimligtvis försöka göra något åt det. Det framgår inte heller att hon skulle lida av någon sjukdom, som kvinnan i tråden som har MS.

Fast om man ska vara så petig med texten jämför han morsdagsfirade och sex, och utifrån det resonemanget Spelar ju inte lust eller känslor någon roll alls.

Hon har ju ingen möjlighet att påverka texten här.

Så hon kan inte må dåligt av att inte ha lust. Jag har pratat med många som skiljt sig och de flesta mår jättedåligt.

Jag hade faktiskt önskat att jag och mitt ex kunde älska varandra, då när vi skiljdes, men jag kunde inte göra något åt det. Med ditt resonemang kunde jag alltså inte må dåligt. Min man kunde inte heller må dåligt för han kunde inte heller göra något åt det.

Sjukdom?!?!!?!. Måste man ha en sjukdom för att ha "rätt" att må dåligt.

Det verkar som sex och kärlek är något man bara börjar "göra något åt" i din värd. För dig och TS är sex kanske lika okomplicerat och frikopplat från känslor som morsdagsfirade, men för andra blir sex svårt när känslor och kärlek brister.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2021-05-04 22:58:10 följande:

Redan vid pussen i nacken kommer frun att backa, jag lovar.

Jag tror att du har rätt.
  • New  Dawn
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-05-04 12:16:13 följande:

Det beror på hur sugen jag är. Det kan gå snabbare också, men oftast mer än några minuter. Sen är det ju just det. Att ligga avslappnad i sängen eller stå avslappnad i duschen och göra det själv, är en sak. Inga problem! Om jag är upplagd för det alltså. Men det är ju att komma dit, att båda ska ha tid och ork, vara avslappnade och kunna vara ifred. Det är DET som är lite meckigt när man har jobb, barn och mycket annat. Bara för att min man kan tända och ibland komma på två röda, betyder inte det att jag kan det.

Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-05-04 12:26:42 följande:

Förtydligande: Jag kan ibland komma på några minuter om jag är riktigt sugen innan. Är jag inte sugen, kan jag kanske inte komma alls. Då krävs det att jag blir sugen, kommer i rätt stämning, kan slappna av. Det tar inte alltid en timme, men betydligt längre tid än en snabbis på toan. Min man har mycket lättare att tända fort och komma snabbt, om han inte håller tillbaka.

Jo, visst kan det vara lite svårare att få till det med barn, men jag förstår ändå inte att det är så stor skillnad mot onani. (lite smygsex under täcket är väl inte så svårt) Du är väl inte alltid stressad när du ligger i sängen med din man, eller? Jag förstår absolut inte varför det tar längre tid med din man? Varför?

För mig är det väldigt mycket skönare, lättare, och tom snabbare att njuta och komma med min man än själv. Hur kan sex vara sämre , det fattar jag inte.

Nu är ju inte du den enda som skrivit detta, men ändå.
Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?